שבתקול - רמקול לשבת
שבתקול - רמקול לשבתמכון צומת

במכון צומת שבאלון שבות רגילים לקבל הזמנות בשניה האחרונה למוצרי שבת, אך להזמנה כזו הם לא ציפו. צעירי קרן ברל כצנלסון, פעילי תנועת העבודה, פנו למכון לפני השבת שעברה, וביקשו לשכור מערכת שבתקול, מיקרופון ורמקול המותרים לשימוש בשבת גם לפי ההלכה.

האירוע אליו הוזמנה המערכת היה שבת עיון של פעילי קרן ברל כצנלסון ותנועת העבודה בנושא 'התפיסה הסוציאל-דמוקרטית בזירה המוניציפאלית', שאליו הגיעו פעילי העבודה מכל הארץ. אם בעבר היה לעבודה גוון אנטי דתי מובהק – משהו השתנה גם שם. הפעילים הסבירו כי מתוך יותר ממאתיים איש שנרשמו, עשרה הינם שומרי מצוות ועל מנת לתת להם אפשרות להשתתף בכנס, הם החליטו שהאירוע יותאם לשומרי שבת, האוכל יהיה כשר ובעת שיהיה מופע מוסיקלי עם כלים ותזמורת, תוסדר לדתיים פעילות אחרת שמתאימה לשומרי שבת.

דן מארנץ, מנכ"ל מכון צומת, אמר שכל מי שמבקש לשכור או לרכוש מערכת שבת קול על מנת למנוע חילול שבת מבורך. "אנחנו שמחים שיש בידינו לעזור לכל יהודי שמבקש לשמור שבת, ובוודאי לתלמידיו של ברל כצנלסון, שכתב:  'השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית'".

השבתקול בנוי ממיקרופון מסוג קיבולי, שיש בו זרם רציף כל הזמן, והדיבור בקרבתו רק משנה זרם, מתח ותדר, אך לא יוצר מעגלים חשמליים. כפתורי המכשיר נעולים, והמפתח נמצא ביד הרב או המשגיח. הציוד מופעל באמצעות שעון שבת בלתי נגיש, ואין נורות חיווי ולא מעגלים אלקטרוניים פנימיים המופעלים ע"י הדובר. למקרה תקלה או תהודה בלתי נסבלת, קיים לחצן השתקה המנתק את כל הציוד בשיטת 'גרמא' (=הפעלת עקיפין אקראית). חזרה לפעילות ('סטארט') מתאפשרת רק ע"י לחצן בלתי נגיש, התלוי במפתח המופקד ביד גבאי נאמן.   

הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת ובנוסף גם מהנדס, אומר כי הפיתוח הטכנולוגי החדש מבוסס על עקרון הלכתי מקובל ומוסכם של היתר לשינויי עצמת קול, כמו במכשירי שמיעה אישיים ועוד. ההחלטה לעשות בו שימוש גם לצרכי לימוד תורה והרצאות פומביות מבוססת על שיקול דעת בתחום המדיניות ההלכתית המתחשבת בצרכי הדור, וביכולת להבחין ולהסביר לציבור מה בין מגבירי קול שסימלו בעבר את היכלי הרפורמים, לבין אלקטרוניקה דיגיטלית עכשווית.