ישי ריבו
ישי ריבואפרת צחור

ימים מרגשים במיוחד עובר על הזמר והיוצר ישי ריבו (25), שמסיים השבוע את שירותו הצבאי ומשתחרר מצה"ל.

אך הדבר שמרגש את ריבו בעיקר הוא אירוע ההשקה החגיגי שהתקיים במוצאי השבת בנמל תל אביב, לרגל צאת אלבום הבכורה שלו 'תוכו רצוף אהבה'.

ריבו הוא מהיוצרים המבטיחים שצצו בתעשיית המוזיקה הישראלית בשנים האחרונות, אבל הוא לא נותן להצלחה לסחרר אותו. הוא הוגדר על ידי מומחים בתחום כתגלית השנה של המוזיקה היהודית, וכבר מספר שנים שהוא כותב ומלחין גם לזמרים אחרים. שיריו מושמעים בפלייליסט של רשתות הרדיו השונות, לפני כשנתיים זכה בפרס אקו"ם לעידוד היצירה, והוא הזמר הדתי הראשון שנטל חלק בפרויקט של עידן רייכל. אלבומו החדש מגיע לאחר שלוש שנים של עבודה מאומצת, והושקעה בו מחשבה רבה.

בריחה אל המוזיקה

ריבו משדר צניעות גדולה. בעדינות הוא מתאר את חיבורו הפנימי למוזיקה, חיבור שבא לידי ביטוי כבר מגיל צעיר. "לא גדלתי בבית מוזיקלי. תמיד אהבתי לשיר, אבל לא למדתי לנגן בשום כלי. גם האחים שלי לא שמעו יותר מדי מוזיקה. אליי זה מאוד דיבר ונהניתי לשיר ולשמוע מוזיקה מסוגים שונים".

בגיל 13 החל לכתוב למגירה. "זה היה בשבילי כמו ריפוי בעיסוק. ישבתי בחדר וכתבתי שירים במחברות, זה פשוט נבע מתוכי". כשבגר ובחן את שיריו, חש שאינם בשלים דיים. "בגיל 17 הבנתי שכל מה שכתבתי עד לאותו יום היה ילדותי ולא מספיק מקצועי, ואפשר לזרוק את המחברות האלה לפח". אולם למרות האכזבה מרמת הכתיבה, ריבו הנער לא הרים ידיים והמשיך לכתוב. "הייתי עקשן, הרגשתי שיש לי מה לומר. פשוט לא יכולתי להפסיק עם זה. ואז, כשראיתי שיש כמה חומרים טובים, התחלתי לעבוד עליהם ולנסות להלחין אותם". באותן שנים הוא עדיין לא ידע לנגן, ואת עבודת ההלחנה ביצע באמצעות הקלטה ביתית. "זה היה די פרימיטיבי. הייתי שר ומקליט את עצמי בטייפ קטן, כשאני מתופף עם הידיים על השולחן". עם הזמן, קצת לפני גיל 18, החל באופן עצמאי ללמוד לנגן בגיטרה. "ראיתי חבר מנגן והתלהבתי מהעניין".

יחד עם עוד כמה חברים הקים את להקת 'תכל'ס', שניגנה רוק יהודי. ריבו שימש כסולן הלהקה. "הם ניגנו ואני שרתי. כתבתי שירים והיינו מתאמנים במשך שעות". למרות התלהבותו הרבה, דווקא סביבתו הקרובה, משפחתו ורבניו מהישיבה החרדית שבה למד, לא עודדו את עשייתו המוזיקלית. "לא קיבלתי פרגון, אבל זה לא עניין אותי. ההורים שלי לא היו כל כך מעורבים בזה, והרבנים בישיבה היססו האם זה בכלל מתאים לבן תורה. אבל אני יכול לומר שהמוזיקה הצילה אותי. זה בער בתוכי ושמר עליי גם מבחינה דתית. הבעתי דרכה את התחושות שלי, זו הייתה המסגרת שלי לקודש ורוחניות. באותן שנים המוזיקה הייתה מקום שאני בורח אליו".

