בית המכפלה
בית המכפלהחזקי עזרא

לתושבי המכפלה בחברון הגיע בצהרים (שני) צו מטעם המנהל האזרחי הדורש את פינויים מהבית בנימוק של חשש לפגיעה בסדר הציבורי. על פי הצו על התושבים להתפנות עד מחר בשעה 15:00 בצהרים.

תושבי בית המכפלה מסרו בתגובה כי "צו הגירוש שקיבלנו בשעה האחרונה מדבר בעד עצמו ומבהיר כי אין כל בעיה בקניית הבית, הקניין כשר לחלוטין וכי הדבר היחיד המפריע לאהוד ברק הוא מגורי יהודים בחברון. אם יש ראש ממשלה בישראל אנו קוראים לו להתעשת ולבטל את הצו הדרקוני האוסר רק על מגורי יהודים בחברון".

ראשי שדולת א"י בכנסת ח"כ זאב אלקין וח"כ אריה אלדד קוראים לרה"מ לבטל באופן מיידי את צו הפינוי השערורייתי שהוצא ל"בית המכפלה" בחברון. כלשונם.

"נוסח הצו, הדורש את פינוי הבית אך ורק מטעמים של "סדר ציבורי" מעיד כאלף עדים שהרכישה היא כשרה. לא יתכן ש"סדר צבורי" בעיר האבות משמעותו מניעת מגורי יהודים מול מערת המכפלה. ולא יתכן ששר הביטחון עושה דין לעצמו ומבצע מחטף עוד בטרם התקיים דיון בממשלה. אנו קוראים לרה"מ להיות נאמן להחלטת הממשלה בראשותו, לפעול למען ביסוס הישוב היהודי בחברון, לתת כבר היום "היתר עסקה" ולאשר את מגורי המשפחות היהודיות בבית", נמסר.

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ, מכנה את צו הפינוי שניתן לבית המכפלה בחברון - הזוי.

"נתניהו שוב עומד למבחן האם ברק ראש הממשלה או ביבי. האם ליהודים מותר לרכוש בית בעיר האבות או רק לערבים? האם החוק והמשפט וזכות הקנין עומדים רק לערבים או גם ליהודים; האם הליכוד היא מפלגת השלטון או שמא עצמאות. על נתניהו לגלות מנהיגות ולבטל את הצו ההזוי מיד".

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, קורא לראש הממשלה להתערב ולמנוע את פינוי בית המכפלה. "מותר ליהודים לרכוש בית בארץ ישראל. יום האדמה נגמר ועל המינהל האזרחי לדאוג להרגעת הרוחות ולא להלהטתם", ציין.

השרה לימור לבנת (ליכוד) אמרה "החלטת המנהל האזרחי להוציא צו פינוי למתיישבי הבית היהודי בחברון היא החלטה נמהרת. כיוון שהרוכשים מציגים מסמכים המוכיחים את חוקיות עסקת הרכישה לרבות תיעוד של העברת כספים, וגם המשטרה לא מצאה ראיות לזיופים או מהלכים לא כשרים, אני סבורה כי יש לנהוג בהם כבעלים החוקיים של הנכס אלא אם יוכח אחרת. בדיוק כשם שהיו נוהגים בהם בתל אביב, או בכל מקום אחר בארץ".



עוד אמרה כי "לא סביר שבשעה שמצד אחד דורשים לפנות יישובים משום שלפי הטענה הרוכשים אינם הבעלים החוקיים של הקרקע, ומצד שני כשרוכשים נכס כחוק גם אז מפנים אותם. אני קוראת לשר הביטחון לפנות באופן מיידי את צו הפינוי".

שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין (ליכוד) קורא לשר הביטחון לבטל את צו הפינוי התמוה לבית המכפלה בחברון. בביקורו של אדלשטיין בבית במוצ"ש האחרון הוא עמד על חוקיות הרכישה ומצא אותה כשרה, "הוצאת צו באצטלה פרוצדורלית אינה מתקבלת על הדעת! יש לבטל את הצו  לאלתר ולהמתין להכרעת הממשלה בנושא", אמר אדלשטיין. 

ח"כ דני דנון (ליכוד) אמר כי "קלות הדעת שבה מתקבלות ההחלטות במנהל הם חומר נפץ שיכול להביא לפיצוץ מסוכן. פניתי לרה"מ בכדי שיבטל את הצו המיותר- מגורים של יהודים בעיר האבות חברון הינה זכות בסיסית במדינת ישראל. הליכוד נבחר לפתח את ההתיישבות ביהודה ושומרון והממשלה בראשותנו לא תאפשר לגורמי שמאל שיושבים במנהל לפגוע במתיישבים. הניסיון לבצע מחטף ולעקוף את החלטת הצוות הממשלתי לא תעבור".

שר הפנים, אלי ישי, (ש"ס) פנה לרה"מ בבקשה לכנס את הקבינט הביטחוני לדיון בעניין בית המכפלה, "ביודעי את רגישותך לעיר האבות ונאמנותך  השלמה כי העיר חברון היא נחלת אבותינו ומקום לידת אומתנו, אני מבקש ממך שתנחה את מערכת הביטחון להפעיל שיקול דעת לפני כל מהלך העתיד להתבצע".

