עץ חרוב ביער קק"ל
עץ חרוב ביער קק"לקק"ל

קק"ל מציעה - חגיגת קטיף חרובים

טיול משפחות בשעות אחר צהריים בעקבות עץ החרוב ופירותיו. ניסע במכוניות פרטיות בדרכי יער, נעצור בדרך להיכרות עם האזור ועם היער, נעלה לתצפית מראש תל חדיד לעבר מישור החוף שביער בן שמן,  ומשם נגיע לחלקת החרובים שביער, המקום שופע עצי חרוב עסיסיים הנותנים פרי טעים. שם נשמע אגדות וסיפורים על החרוב, נערוך חגיגת קטיף בה נקטוף מפרות החרוב שעתה היא עונת ההבשלה שלהם, עצי החרוב נטועים בכל רחבי הארץ, ביערות קק"ל השונים. לאחר הקטיף תתקיים פעילות מיוחדת עבור הילדים ולכל המשפחה, בין השאר הצגה על חוני המעגל, סדנת יצירת קישוטים מאצטרובלים ועוד. נסיים בהכנת מאכלים מפירות החרוב. משך האירוע כשלוש שעות (סיום לקראת החשיכה).

סיור חגיגת קטיף החרובים ללא תשלום, יש להירשם מראש ב"קו ליער", 1-800-350-550.

משהו מעניין  על החרוב שאולי לא ידעתם:

עצי החרוב נטועים בכל רחבי הארץ ביערות קק"ל השונים יחד עם עתי בוסתן נוספים הנותנים פרי ומעשירים את היער בריחם ופירותיהם ואת חוויית הביקור ביער של המטייל שיכול להגיע לבוסתן עצי פרי ולקטוף ולטעום מפירות היער.

מבחינה בוטנית  החרוב הוא עץ דו-ביתי , כלומר זכרי או נקבי, כל עץ מכיל פריחה זכרית או נקבית .פריחת החרוב הזכר מריחה כמו זרע גברי משום שמכילה פוליאמין זהה בשם קדוורין (Cadaverine), הקדוורין קיבל את שמו מהריח המאפיין גוויות פרוש המילה "קאדאוור" באנגלית הוא גוויה. ריח זה מתקבל מפירוק חומצות האמינו שבתא הקדוורין. כדי למשוך אליו מאביקים מדמה פריחת החרוב הזכר ריח של גוויה באמצעות הקדוורין, במקרה זה, כתוצאה מפירוק חומצת אמינו בשם ליזין (Lysine).

החרוב מוזכר פעמים רבות בתלמוד ובספרות המדרשית.  מסופר על רשב"י ובנו שברחו למערה בגליל מפני הרומאים וניזונו שנים ארוכות מפרי עץ החרוב. עוד מוזכר שחוני המעגל ראה אדם נוטע חרוב ותמה עליו, כיוון שהעץ היה אמור לתת פירות רק לאחר שנים. על כך ענה אותו אדם לחוני: "כשם שנטעו אבותיי לי, כן נוטע אני לבני".

ברפואה העממית יש המשתמשים בחרוב כתרופה נגד שלשול, פצעים בפה, סוכרת,  מחלות כלי הנשימה, שיעול חריף ולמניעת דימומים פנימיים.