יום הזיכרון
יום הזיכרוןפלאש 90

לפני שבועיים הוגש למשרד הביטחון הדו"ח האחרון, בפרשת כ"ג יורדי הסירה שקבע פעם נוספת, כי גורלם של לוחמי הפלמ"ח שיצאו למשימה בטריפולי, לא נודע.

ההיסטוריון אריה יצחקי אומר ל'ערוץ 7', כי מדובר באחד השקרים הגדולים של בהיסטוריה. "במאי 41 יצאו כ"ג לוחמי פלמ"ח באנייה הבריטית, "ארי הים", לכיוון טריפולי, כדי לפוצץ את בתי הזיקוק ולפגוע בנאצים. בשלב מסוים הקשר איתם נותק והם הוכרזו כנעדרים עד לעצם היום הזה. אך מסתבר שבמשך 71 שנים, מערכת הביטחון ניסתה להשתיק את הממצאים האמיתיים של הפרשה".

יצחקי טוען, כי אחד ממתכנני הפעולה, מצא את גופותיהם של חלק מהלוחמים, "כבר ביוני 41 , כמה שבועות לאחר הפעולה, ידעו כבר היטב מה קרה להם. היה לנו אז סוכן בטריפולי, יוסף קוסטיקה, שהיה מעורב בהכנת הפעולה והוא גילה מה קרה להם. הוא מצא מספר גופות בחוף טריפולי, עם סימני זיהוי שלא מותירים כל ספק. הוא שלח דו"ח מפורט על מה שקרה. התברר שכשהם ירדו מהספינה הגדולה לסירות, ארע פיצוץ. על הספינה היה מטען גדול של חומר נפץ שהתפוצץ, כולם נספו ולא נותר מהם אפילו אחד".

לדבריו הפעולה שנכשלה הייתה עלולה לגרום לפגיעה מוראלית חמורה ולכן היא הושתקה, "זו הייתה הפעולה הראשונה של הפלמ"ח נגד הנאצים וחשיפת הכישלון הייתה עלולה לפגוע במוטיווציה להתגייס ליחידה, לכן הפכו את הסיפור, למיתוס עלום".

יצחקי טוען, שבמהלך השנים הוא ניסה לפרסם את הפרשה אך הושתק, "אני גיליתי את הדו"ח של קוסטיקה בשנות השישים ורציתי לפרסם אותו, אמרו לי שאסור לדבר כי זה סודי. גם בשנת 1982 פגשתי את אחד האנשים ששלח אותם, את דוד הכהן, לימים ח"כ, שאמר לי שלא מדברים על זה ולא שוברים מיתוסים".

רק בשנת 2000 חשף יצחקי את הפרשה בעיתונות. "פניתי אז לידיעות אחרונות, לעמיר רפפורט, מסרתי לו את החומר והוא גם נפגש עם קוסטיקה כמה שבועות לפני מותו. הכתבה התפרסמה ב-2001 והארץ הזדעזעה. מערכת הביטחון נדרשה לחקור והקימה צוות חקירה מיוחד שפרסם לפי כשבועיים את הדו"ח שממשיך לדבוק בשקר שלא יודעים מה קרה להם ואולי ספינתם טבעה. מסתבר שתרבות הטיוח נמשכת עד עצם היום הזה. פירסמתי את הפרשה הזאת ופרשות נוספות בספר "שלדים בארון". לצערי המחיר שהמשפחות משלמות הוא כבד מנשוא, הגופות קבורות בלבנון ולא הובאו עד היום לקבר ישראל".