הגר"א
הגר"א

אירוע ייחודי יתקיים היום בישיבת הר עציון שבאלון שבות. אנשי מכון מעתיקי השמועה יציגו בפני הציבור כתב יד של הגאון מוילנה לאחר שבמשך שנים ארוכות לא היה ידוע על קיומו. האירוע יתקיים במגרת פתיחתה של תערוכת האוסף הייחודי של הרב וינוגרד ובו פריטים הנוגעים לדמותו ולחייו של הגאון מוילנה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מנהל מכון מעתיקי השמועה, הרב ידידה פרנקל הלוי שסיפר על גלגוליו של כתב היד שהיו שניסו לקבוע שאינו אלא זיוף.



בראשית דבריו מציין הרב פרנקל את העובדה שבשל קוצר הזמן ותחושה שמדובר בביטול תורה לא פרסם הגר"א בחייו כמעט דבר למעט כתבים בודדים שמקומם של חלקם כלל אינו ידוע, ועל עצם קיומם ידוע רק מאזכורים בכתבים אחרים.



כתב היד שהתגלה הוא ספר תלמוד ירושלמי דפוס אמסטרדם משנת 1710 ובין שורותיו כתב ידו של הגאון מוילנה המוסיף הערות ותיקוני הגהה לכתוב.



כתב היד המתגלה כעת וכאמור יוצג הערב (ב') בספריית הישיבה באלון שבות התגלה כמעט במקרה, מספר הרב פרנקל: היה זה לאחר מותו בתאונת דרכים של אחד מתלמידי ישיבת כרם ביבנה. המשפחה ומקורביו ביקשו להוציא לאור ספר זיכרון "וחשבתי שנכון להוציא לזכרו כתב יד של גדולי ישראל. מכיוון שקשה למצוא כתבי יד שאלתי את אבי מורי פרופ' אביעזר פרנקל, על כתב יד שכזה, והוא סיפר לי שכאשר למד בצעירותו אצל פרופסור שטראוס הראה לו הפרופסור תלמוד ירושלמי של הגר"א. ביקשתי שיבקש להשאיל את הספר, אבל הפרופסור נפטר ואשתו הלא יהודיה לא מוכנה לתת את הספר לאיש. גם משפחתה ניסתה לפדות את הספר בכסף רב אבל היא סרבה".



בהמשך עלה בידי הרב פרנקל לקבל הסכמה של אותה אישה להעברת הספר לישראל בדואר דיפלומטי של משרד ראש הממשלה שיהיה אחראי להחזרתו אליה בתום העבודה על החומר. הספר הגיע לישראל והוחל בעבודת פענוח כתב היד, ואולם בעודם בשלבי העבודה הגיע לישראל בנה של אותה אישה, לקח את הספר והודיע לאנשי מכון 'מעתיקי השמועה' כי "לא תחזרו לראות את הספר הזה יותר". להערכתו של הרב פרנקל מאחורי הנימה המאיימת שבדברי הבן עומדת הבנתו שניתן לקצור רווחים לא קטנים מהספר.



לאחר שהבן לקח את הספר לא נותר לאנשי המכון אלא להתפלל שהוא יושב להמשך העבודה, ואכן לאחר שנים רבות הוא הושב בהסכמתם של הבן והאם ובסיוע גורמים יהודיים בקהילתם. מכאן הייתה הדרך סלולה להמשך הוצאת כתב היד לאור.



עוד מספר הרב פרנקל כי כשהגיע כתב היד לישראל הוא הוצג בפני פרופ' תא שמע שקבע כי מדובר בזיוף שכן לא קיימים כתבי יד של הגר"א, ואפילו כתבי יד של הרמב"ם קיימים יותר מכתבי יד של הגר"א ועל כן לא יתכן שמדובר בכתב אותנטי, ואולם לאחר בדיקה מדעית של הספר הוכח שאכן מדבור בכתב ידו של הגר"א.



כאמור, הספר יוצג היום בפני באי הכנס בספריית 'הר עציון'.