יום השואה תשע"ג
יום השואה תשע"גפלאש 90, ערוץ 7

במוסד יד ושם מתקיים בארבע השנים האחרונות מרוץ אחר מיליוני מסמכים ותעודות השופכים אור על קורותיה של יהדות ברית המועצות לשעבר בתקופת השואה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר חיים גרטנר, מנהל אגף הארכיונים של יד ושם, על המאמצים לחשוף את השואה המושתקת והבלתי ידועה של אזור זה.

בראשית דבריו מזכיר ד"ר גרטנר את חשיבות הנצחתם של דפי העד והעלאתם בשנת 2004 לרשת האינטרנט, ועם זאת הוא מדגיש את ההבנה שלא די בכך אלא שיש להוסיף את התיעוד הארכיוני לדפי עדות אלה.

בשנים האחרונות נחתמים הסכמים מול מדינות, ארכיונים וגורמי שירותי ביטחון חשאיים, ובעקבותיהם נחשפים עוד ועוד פרטי תיעוד וארכיון המאפשרים לימוד מעמיק ומדוקדק יותר אודות גורלה של יהדות ברית המועצות. מידע זה לא יכול היה להגיע כל עוד מסך הברזל היה סגור ומנע דליפת מידע רגיש מסוג זה.

מלאכת התיעוד והצילום החלה כבר בראשית שנות התשעים עם נפילת מסך הברזל. בשנים האחרונות נוחלת הפעילות התיעודית הצלחה רבה כשמיליוני מסמכים ממדינות כמו אוקראינה, בלרוס ואחרות מתועדים ומצולמים בידי צוותי חוקרים של 'יד ושם'.

על מהותם של המסמכים המדוברים מספר גרטנר ואומר כי מדובר לעיתים ברישומי ועד בית, העתקי פספורטים, נתונים על מורים במערכת החינוך לצד מסמכי שלטונות שונים. אלה ואחרים מחליפים את רישומי האוכלוסין השמיים המקובלים במערב. ניתוח של מסמכים אלה מגלה מי התגורר היכן, מי עבר מהיכן להיכן, מי הם בני ביתו ובמה משלח ידם ועוד. מידע זה נאסף פיסה לפיסה לכדי פסיפס שלם שמעניק תמונה כוללת אודות הימים ההם.

למאמציהם אלה של חוקרי 'יד ושם' בא לעזרה מסוימת דווקא אופיו של המשטר הקומוניסטי שקיים מעקבים מדוקדקים אחרי תושביו ואזרחיו. הנתונים התגלו בעקבות הסכמים עם שירותים חשאיים וכך בתיקים שעסקו בחקירת קשריהם הציוניים של אזרחים התגלו קשרי משפחות, משלחי יד, תמונות ועוד.

עם זאת קיימת בעייתיות אחרת והיא היעדר הגדרה מדויקת של כל תיק כמשויך ליהודי או לשואה, שכן מונחים אלה אינם מוזכרים בתיקים הרשמיים של המשטר הקומוניסטי. ההגדרה היחידה על התיקים היא מעורבותם של אזרחים במלחמה הגדולה. עובדה זו מצריכה מלאכת חקירה מיפוי וניפוי מדוקדקת ביותר על מנת לדלות את המסמכים והתעודות הרלוונטיות לנושא היהודי.

על הקושי המלווה את העבודה מספר גרטנר כי מדובר לא פעם בשלטונות חשדניים המבקשים לוודא את מגמת המחקרים והתיעודים. כך גם ציוד מיושן שקיים בלא מעט מהמקומות ומונע צילום ותיעוד ראוי. בנוסף לכך קיימת ההתמודדות עם המאמץ הנאצי להעלים ולהשמיד ראיות. ד"ר גרטנר מציין כי לעיתים מחקו הגרמנים קהילה שלמה בתוך יממה כשהם אינם מותירים לה זכר לא בפועל ולא בכתובים ובתעודות.