בדיבורו של ריבו אין זכר למבטא הצרפתי והוא מדבר כצבר לכל דבר, אולם הוא נולד וגדל במרסיי שבצרפת ועלה ארצה רק כשמלאו לו תשע שנים. בצרפת למד בבית הספר היהודי. "הגעתי ארצה בלי לדעת לדבר עברית. בבית דיברו תמיד על ארץ ישראל ושמחתי לעלות. ישראל הייתה בשבילי משהו נשגב".

עד היום, הוא מציין, מקנן בלבו געגוע לסביבה שבה גדל. "השארנו מאחור את המשפחה המורחבת שלי, דודים, סבא וסבתא. רובם נשארו שם ויש געגוע גדול אליהם. הייתה לי ילדות נעימה שם. אני זוכר את עצמי כילד זולל קרואסונים טעימים, בארץ אין כאלו", הוא מחייך.

משפחת ריבו, ההורים ושלושת ילדיהם, התיישבו בכפר אדומים, יישוב קהילתי מעורב שבו גרות אלו לצד אלו משפחות חילוניות ודתיות. מהר מאוד רכש ישי את השפה העברית. "הייתי נחוש. לא רציתי לבלוט כעולה חדש ועבדתי על זה בכל הכוח. ממש עזבתי את הצרפתית בצד, ומאותו הזמן העברית הפכה לשפה העיקרית שלי".

הוריו הפכו עם השנים לחרדים, והעבירו את בנם במעבר חד מבית הספר בכפר אדומים לתלמוד תורה בירושלים. לאחר שש שנים עברה משפחת ריבו ליישוב תל ציון, הסמוך לכוכב יעקב.

לאורך שנות בגרותו קיבל ריבו חינוך חרדי ולמד בישיבה לעולים מצרפת בירושלים. לפני שלוש שנים נישא ליעל (25), ילידת הארץ, ולהם בן קטן - יהונתן בן השנתיים. רעייתו יעל מסייעת לו בפיתוח הקריירה מאחורי הקלעים. "אני באופי שלי אמן כזה, אז היא הצד הפרקטי שבינינו", הוא צוחק.

לחנים בדרך מג'וליס

לאחר נישואיו הגיע להחלטה שעליו להתגייס לצבא. "היה לי ברור שאם אני לא לומד אני חייב לעשות צבא. ספגתי את זה בבית. אנחנו מאוד אוהבים את הארץ, את המדינה ואת חיילי צה"ל". עם גיוסו לחיל החימוש במסגרת הנח"ל החרדי, נסע כל יום מביתו שבירושלים לבסיס הסמוך לאשקלון. "את רוב השירות עשיתי בבסיס ג'וליס שליד אשקלון, במחלקה שמטפלת בטילי עורב".

תוך כדי שירותו הוציא את הסינגל הראשון 'תוכו רצוף אהבה', שיר אותו כתב והלחין. השיר פורסם וזכה לחשיפה נרחבת. "היה לי חשוב להיות שלם לגמרי עם היצירה שלי. הבנתי שמדובר ברושם ראשוני, ולכן הקלטתי אותו כמה פעמים והשתדלתי להיות הכי טוב שאפשר".

באחד הימים קיבל ריבו פנייה מהחזן הצבאי הראשי שי אברמסון, שנחשף לשירתו וביקש ממנו להצטרף לשירות בלהקת הרבנות הצבאית. "זה היה בשבילי צעד טבעי, אז לאחר שנה וארבעה חודשים בחיל החימוש עברתי לרבנות. הייתי תחת פיקודו של שי אברמסון ברבנות הצבאית והופעתי באירועים צבאיים שונים". על אלבומו עבד בין לבין, מה שגרם לתהליך היצירה לארוך זמן רב. "כששירַתי בג'וליס חזרתי הביתה באוטובוס לירושלים בשעות הערב, ובנסיעה הייתי מנגן לעצמי בראש ועובד על שירים. ברבנות הצבאית היה לי יותר זמן מובנה להקדיש למוזיקה". השבוע, כאמור, הוא מסיר את המדים. "בצבא פגשתי הרבה אנשים טובים וראיתי אנשים אכפתיים, שתורמים למדינה כל אחד בדרך שלו".

