אנדרטת אסון המסוקים
אנדרטת אסון המסוקיםחזקי עזרא

ועדת ערר לפי חוק הנכים בבית המשפט השלום בחיפה, קיבלה ערר עקרוני על החלטת קצין התגמולים במשרד הביטחון, שהגיש הרב של אגודה 91 בזמן אסון המסוקים. הרב חלה בסוכרת שלושה חודשים לאחר שעסק בזיהוי חללים ופינוי חלקי גופות באסון המסוקים.

הערר התקבל לאחר מאבק ארוך שניהל הרב הצבאי נגד משרד הביטחון, אשר סירב להכיר בתביעתו. ועדת הערר קבעה כי אף-על-פי שלא הוכח כי קיים קשר בין דחק נפשי לסוכרת מהסוג שבה לקה הרב, האירוע שחווה הרב חריג ביותר וניתן לקבוע כי קיים קשר קונקרטי של החמרה בשיעור של 50 אחוז, שגרמה להתפרצות המחלה.

עו"ד מרב וויס קרטיה, שייצגה את הרב, אומרת לערוץ 7 כי אין ספק שבעקבות הטיפול שלו בחללים התפרצה מחלה הסוכרת, "במסגרת תפקידו היה עליו לאתר את חלקי גופות החיילים ההרוגים ולזהותם. הוא עסק בכך במשך שלוש יממות רצופות".

לאחר שחרורו מהצבא בשנת 2005, הגיש הרב תביעה להכרה בנכות בשל מחלת הסוכרת שנגרמה, לטענתו, כתוצאה מתנאי שירותו הצבאי. משרד הביטחון דחה את תביעתו וקבע כי מחלת הסוכרת אינה קשורה לתנאי שירותו ואף לא הוחמרה עקב תנאי השירות.

הרב הצבאי הגיש ערר על החלטה זו, ובפסק דינה של הוועדה שדנה בערר נקבע כי לא הוכחה קיומה של אסכולה רפואית, שלפיה קיים קשר בין דחק נפשי לסוכרת מסוג שתיים, ולפיכך נדחה הערר.

לאחר דחיית הערר, הגיש הרב הצבאי ערעור לבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי קיבל את הערעור וקבע שהתיק יוחזר לוועדת הערר כדי שזו תדון אם ניתן לקבוע שקיים קשר סיבתי בין המחלה לאסון. התיק חזר לוועדת הערר, וזו קבעה כי ניתן להצביע על קשר קונקרטי בין האירוע החריג שחווה הרב באסון המסוקים להתפרצות המחלה.

עו"ד וויס אומרת, שהם מתכוונים לערער על ההחלטה להכיר בו רק נכה בצורה חלקית, "היה כאן אירוע חריג, אין צורך להכביר במילים על עצמת הטרגדיה שקרתה שם, וברור שבשביל הרב שהגיע ראשון לזירה, זו הייתה עבודה טראומטית מאוד. אנחנו נערער על ההחלטה כי לדעתנו המחלה התפרצה רק בשל האירוע".