הוא ציין כי "הבית נקנה בכסף מלא וע''פ דין, כך שכניסתם של היהודים לבית היא ע''פ חוק. כממשלה אחראית על תושביה היהודים של מדינת ישראל וכממשלה שהחליטה לחזק את הישוב היהודי בחברון,  אל לנו להערים קשיים ולנהוג צדק כלפי המתיישבים. אני מבקש  שהעובדות ייבדקו על ידכם באופן שוויוני וצודק ולא ע''פ הרוח הנושבת. אשמח שהנושא ידון בקבינט הביטחוני בפורום רחב של שרים".

שר החינוך, גדעון סער, (ליכוד) אמר כי "הוצאת צו הפינוי למתיישבים היהודים בבית המכפלה בחברון בטרם התקיים דיון אותו הנחה רה"מ, בישיבת שרי הליכוד אתמול, לקיים עוד השבוע, היא בגדר ניסיון למחטף. השאלה המכרעת היא האם הבית נרכש כדין. בהנחה שלבעלים יש זכות קניינית- פינוי אינו מוצדק ומשדר מסר שגוי".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) הגיב לצו גירוש ואמר כי "התירוץ של הפרת הסדר הציבורי הוא תירוץ עלוב וחמור שרק ממשלת הליכוד יכולה להשתמש בו כדי לסלק יהודים מביתם. גם לטענת המדינה הקניה חוקית".

"אם יווצר תקדים שיהודים מגורשים מביתם בגלל חשש לא מבוסס מפורעי חוק זה יהיה יום שחור לליכוד, לנתניהו, לגדעון סער ולכל שאר השרים והח"כים של הממשלה הרעה הזאת", הוסיף.

יו״ר מועצת יש״ע דני דיין אמר כי "הדרישה לפנות את בית המכפלה בחברון לאחר שעסקת הרכישה נבדקה ונמצאה כשרה היא עיוות מוחלט של הצדק, ונשיאת שם הביטחון לשווא".

"במגרון הסבירו לנו שזכות הקניין קדושה ואינה סובלת דיחוי במימוש שלה. אך כשהבעלים יהודים - כל זה נשכח. ביום שישי אמרו לנו שזה יצית תבערה אבל אפילו יום האדמה עבר בשלום. אם צו הפינוי לא יבוטל - יתברר שוב שכל הדיבורים על צדק וביטחון הם מסווה להתנכלות להתיישבות היהודית", הוסיף דיין.

עורכי הדין של תושבי 'בית המכפלה' נפגשו אתמול אחר הצהריים (ראשון) עם נציגי המנהל ודנו עימם על חוקיות הבית. במהלך הפגישה בחנו נציגי המינהל את החומרים ואישרו את חוקיות העיסקה אולם ציינו כי כעת הם ממתינים לאישור סופי של הדרג המדיני.

נזכיר כי בלילה שבין רביעי לחמישי, נכנסה קבוצה של כמה עשרות לבית שנרכש בכסף מלא. הבית ממוקם סמוך לחניון שליד מערכת המכפלה. כוחות משטרה וצבא הגיעו למקום אך התושבים הציגו לכוחות מסמכים המעידים על הרכישה.

אנשי הבית אמרו "ברוך השם זכינו להמשיך את מפעלו של אברהם אבינו שקנה את מערת המכפלה לפני כ4000 שנה. היום, אנו, בניו, ממשיכים בדרכו וקונים בית באותו המקום ומרחיבים את אחיזת הבנים בעיר האבות. אנו קוראים לממשלת ישראל לעודד ולהרחיב את המשך ההתישבות בקרית ארבע חברון עיר האבות ע"י גאולת בתים וקרקעות נוספים".

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) אמר בתגובה לצו הפינוי שהוציא המינהל האזרחי לדיירי "בית המכפלה" בחברון, "המינהל האזרחי בהחלטתו- מבעיר את התבערה ערב פסח בחברון! מצופה ממערכת הבטחון לפעול ביתר תבונה ובפחות כוחניות בניהול הסיטואציה הרגישה בעיר האבות חברון. אני קורא לשר הביטחון לגלות אחריות, שכן כל העם סומך עליך בנושאים הקיומיים ולמשוך את הצו לפחות עד לאחר החג".

סגנית השר ד"ר לאה נס קראה היום לביטול צו הפינוי שהוצא לבית המכפלה בחברון, "טרם נקיטת צעדים קיצוניים של פינוי בית המכפלה, יש למצות את ההליכים המשפטיים, בתוכם בירור תהליך הרכישה והעברת הבעלות, אשר יוכיח כי הכל נעשה כדת וכדין".

"פעולת הפינוי ללא תהליך בירור מוסדר פוגעת בזכויות יסוד של הרוכשים, ללא כל הצדקה".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) התייחס אחר הצהריים להוצאת צו לפינוי מתיישבי בית המכפלה בחברון, "על שרי הליכוד להפסיק עם הבכי והנהי ולהתחיל למשול. שרי הליכוד לא צריכים לזעוק זעקות שבר אלא לשנות את המציאות אליה מוליך אותם באף שר הביטחון שמיישם בממשלה לאומית, מדיניות שמאל מפלה וקיצונית".

ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד) פנתה בדחיפות לרה"מ לאור צו הפינוי שהוצא היום לבית המכפלה, בדרישה שהפינוי יידחה לכל הפחות לאחרי הדיון בממשלה מחר בנושא.

לדברי חוטובלי, "מדינת ישראל מנוהלת ע"י ממשלת ישראל, לא ע"י צה"ל. לא ייתכן שהצבא יבצע מחטפים ויוציא צווי פינוי ערב החלטת ממשלה. בית המכפלה נרכש בכסף מלא וכדין, והממשלה חייבת להיות הריבון ולאשר את הרכישה".