ישיבת ממשלה בנימין נתניהו
ישיבת ממשלה בנימין נתניהוצילום: פלאש 90

הממשלה אישרה הערב (ראשון) את חוק חינוך חינם מגיל 3.

לשם כך אושר קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, זאת לאחר שנתניהו הצליח לגייס רוב בהצבעה על הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה לטובת יישום חוק חינוך חינם מגיל 3 בישראל, לאחר שמולאו דרישותיה של סיעת ש"ס. החוק עבר ברוב של 21 תומכים מול 8 מתנגדים. המתנגדים הם חברי הכנסת של סיעת 'ישראל בתינו' וסיעת 'עצמאות'.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר במסיבת עיתונאים שכינס בעקבות ההחלטה, "אנחנו מתקנים עיוות הסטורי וזו היא ברכה גדולה קודם כל למשפחות הצעירות. החל משנת הלימודים הבאה רבע מליון ילדים יקבלו חינוך חינם".

עוד הוסיף נתניהו כי הצהרונים יסובסדו לאותם הורים שעובדים אך ללא תלות ברמת השכר שלהם, "זו ברכה ויום חג למדינת ישראל", אמר.

"החלטנו על קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה שיתנו את היכולת להגדלת תקציב משרד הבטחון. אנחנו מכניסים שקיפות ובקרה לתקציב הבטחון וזה ישפר את ההתייעלות של צה"ל, ותסייע לי כראש ממשלה ולראשי הממשלה הבאים, לעקוב אחר התקציב ולקבל החלטות שקולות ומאוזנות".

יו״ר ש״ס השר אלי ישי התייחס הערב להחלטת הממשלה, "חוק חינוך חינם לגיל הרך הינו חוק ראוי ומבורך, אך רק בתנאי שאינו פוגע בשכבות החלשות. לאחר שהגענו בהידברות מול האוצר להסכמה על ביטול הקיצוץ ברשויות המקומיות, ועל ביטול הקיצוץ בפרויקט שיקום שכונות במשרד השיכון, ומציאת מקורות אחרים למימון החוק, אנחנו מסירים את התנגדותינו לאישור החוק, על מנת לחזק כלכלית את תושבי השכונות והשלטון המקומי".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ חוטובלי, אמרה, "אני מברכת על מחויבותו המלאה של ראש הממשלה לשינוי בסדרי העדיפויות הלאומיים. חינוך הוא אחת החובות המרכזיות של כל מדינה כלפי אזרחיה, ולא ייתכן שמשפחות רבות ייאלצו לכרוע תחת עול חינוך ילדיהם, ומשפחות אחרות יימנעו חינוך ראוי מילדיהם משיקולים כלכליים. זהו צעד ראשון והכרחי במהפכה שתעניק חינוך חנם כבר מגיל 3 חודשים".
 
מדובר צה"ל נמסר כי "ממשלת ישראל היא זו שתחליט על היקף המשאבים אשר היא בוחרת להעמיד לצרכי בטחון. צה"ל יציג את המשמעויות האסטרטגיות לבניין הכח ולתפעולו לדרג המדיני וימשיך לעשות כל שביכולתו להגן על בטחון אזרחי ישראל".
 
יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי, מסר בעקבות הכרזת ראש הממשלה, "חוק חינוך חינם הוא מהלך רצוי והכרחי ומהווה את אחת הדרישות העיקריות של תנועת המחאה, אולם ההחלטה ליישמו על ידי קיצוץ רוחבי ומתוך תקציבי הפריפריה והרווחה היא לא יותר מתעלול תקציבי שלוקח מכיס אחד ומעביר לכיס אחר. בכך מתחמק שוב ראש הממשלה מקביעת סדרי עדיפויות אמיתיים הרצויים לחברה וזוהי תביעתה המרכזית של תנועת המחאה. בכוונתנו להמשיך ולהיאבק כעת על דיור בר השגה לטובת משפחות  עובדות וללחוץ על הממשלה להכריע בעניין זה לאלתר".