גויאבה – שונאים או אוהבים?

יש אנשים ששונאים ריח של גויאבה ויש שאוהבים אותה במיוחד. אבל אף אחד לא נשאר שווה נפש. על סגולותיה הבריאותיות והרפואיות.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי , ד' בחשון תשע"ב

גויאבה. רק בריאות.
גויאבה. רק בריאות.
ערוץ 7

רק לפני עשרים שנה היינו נכנסים לכל סופר או חנות ירקות בתקופת עונת הגויאבה – והיינו מרגישים את ריחה העשיר בכל החנות. אי-אפשר להתעלם מריח של גויאבה. כמו לגבי כל דבר מיוחד, גם כאן – אין אדישים: יש אנשים ששונאים ריח של גויאבה ויש שאוהבים אותה במיוחד. אבל אף אחד לא נשאר שווה נפש.

לצערנו, היום הגויאבות נעלמו כמעט לגמרי מהדוכנים. אפילו בשיא העונה הן לא נראות ולא מורגשות בחנויות. וחבל.

הגויאבה היא פרי מיוחד במינו, עשיר במיוחד במזינים ובעל סגולות רפואיות רבות.

הגויאבה הגיעה אלינו מאמריקה הטרופית. היא שייכת למשפחת ההדסים ומונה כ-100 מינים שונים. הגויאבה נבדלת מכל הפירות בארומה המיוחדת שכבר הזכרנו ובבשר עסיסי וטעים, מלא-מלא בויטמינים. 2-3 גואייבות ביום מכסות את צריכת הויטמינים הדרושה לכם לאותו יום במלואו.

הגויאבה מכילה כמות אדירה של ויטמין C, פלבנואידים, כל סוגי הויטמינים מקבוצת B (חוץ מ-B12 ), ויטמין E, ויטמין K, סידן, מגנזיום, זרחן, לוטאין, קרטנים, רטינול, סלניום, נחושת, אבץ,  אשלגן, נחושת, מנגן, ויטמין A – בצורה הזמינה לגוף, וכן סיבים תזונתיים הנחוצים לעיכול בריא. 13% מהפרי זה חלבון ממקור צמחי. מלבד גויאבה חלבון נמצא רק בתמרים – 2 גר' ל100 גר' של  פרי. גם לאנשים שאוהבים לספור קלוריות אין מה להגיד נגד גויאבה: ב-100 גר' של פרי יש רק 50 קלוריות. במילים אחרות, אתם יכולים לקבל מ-2-3 גויאבות את המנה היומית של ויטמינים. סיבים תזונתיים, חלבון צמחי, שומנים חיוניים – וכל זה מבלי לפגוע בספירת הקלוריות (להשוואה: בתפוח יש 60 קלוריות, בבננה – 80).

הגויאבה עשירה במיוחד בברזל זמין לגוף, ולעומת ברזל בתוספים, הברזל של הגויאבה אף פעם לא משפיע לרעה על מערכת העיכול. מידע זה חשוב במיוחד לנשים, שמאבדות באופן קבוע כמויות ניכרות של ברזל עם הדם, ולכן צריכות להשלים אותו על מנת למנוע אנמיה. אין פרי שאפשר להשוות עם גויאבה בתפקיד זה.

ניתן כמובן לאכול את הגויאבה טרייה, ובנוסף ניתן לעשות ממנה ריבה, מיץ, גלידה, מרמלאדה, דברי מאפה, פודינגים, להשתמש בקינוחים ולהחליף בה רסק עגבניות ועגבניות לאנשים עם רגישות לחומצת עגבניות.

רצוי לאכול את הגויאבה כמה שיותר קרוב לקטיפתה, כי עם הזמן הויטמינים שבה מתפרקים וכמותם הולכת וקטנה.

ניתן לעשות שייקים מגויאבה או מיץ גויאבה בתוספת שקדים וחלב סויה/חלב שקדים/חלב שיבולת שועל. שייק זה ניתן גם להקפאה.

סגולות רפואיות בגויאבה

  • נוגדת חימצון
  • מכווצת
  • קוטלת חיידקים
  • מרפאת שרירים חלקים
  • מונעת היצמדות של חיידק E.coli  לדפנות המעי
  • נוגדת עוויתות
  • לא מאפשרת התרבות פטריות וחיידקים שונים שגורמים בד"כ להרעלת מזון: סלמונלה, קלוסטרידיום, שיגלה, בצילוס.

שימוש רפואי בגויאבה

  • דלקת גרון
  • מזהמים  שונים (וירוסים, זיהום בחיידקי מעיים)
  • חום
  • דלקת עיניים
  • שיעול כתוצאה מקור/התקררות
  • פטרת
  • הקאות
  • מחזור לא סדיר
  • אפטות
  • דימום חניכיים
  • ריח רע מהפה
  • בעיות עור שונות
  • עצירות
  • צפדינה
  • שלשולים מכל מקור
  • סכרת
  • לחץ דם גבוה
  • הקאות
  • איזון מערכת העצבים
  • טיפול בבעיות עור
  • מומלץ לנשים הסובלים מתסמיני גיל המעבר ו/או תסמונת טרום-ווסתית

אכילת גויאבות אסורה על אנשים שסובלים מהתקפי היפוגליקמיה, מכיוון שגויאבה מורידה את רמת הסוכר בגוף.

שימוש בגויאבה ברפואה העממית

  • לטיפול בשלשולים מכל סוג, כולל דיזנטריה, סחרחורת ומחזור לא סדיר  – לשתות מרתח מעלים וקליפת גזע של עץ גויאבה
  • לטיפול בדימום מהחניכיים וריח רע מהפה – ללעוס עלי גויאבה
  • לעצירת דימום מטחורים חיצוניים – לשטוף את המקום פעמיים ביום במרתח עלים
  • לטיפול באקזמה, פריחה, גירודי עור, טחורים – לשטוף את המקום פעמיים ביום במיץ פרי טרי
  • להפחתת כאבי שיניים – ללעוס עלי גויאבה
  • להורדת חום – לסחוט מיץ, לחמם במקצת ולשתות מייידית

וכהרגלינו,  לבסוף – מתכון קטן.

ריבת גויאבה:

מקלפים וחותכים לקוביות 1 ק"ג גויאבה. מוסיפים 800 גר' סוכר חום ווניל לפי הטעם.

מבשלים 40-50 דקות.

בתאבון!

כל האמור במאמר הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לאבחון, ייעוץ או טיפול מקצועי.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בנטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, טיפולים אנרגטים. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון הריון ולידה. http://www.yaelclinic.co.il