רכבת ישראל
רכבת ישראלפלאש 90

החברה הלאומית לדרכים פירסמה היום (שני) שני מכרזים נוספים של פרויקט רכבת העמק המתוכנן בין חיפה לגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) שבעמק בית שאן. כך הודיע היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

המכרז הראשון כולל הקמת תשתית למסילת ברזל בקטע המזרחי ביותר של הפרויקט, באורך של כ-12 קילומטרים מבית שאן לגדעונה שבעמק יזרעאל. המכרז השני כולל הקמת גשר באורך של כ-700 מטרים שישמש כהפרדה מפלסית לכביש 722 סמוך לתל קשיש, שליד כפר יהושע.

השר כץ החליט לפני כשנה לקדם את פרויקט רכבת העמק והטיל על החברה הלאומית לדרכים לבצע את המיזם שעלותו כארבעה מיליארד שקלים. הפרויקט מבוצע במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" שנועדה ליצור רשת של מסילות ברזל וכבישים מהירים מקרית שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום.

שר התחבורה ציין כי בתוך מספר חודשים צפויים להתפרסם שני מכרזים נוספים ואחרונים של מסילות הברזל בפרויקט רכבת העמק. מכרז אחד יכלול הקמת מסילה מעפולה לגדעונה ומכרז נוסף יכלול את המשך התוואי באורך של כחמישה קילומטרים שיחצה את העיר עפולה.

כמו כן, יפורסמו מכרזים נוספים להקמת תחנות הרכבת לאורך המסילה. בשלב הראשון יוקמו חמש תחנות רכבת מתוך שמונה תחנות המתוכננות על תוואי הקו: לב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, תחנת עפולה, ותחנת בית שאן. לדברי השר כץ, פרויקט רכבת העמק צפוי להיחנך בעוד כשלוש שנים.

מסילת העמק שאורכה כ-60 קילומטר תעבור בחלקה בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. תוואי המסילה הנוכחי יתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הציק פוסט, מזרחה ויעבור בגשר מעל שדרות וההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים. הקו ימשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל.

שר התחבורה ציין כי הקמת מסילת רכבת העמק עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ תאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים. בכך היא גם תקטין את עומסי התנועה ומעורבותן של המשאיות בתאונות דרכים.

השר הדגיש כי חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה, ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ ויעלה משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", הוסיף כץ.