פרופ' אלחנן מאיר
פרופ' אלחנן מאירבאדיבות המשפחה

פרופסור אלחנן מאיר הלך לעולמו הערב (שני) בירושלים, כשהוא בן 78.

פרופ' מאיר נולד בשנת תרצ"ו (1936). הוא למד באוניברסיטה העברית במספר תחומים במקביל: סטטיסטיקה, פסיכולוגיה וסוציולוגיה. בתחומים אלה הגיע להישגים מדעיים מרשימים - מספר שיא של פירסומים מדעיים, וכן שימש תקופה ארוכה כיו"ר הסתדרות הפסיכולוגים ויו"ר מועצת הפסיכולוגים.

במקביל לקריירה האקדמית העשירה, קבע עיתים לתורה. הוא ואשתו רחל תבל"א עסקו בחייהם בגמילות חסד, הם אירחו עולים חדשים ואנשים בודדים. פרופ' מאיר שימש במשך 25 שנה כגבאי בבית הכנסת "יד תמר" בירושלים, תפקיד אותו מילא בסדר מופתי, המתאים לאופיו ה"ייקי".

לאחר פרישתו לגימלאות החליט מאיר להקדיש את ימיו לתורה, ובמשך עשר שנים קבע את מושבו בבית המדרש של ישיבת ההסדר בישוב עתניאל. למרות גילו ומעמדו, הוא השתלב באופן מלא בין הבחורים הצעירים שגילם כגיל נכדיו. בכל שנה בחר לו כיתה שעימה למד כתלמיד מן המניין.

תלמידי תיכון שבאו כאורחים לישיבה, התקבלו במאור פנים על ידי הפרופסור המבוגר, שהציג את עצמו כתלמיד בישיבה, התעניין באורחים וקיבל את פניהם. לאחר תקופה החל פרופסור מאיר גם להעביר לתלמידים ולאורחים שיעור שבועי בפרשת השבוע, שיעור שבו הביא מתובנותיו כפסיכולוג, דבר שהוסיף זוויות מעניינות וחדשות על הפרשה.

המפגש של הפרופסור המבוגר עם התלמידים הצעירים יצר סיטואציות מעניינות. כך למשל, שעות השיעורים שלו נקבעו לזמנים שאינם עגולים, בכדי לחנך את התלמידים להקפדה על הזמנים. לצד זה, הוא היה משתתף גם במסיבות ואירועים מהווי הישיבה, ואף תרם למסיבות בהופעה קצרה ומבדחת.

כאשר ראה ששיעוריו מתקבלים בהתעניינות רבה, החליט להוציא את הדברים לקהל הרחב בסדרת החוברות "שבת וינפש - פרשיות השבוע בהיבט פסיכולוגי". מאיר היה גאה בכך שחוברות אלה יצאו בשיתוף פעולה של האקדמיה ובית המדרש: ההוצאה לאור היתה על ידי הוצאת "גילוי" של ישיבת עתניאל, ומאידך המימון נעשה על ידי אוניברסיטת תל אביב, שהכירה בחוברות אלה כפירסום העומד בקריטריונים למימון מקרן ההשתלמות.

בנוסף לסידרה זו, הוציא פרופ' מאיר חוברת "דמויות משנה בספר בראשית", בה התמקד בדמויות פחות בולטות המופיעות בספר, דמויות שאין מרבים לעסוק בהן בדרך כלל.

הכיוון הלימודי המיוחד שלו בלימוד הגמרא, בא לידי ביטוי בחוברת שהוציא, בשם "לימוד הלכה לפי מרכיבים". בחוברת זו הציג שיטה חדשנית ללימוד סוגיות עיוניות והלכתיות, שיטה המבוססת על דרכי לימודו באקדמיה. השיטה מנחה את הלומד לפרק את הסוגיה למרכיביה, באופן שיוצר לו תמונה שלמה של עקרונות הנושא הנידון, ומתוך כך הוא יוכל ללמוד בקלות את הפרטים ולשבצם ב"מפה" הכללית. השיטה מודגמת בחוברת באופן בהיר במספר סוגיות, וכך יכול הלומד להכירה ולסגלה לעצמו.

הלוויתו תיערך מחר (שלישי) בשעה 10.00 בהר המנוחות.