קולות
קולותרחלי אייזדורפר

עם סיומו של חודש הרחמים והסליחות ובעיצומם של עשרת ימי תשובה, התיאטרון הרפרטוארי אספקלריא מעלה בתחילת חודש תשרי את "קולות" –  פנטזיה מוזיקלית יוצאת דופן על פי הסיפור "מסירות נפש"  של הסופר י.ל. פרץ המביאה סיפור של תיקון, תשובה ותהליך של סליחה.

בהצגה משתתפים שחקנים ידועים מעולם הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון הדתי והחילוני בישראל: יפתח רוה (הסרט "רוק בקסבה"), אביתר לזר (ההצגה "גורודיש" בקמארי), אסף ברזניצקי, בני גונן, יוסף פקנהיים ויוסף אופיר.

בהצגה "קולות" מציע תיאטרון אספקלריא לצופים הזדמנות ייחודית למחשבה על תהליך התשובה והסליחה דרך מסעו הרוחני של חנניה – עילוי בתורה המאבד את שפיותו מתוך גאוותו, לאחר שקולל על ידי ראש ישיבה בירושלים לגלות, שיגעון ומוות בדיוק ביום השמיני לחתונתו. חנניה יוצא למסע לתיקון נפשו וחותר להגיע לגילוי האמת הפנימית שלו. הוא נישא למרים, בתו של הרב חייא, ראש ישיבה מכובדת בצפת, שמודיעה לאביה שלמרות הגורל המר שצפוי לה, היא נחושה להינשא לחנניה ויהי מה. ההצגה מתארת את סיפור מסע התשובה והסליחה של חנניה, אשר הינו עוצמתי מתמיד נוכח המועד בו מועלת ההצגה – עשרת ימי תשובה.

במאי ההצגה, יפים ריננברג: "מבחינתי ההצגה היא על הקושי שלנו ליצור היום תיאטרון רוחני שעוסק בנושאים מיסטיים דוגמת שאלות של תיקון נשמה, ואכן 'קולות' הוא מחזה העוסק בתיקון. מסורת המחשבה היהודית מאמינה בתיקון – ביכולתו של האדם לשנות את דרכיו וגורלו וביכולתו של האדם להשתנות, וזוהי גם אמונתו הגדולה של התיאטרון. אנו יכולים להשתנות, והשינוי הזה יכול לשנות את העולם. י"ל פרץ היה מחלוצי אמנות הבמה היהודית, והשאלה שעניינה אותי כשביימתי את ההצגה הייתה אם הוא היה קם לתחייה היום בשנת 2013 ורואה יצירה מוזיקלית מהמאה ה-19, מה היה קורה? ניסינו ליצור הצגה שתהיה כמו יצירתו של פרץ – מלאת הומור, מסתורית, צבעונית ומוסיקלית".

תיאטרון אספקלריא מעלה זאת הפעם הראשונה דרמה מוזיקלית מסוג זה, הזרועה בשירי נשמה חדשים הנוגעים בנקודת האמת של כל אחד מאתנו. כל זאת בניהולו המוזיקלי של אבי בר איתן, שאחראי להפקת השירים המקוריים ואף מנגן בנגינה חיה במהלך ההצגה יחד עם שלושה נגנים נוספים המנגנים על כלי הקשה, כינורות, חללית ואקורדיון. עיבודו של פרופ' יהודה מורלי, ראש החוג לתיאטרון באוניברסיטה העברית, מצליח להפוך את הסיפור הקלאסי של י"ל פרץ  לדרמה איכותית בה למוסיקה יש חלק מכריע בחווייתו של הצופה והקול האנושי מתגלה כראי של הנשמה. הדרמה המוסיקלית "קולות" מפגישה בין אנשים שונים ויוצרת התמזגות של קולות בדרך להרמוניה, כאשר תהליך היצירה נבנה כתהליך של חיפוש משותף אחר הקול האמיתי – הראי הטהור של הנשמה.

לצד ההרמוניה המוזיקלית, הבמאי יפים ריננברג גם מעניק לצופים הצצה מרגשת לחיים היהודיים בירושלים וצפת של המאה הקודמת בתקופת השלטון העות'ומאני. ההצגה מצליחה לשלב בצורה יוצאת דופן דרמה, שירה וגם הומור, ומעבירה היטב את סיפור המקום והזמן של אותה התקופה. התפאורה בעיצובו של איליה קוץ, מציגה את נדודיו של חנניה במדבר העירוני תוך שהיא משלבת איורים ייחודיים הכוללים מוטיבים מודרניים אולם בו בזמן יוצרים תחושה של נסיעה במנהרת הזמן אל העיירה החסידית הקלאסית של פעם, המוכרת לכולנו.

התיאטרון  המציין השנה 13 שנים להיווסדו, הוא התיאטרון ה"דתי" הראשון בישראל שהוקם בשנת 99 בניהולו של חגי לובר במטרה להעלות הצגות ומחזות תוך חשיפת עולם  הערכים היהודי. תיאטרון אספקלריא  מעניק חממה לביטוי אמנותי ליוצרים דתיים, והשנה הוא אף הוכרז על ידי המועצה לתרבות כתיאטרון רפרטוארי ובכך נכנס לרשימה המכובדת המונה כ-14 תיאטראות כדוגמת: הבימה, הקאמרי, בית לסין ועוד.

ההצגה "קולות" תעלה במרכז ז'ראר בכר (אולם מודל)  טלפון: 02-6511936