הענקת הפרס
הענקת הפרסצילום: אריאל חרמוני-משרד הביטחון

נשיא המדינה העניק הערב את פרס בטחון ישראל בטקס בהשתתפות כ-800 אורחים שהתקיים במשכן הנשיא. הטקס התקיים במעמד שר הביטחון, אהוד ברק, הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי וראשי מערכת הביטחון והמודיעין של מדינת ישראל.

בפתח דבריו שיבח הנשיא את כוחות הביטחון ואמר, כי "בתחומים רבים הכח הגנוז של צה"ל, גם כוחו הגלוי, הוא מן המתקדמים אם לא המתקדם שבעולם. אני אומר את זה לא בשביל לגלות סודות אלא בשביל להגיד לעם 'אל תירא עבדי יעקב' יש על מי ויש על מה לסמוך".

הנשיא הוסיף ואמר, כי "מלחמה היא דבר מחריד, קשה, היא כוללת קרבנות, דם ועימותים. 7 פעמים הותקפה מדינת ישראל, אף פעם לא נפלנו וגם אין לנו רשות כזאת. אנו העם היחיד שאין לו רשות להינגף. אם הוא ינגף, הוא יחדל. ובעצם מה שיש לנו זה אתם החיילים, המפקדים, האנשים העלומים. זה כח אדיר. אני אומר את זה גם כדי שהעם ישמע וידע, וגם לא אכפת לי שהאויב יסיק מזה מסקנות".

נשיא המדינה התייחס לאתגרים האסטרטגיים העומדים בפני המדינה ואמר, "פעם צה"ל היה צריך לשים עין על שכניו. היום צה"ל צריך לשים עין על הסכנות שאין להן שום ייחוד גיאוגרפי, עולם ומלואו. יש רק עומק אינטלקטואלי, עומק מסוג אחר לגמרי. כוחו של צה"ל הוא כגודל מוחו, ומוחו של צהל הוא כיכולת מפקדיו וחייליו.

הנשיא חתם את דבריו בברכת שנה טובה ואמר "זו זכותי וחובתי להעביר לכם את תודת האומה  אני רוצה לאחל לכם שנה טובה ומבורכת, אני רוצה להתפלל ששליחות ראש הממשלה בארצות הברית תעלה יפה."

פרס ביטחון ישראל הוענק עבור פרויקטים ופעילויות שתרמו להגברת ביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי. הפרויקטים שזכו בפרס משמשים בחלקם גם היום את מערכת הביטחון בהתמודדותה היומיומית. זוכי הפרס הינם עובדי מערכת הביטחון, מהנדסים, מדענים ואנשי מבצעים, שעשו לילות כימים לקידום פרויקטים פורצי דרך, בקדמת הטכנולוגיה, אשר הוכיחו עצמם גם ברמה המבצעית למען ביטחון ישראל.

שר הביטחון ברק אמר, כי "אנו ניצבים ערב השקת המו"מ הישיר ביננו לבין שכנינו הפלשתינאים. כשר הביטחון אני מודע לאתגרים הביטחוניים ויחד עם זאת אני מאמין בכל לב כי צריך וניתן להגיע לפריצת דרך שתוביל לשלום המיוחל. עד אז וגם לכשיושג הסדר המבשר על קץ התביעות אתם וחבריכם משמשים תעודת הביטוח להשקעה ישירה, פשוטו כמשמעו ועתיד בטוח לישראל. יישר כח".

טקס הענקת פרס ביטחון ישראל מתקיים זו הפעם ה- 52.את רעיון הענקת פרס ביטחון ישראל, הגה ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון שרצה לתת ביטוי לתרומת אנשי הפיתוח לביטחון מדינת ישראל.

עד כה, זכו בפרס 156 פרויקטים. 881 חתנים / כלות זכו בפרס, מהם 11 על מפעל חיים. 51 איש זכו בפרס פעמיים. 7 איש זכו יותר מפעמיים.השנה הוגשו 19 בקשות לפרס, מתוכן 3 בקשות לפרס על מפעל חיים.

שני צוותים זכו בפרס ובהם 14 חתנים ו-2 כלות.

השנה יוענקו פרסים ל- 2 צוותים שנבחרו  ע"י וועדה בראשות רב אלוף במיל, אמנון ליפקין שחק.

חתני הפרס, ממערכת הביטחון וצה"ל, זכו בפרס עבור פעילותם בפיתוח מערכות מתקדמות המהוות פריצות דרך טכנולוגית ומשמשות כיום את מערכת הביטחון בפעילויותיה המבצעיות.

פרס אחד יוענק לצוות של משרד ראש הממשלה וחיל המודיעין , על פיתוח ויישום של מערכת לצורך ביצוע משימה קשה ומורכבת, הגשמתה מחד יכולת חשיבה מקורית ויצירתיות מרשימה ביותר, שהביאו לפיתוח המערכת,ומאידך תעוזה וכושר ביצוע חסר תקדים. השימוש המבצעי במערכת הביא הישגים בעלי תרומה מכרעת לביטחון המדינה.

פרס שני יוענק לצוות של חיל המודיעין, עבור פיתוח ויישום של מערכת המהווה הישג טכנולוגי ומודיעיני יחידים מסוגם, פרי מאמציהם של רבים ולאורך תקופה ארוכה. השימוש המבצעי במערכת זו מביא במישרין להישגים ערכיים מרחיקי לכת בתרומתם לביטחון מדינת ישראל.

בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר ניתן לציין את העוזי, הגליל, מערכת ההדמאה התרמית "מדרון אדום", טיל הגבריאל, טיל הפופאי, מזל"ט התקיפה "הרפי", טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר-אוויר של רפאל החל משפריר (בשנות ה-60) וכלה בפיתון 4 (שנות ה- 90), קונספט הגנת הגבולות "ראי מוצק" ובשנת 2003- מערכת "חומה" המהווה נדבך חשוב ביותר ביכולת ההגנה וההרתעה של מדינת ישראל.