ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןבשבע

אם חשבתם שלהיות רופאת נשים זו עבודה מספקת שיכולה למלא שעות רבות ביממה, או שלהיות אימא למעלה מעשרה ילדים זו משימה מאתגרת דיה, באה ד"ר חנה קטן ומוכיחה שאפשר עוד קצת.

"ספריית בית אל" מוציאה לאור ספר שחיברה  ד"ר חנה קטן, ובו היא מתארת את המפגש עם הנשים הבאות אל מרפאתה: התנהגות של כלות ושל אימותיהן, של זוגות הבאים להתייעץ בשאלות פריון ושל נשים בשלל מצבי החיים הבאות אל רופאת הנשים שלהן כדי לקבל סיוע והכוונה מקצועית.

הספר בנוי לפי שערים, הנוגעים במעגלי החיים הנשיים: מרווקות ועד סבתות, כשבתחילת כל שער מובא שיר קצר בנושא, של אחד המשוררים העבריים.

ביחד עם הסיפורים, מביאה ד"ר קטן גם את המידע הרפואי שמסביב - על הריון, על הכנות הכלה ועל גיל המעבר. בכל נושא היא נוגעת בקצרה, בתמציתיות ובשפה נקיה.

לצד כל סיפור מובאת גם דעתה של הרופאה, ההתבוננות שלה כרופאה אך גם כאישה או כאימא - תלוי בסיפור. בנוסף, גם עובדת היותה אישה שומרת מצוות ואשת רב משפיעה על שיקול דעתה והופכת רלוונטית.

במספר מקומות בספר אף מובאות בהערות שוליים פסיקות של רבנים ידועים, בהקשר לסוגיה עליה היא מספרת. למשל: כיצד עליה לנהוג כאשר מגיעה אליה כלה, שמעוניינת לקבל תרופות שיעזרו לה להסתיר מהחתן המיועד את העובדה הכואבת שנבצר ממנה להביא ילדים לעולם? כאן מתעוררת שאלה אתית סבוכה, שהרי הרופאה מחויבת לסודיות, אך דעת תורה קובעת שאסור להסתיר מידע שבגללו הצד השני היה מבטל את החתונה. ובכלל- יותר נכון לא להתחיל את החיים המשותפים כשסוד כזה ברקע.

כאן נכנסת לפעולה האישה שבחלוק הלבן, שמנסה לדבר על ליבה של הכלה ולשכנע אותה לספר ולא להסתיר.

לאחר שנים רבות של טיפול בנשים תוך שמירה על כללי הסודיות המתבקשים, נפרשים בספר הסיפורים שנאגרו במשך כל הזמן וכעת יוצאים לאור באנונימיות. כל זאת, כשבצידם דעתה הלא מוסתרת של הכותבת.

היא מחווה דעתה על הנושאים השונים הנזכרים - החל בדחיית הריון אצל זוגות צעירים וכלה בטיפול הורמונלי בגיל המעבר. עם זאת, היא מציינת לא אחת כי יש החולקים על דעתה ואף מביאה את הדעות השונות.

מקריאת הספר ניתן להתרשם כי חיבורו נבע ממקום של חינוך הציבור: לידע על החיים הנשיים, על הפיתולים שהחיים עשויים לקחת אותנו אליהם, והכל מתוך מבט של רופאה, שכפי שהיא מגדירה את עצמה היא גם מטפלת זוגית, עובדת סוציאלית ומדריכת כלות לפי הצורך.