הליכוד ביתנו. הטענות הופרכו
הליכוד ביתנו. הטענות הופרכוצילום: פלאש 90

פרופ' אשר כהן מהמחלקה למדעי המדינה אוניברסיטת בר אילן מנתח את פילוח התוצאות לפי הקלפיות השונות ומפריך את האגדות על תוצאות הבחירות, "קודם כל היום כולם מבינים שהקמפיין של הליכוד נגד הבית היהודי הבריח קולות ללפיד".

לדבריו העלייה המטאורית של הבית היהודי לא באה כלל ממעוזי הציונות הדתית, שם הליכודניקים המשיכו לדבריו דווקא להצביע לליכוד. "בכל מעוזי הציונות הדתית המובהקת מה שהיה בבחירות הקודמות,  נשאר פחות או יותר אותו דבר גם בבחירות האלה. במושב נחלים לדוגמא, הבית היהודי והאחוד הלאומי עלו מ-75 אחוז בבחירות הקודמות ל-80 אחוז בלבד לבית היהודי. במשואות יצחק, הייתה עלייה של 10 אחוז בלבד לבית היהודי. במרכז שפירא מ-71 אחוזי תמיכה ל-81 אחוזים בלבד. בכפר פינס 69 אחוזים הצביעו למפלגות הציונות הדתית בבחירות הקודמות וכעת 77 אחוזים, נתונים דומים אנחנו רואים גם ביו"ש".

כהן טוען כי מהנתונים עולה, שמי שהעלה את הבית היהודי אלה דווקא הקולות מהמעוזים החילוניים. "קח לדוגמא את קלפי מס' 39 במעלה אדומים, בבחירות הקודמות היו שם לאחוד הלאומי ולבית היהודי 5.5 אחוז בלבד, עכשיו 17 אחוז פי שלושה. בבית אריה בבחירות הקודמות הציונות הדתית קיבל 2.5, עכשיו 11 אחוז, פי ארבעה. בבית שאן קלפי מס' 15, בבחירות הקודמות הבית היהודי והאחוד הלאומי קיבלו ביחד 8 אחוזים,  וכעת מעל 20 אחוז יותר מפי שניים. במושב אחוזם ישוב מסורתי, מ-7.5  אחוז בבחירות הקודמות והפעם הבית היהודי קיבל שם 23 אחוז פי שלושה. בשדי תרומות מ-4 ל-12 אחוזים לבית היהודי. במושב זרועה בבחירות הקודמות הבית היהודי והאחוד הלאומי קיבלו ביחד פחות מ-1 אחוז, וכעת מעל 16 אחוז, פי שישה עשר".

לדבריו כל התיאוריה של הליכוד, על גניבת המנדטים של בית היהודי הופרכה לנוכח פילוח התוצאות. "מה שאנחנו רואים זה, שבכל מעוזי הציונות הדתית אין הבדלים גדולים מהבחירות הקודמות, הליכודניקים המשיכו להצביע לליכוד. העלייה של הבית היהודי הייתה מינורית ביו"ש. המצטרפים החדשים לבית היהודי באו בכלל ממקומות חילונים מסורתיים, הליכוד פשוט זנח את המסורתיים שעברו לבית היהודי. בעפולה הכוח של הבית היהודי גדל פי שלושה ואלה לא קלפיות של הציונות הדתית. אנשים חילונים כולל קיבוצניקים התחברו לבנט".

כהן קובע שאלמלא הקמפיין הקשה של הליכוד נגד הבית היהודי אין ספק שבנט היה זוכה לעוד ארבעה מנדטים לפחות, "הסקרים לא טעו, הרבה חילונים רצו להצביע לבנט, קח את עפולה, הליכוד ירד שם מ-68 אחוזי תמיכה ל-25 אחוזים בלבד, הם תכננו להצביע לבנט אבל בגלל הקמפיין נגד הבית היהודי חלקם הלכו ליש עתיד".