מזה כעשרים שנה מבטיחה ממשלת פולין להשלים את החקיקה שתורה על תשלום עד עשרים אחוזים משוויו של נכס שיהודים יוכלו להוכיח עליו בעלות מתקופת ימי מלחמת העולם השנייה. בימים אלה מגיעים דיווחים מכיוונה של ממשלת פולין לבטל את כוונת החקיקה. זאת כיוון שארצות הברית קיבלה סכום של ארבעים מיליון דולר למגמה זו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם שלמה טאוב, מנהל ארגון 'לגסי' העוסק בהשבת רכוש יהודי מפולין ומצ'כיה, על הסוגיה.

טאוב מספר כי במרוצת עשרים השנים האחרונות הקפיד כל ראש ממשלה פולני להכריז במפגשים עם בכירים ישראליים על כוונתו לקדם את החוק המדובר. האחרון שזכה לשמוע הבטחה שכזו הוא השר לשעבר רפי איתן בפגישה אופטימית שקיים בשנת 2008, אולם כאמור, הבטחות לחוד ומעשים לחוד, וכעת התחושה היא שהפעילות לשינויי החקיקה תופסק.

טאוב מדגיש כי להחלטה יש צד חיובי שכן החוק כאמור מדבר על תשלום של עשרה עד עשרים אחוזים מערך הנכס, וכעת החוק החדש מאפשר המשך תביעה למלוא הסכום מהרשויות הפולניות.

עם זאת הוא מוסיף ומספר כי לעצם הדיון בפולין יש השלכות בדמות חיזוקה של האנטישמיות הגואה בפולין. אנטישמיות זו באה לידי ביטוי במאמרים, כתבות ואמירות של קובעי דעת הקהל המציירים את היהודים כרודפי בצע מחד ומאידך ככאלה המאיימים על אחיזתם של הפולנים בנדל"ן עליו הם יושבים. להערכתו לאנטישמיות זו עשויה להיות השלכה לעסקיהם המתרחבים של ישראלים רבים בפולין.

טאוב סבור שכדי לקדם את השבת רכושם של יהודים מפולין יש לפעול בזירה המשפטית באופן שקט כדי שלא לעורר התנגדות בקרב הציבור הפולני.

בדבריו מדגיש טאוב כי לנוכח חוק ההתיישנות הפולני חשוב לקדם כבר כעת דרישה משפטית להשבת רכוש בפולין. לדבריו רק מי שיחל כבר כעת בהליך משפטי שיירשם במערכת המשפט הפולנית יוכל לקיים בעתיד הליך המשך. מי שלא יעשה זאת יאבד את זכותו החוקית לתבוע שם ולגורמים ממשלתיים ואחרים יהיה כוח רב יותר בפני רשויות המשפט הפולניים.

"כשאני מסתובב בקראקוב ובמקומות אחרים אני רואה איך לכל בית יש שם. אין מקום בפולין שבו לא מריחים יהדות. יש סימני מזוזות בדלתות. יש הרבה מה לתבוע".