המשרד החדש
המשרד החדשרשות העתיקות

צמוד לשער יפו בעיר העתיקה בירושלים יחנך בימים הקרובים משרד שטח חדש ומשופץ של רשות העתיקות. לטקס חנוכת המשרד החדש שיתקיים ביום שני הקרוב הוזמנו ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, מהנדס העיר, בכירי רשות העתיקות ועיריית ירושלים ונציגים של שלוש הדתות.



מרשות העתיקות נמסר כי המשרד החדש של נפת העיר העתיקה ממוקם במבנה היסטורי מהמאה ה- 19, צמוד לשער יפו ולחומת העיר העתיקה, ברחוב עומר אל-חאטיב 1, מעל מרכז המידע החדש.  המשרד בשטח של כ-50 מ"ר ממוקם בקומה השנייה של המבנה (מול שער הכניסה לטיילת החומות) והוא כולל חדר מבואה ושני חדרי ישיבות ועבודה לאדריכל וארכיאולוג - מפקח נפת העיר העתיקה.



מעבר לקיר המשרד מצויים קבריהם של שני האדריכלים שתכננו את חומת העיר העתיקה עבור הסולטאן וראשיהם, על פי המסופר נערפו מאחר ולא כללו את הר ציון בתוך שטח העיר. עובדה זו, מוסיפים בהומור הארכיאולוגים בנפה, משמשת לנו כ"תמרור אזהרה" לא לעשות טעויות בעבודתנו המורכבת והמיוחדת, עבודה הכוללת פיקוח על עבודות תשתיות, ניהול חפירות ארכיאולוגיות, יוזמות בניה ופיתוח, אישורי תוכניות, טיפול בחפירות בלתי חוקית ועוד. 

משרד השטח של רשות העתיקות בעיר העתיקה פועל משנת 2006 כזרוע קדמית בתוך מרקם עירוני עתיק ובמטרה לנהל מקרוב את הנושאים הרבים שבאחריות רשות העתיקות. משרד השטח עוסק בניהול החפירות הארכיאולוגיות בעיר העתיקה ובאגן העיר העתיקה (עיר דוד, הר ציון נחל הקדרון וגיא בן הינום), חפירות בהן נחשפו במהלך העשור האחרון ממצאים חשובים ואף מהפכניים בהבנתה של העיר לאורך ההיסטוריה. בכלל זה יש לציין את חפירת ביצורי מעיין הגיחון בעיר דוד, חשיפת הקרדו המזרחי ושרידי מבנים מתקופת בית ראשון מול הכותל, וכן את שרידי הדקומאנוס ואמת המים באזור שער יפו. בנוסף, מלווה משרד השטח את עבודות השימור בעיר העתיקה וסביבותיה: שימור השרידים במנהרות הכותל, שימור מתחם קבר דוד בהר ציון ועוד.



מרשות העתיקות נמסר כי מורשת הבנייה בעיר העתיקה נפגעה קשות, עד לפני שנים לא רבות, הן בשל פעולות חפירה מכוונת ופגיעה בעתיקות, והן כתוצאה מבנייה ללא היתר הפוגעת קשות במרקם המקורי, המאפיין את העיר העתיקה.  כזרוע הממונה על אכיפת חוק העתיקות, מתמודד צוות משרד השטח עם תופעות אלו ברמה יום-יומית, תוך בלימת התופעה בעיר העתיקה במהלך השנים האחרונות. חלק מפעילות האכיפה מתבצעת בשיתוף עם מחלקת הפיקוח של עיריית ירושלים במסגרת 'צוות אכיפה משותף'.