קבר נולד בירושליםחזקי עזרא

ארווין הוא תושב ירושלים העושה את דרכו מדי בוקר מביתו למקום עבודתו דרך מתחם גן העצמאות שבמרכז העיר. בימים האחרונים הבחין ארווין בתנועת עבודה לא מוכרת של טרקטורים, משאיות ורכבי שטח אחרים. משהחליט לעקוב אחר הטרקטורים והמשאיות שבמקום הבחין שהכלים הללו בעצם "מעצבים מחדש" את המתחם הענק, בליבה של ירושלים, כבית עלמין מוסלמי.

הטרקטורים פרקו מהמשאית אבנים גדולות, עיצבו אותם כריבועים והניחו אותן על האדמה כמצבות, על אף שעד כה לא היו שם כל קברים, אלא אדמה ואף חלקות דשא.

מסתבר שבעוד תושבי ירושלים ואורחי העיר מכירים את המקום ככזה שבו פזורים קברים ערביים עתיקים בודדים על פני השטח, מי שיעבור שם בימים אלה יגלה לא מספר זעום של מצבות עתיקות אלא עשרות רבות של ריבועי אבן המעוצבים כמצבות פיקטיביות, חלקן כבר מוצבות וחלקן בשלבי הצבה.

בעקבות דיווחו של ארווין ביקרנו במקום ולהפתעתנו הבחנו גם אנחנו בכל אותן עשרות עד כדי מאות מצבות שכאלה הפזורות בשטח. ניסינו לשוחח עם העובדים במקום אולם העדיפו להימלט מהמקום. "מנסים להשתלט כאן על השטח", אומר גנן מטעם העירייה העובד במקום שנים רבות ומתאר את מה שבהחלט נראה כתשתית לדרישת בעלות מוסלמית על השטח, דרישה בשם הוואקף האחראי על בתי העלמין הערביים ברחבי הארץ, וכל זאת בלב ליבה של ירושלים.

עובדי עירייה נוספים שנמצאו במקום מדווחים שמדובר בניסיון השתלטות של מוסלמים על השטח וכי בבדיקות שנערכו במספר מדגמי של מצבות התברר כי מתחת לאבנים אכן אין כל קבר או שריד של קבר ישן. מדובר לדבריהם בפעילות הידועה לעירייה וכעת הדברים נמצאים במהלכים משפטיים בהם פתחה העירייה נגד "שותלי המצבות". עובד נוסף במקום ידע לדווח שמאחורי מיזם בית הקברות הפיקטיבי עומד איל הון מוסלמי מארצות המפרץ.

עובד אחר מספר שהמשטרה הורתה למוסלמים לחדול מיידית מפעילות זו, אולם אלה ממשיכים בשלהם כפי שניתן לראות. בסרטון המצורף ניתן לראות כיצד כתבנו חזקי עזרא מבקש לשוחח עם העוסקים במלאכת "שתילת" המצבות, אך אלה כאמור, מעדיפים שלא להשיב ולהימלט מהמקום.

סגן ראש עיריית ירושלים, דוד הדרי, שאת דבר הפרשה הבאנו לידיעתו מתייחס בתדהמה לנתונים: "אני בהלם מוחלט", הוא אומר. "ערוץ 7 גילה את האמת העירומה, ובכוונתי לפנות מיידית למנכ"ל העירייה שיפעיל את כל זרועות האכיפה העירונית כדי שבמקביל לכבוד המתים המוסלמים לא נכבד את הפיקציות המוסלמיות שכל מטרתם היא לכבוש עוד שטח אדמה במזרח ירושלים".

חבר הכנסת אורי אריאל מתייחס גם הוא לפרשה ואומר כי בכוונתו לפנות לראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בדרישה "לפעול בתקיפות כדי לעצור את כל המעשים שבמקום ולהחזיר את המצב לקדמותו עד שיתבררו העניינים, ולא לאפשר השתלטות מוסלמית בלב ירושלים".

חבר הכנסת ניסים זאב אומר בתגובה כי "מדובר באירוע חמור מאוד. לערבים אין קדושת המת אחרי עשרים שנה. עיריית ירושלים נותנת יד חופשית להפקרות המוחלטת של שטחים ונכסים. הערבים מנסים בכל צורה לכבוש את ארץ ישראל. אם לא נתעורר ונבין את הזדוניות שלהם נמצא את עצמנו בפני תהום פעורה. צריך לבוא לחרוש ולהוריד את כל המצבות הפיקטיביות".

חבר הכנסת אריה אלדד אמר בתגובה כי "מדובר בשטח שערביי ירושלים והשמאל הקיצוני התומך בהם מנסים לטעון לבעלות עליו".

"לפני שנים רבות הופקעה קדושתו המוסלמית של שטח זה ע"י חאג' אמין אל חוסאן בעצמו, מי שהיה המופתי של א"י בתקופת המנדט, שלא נמנע למכור חלק משטח זה כדי להקים עליו מבנים גדולים, ולאחר שנמכר קדושתו הופקעה. ועכשיו מבקשים שוב הערבים לקדש אותו מחדש ולטעון לבעלות מחודשת עליו ע"מ להשתלט על שטח במרכז ירושלים", הסביר אלדד.

לדבריו, "מי שיכנע לדרישה הפוליטית הזו, יצטרך לוותר גם על השטח שעליו ניצבת כנסת ישראל שבו ניצבה בתקופת המנדט השכונה הערבית שייח באדר".

ח"כ דני דנון מהליכוד אמר בתגובה כי "קברי הדחלילים של המוסלמים לא יכתיבו את ההיסטוריה של ירושלים. עיריית ירושלים חייבת לפעול ביד בלתי מתפשרת ותקיפה ולהסיר עוד הלילה את המיצג המעוות".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "עיריית ירושלים איתרה אתמול את הפעילות הלא חוקית במקום. הפעילות הופסקה מיד והוגשה תלונה במשטרה. העירייה פנתה למינהל מקרקעי ישראל כבעל הקרקע להחזיר המצב לקדמותו. העירייה לא תאפשר לגורמים קיצוניים לפעול באופן לא חוקי לשינוי הסטטוס קוו".

כך נראות ערמות האבנים בהתחלה:

וכך זה נראה אחרי "עיבוד":