מאז החלו להתפרסם שיריו, הופתע ריבו לקבל פניות חוזרות ונשנות מאנשי ההפקה של תוכניות הריאליטי המוזיקליות 'דה וויס' ו'הכוכב הבא', שהעריכו את כישרונו המוזיקלי ופנו אליו בבקשה שייקח חלק בתוכנית. "הם ממש לחצו עליי והסכימו לכל הדרישות ההלכתיות שלי. עברתי את האודישנים, אבל בתוך תוכי זה הרגיש לי לא נכון. זו הייתה התלבטות לא קלה, כי זה בהחלט היה מושך לזכות בחשיפה ענקית שכזו בן לילה". אך מתוך הכרה כי בעידן הריאליטי הכול קורה מהר אך גם נעלם מהר, החליט ריבו לדחות את הצעתם המפתה ולבחור דווקא בדרך הארוכה. "הגעתי למסקנה שזה כמו מלכודת דבש. היום אני יותר שלם עם ההחלטה שלי, כי אני מבין עד כמה הדרך עצמה חשובה לאמן. החשיפה, בסופו של דבר, היא לא מטרה", מסביר ריבו. "כיום אני יותר מחושל ומבין שיש במסלול הזה עליות וירידות. זו דרך, זה תהליך. אני חורש את הארץ ועובד קשה. אני רוצה להיות פה גם עוד 40 שנה, ולכן כדאי שאבנה את עצמי בהדרגה וביסודיות. אני מבחינתי רץ למרחקים ארוכים, עושה הכול בעשר אצבעות. בחשיפה מהירה ועוצמתית כמו שקורה בתוכניות האלה, הזמר יכול לאבד כיוון ולהתרסק. אני חושב שבגלל שמדובר בתהליך והדברים לוקחים זמן, זה מכניס אותי ואת הקריירה שלי לפרופורציות נכונות".

ריבו מופיע במסגרות שונות ברחבי הארץ. "לאן שמזמינים אותי אני מגיע. הייתי בירושלים, בצפת, בתל אביב, בכפר פינס, ואני ממש אוסף את הקהל אחד לאחד", הוא אומר. "אין ספק שמאז ההופעה הראשונה שלי כבר הספקתי להשתפשף. אני לא מיתמם, ברור שאני רוצה להצליח ואני משקיע את כל כולי בעשייה הזו. אבל מבחינתי, העיקר הוא לא הפרסום אלא היצירה, להוציא חומרים טובים ולעשות מוזיקה איכותית שאני אהיה שלם איתה. אני לא רואה משהו אחר שהייתי רוצה לעשות חוץ ממוזיקה".

טלפון מפתיע מ'הליקון'

בדרכו לאלבום ידע ריבו עליות ומורדות. לאחר שהוציא שני סינגלים, 'תוכו רצוף אהבה' ו'מטבע הדברים', חש כי הדברים לא מקבלים את התהודה שציפה לה. ריבו הרגיש כי העניינים לא מתקדמים בקצב הנכון, וספקות לגבי עתידו המוזיקלי החלו צפים ועולים. אבל אז באה התפנית: באחד הימים הוא קיבל טלפון מחברת התקליטים 'הליקון'. בטלפון הוא התבשר על כך שהיוצר והזמר עידן רייכל אהב את שירו 'תוכו רצוף אהבה' ומבקש לפגוש אותו. "הייתי בצומת דרכים והתלבטתי אם להוציא את הסינגל השלישי או לוותר על זה בינתיים. רייכל שמע את השיר, אהב אותו והזמין אותי לאולפן שלו".

כשנפגשו, הציג רייכל לריבו את שירו 'אור כזה', אותו כתב והלחין, וביקש ממנו לקחת חלק בפרויקט ולבצע את השיר. "זה היה כבוד גדול בשבילי. הבנתי שמבחינתי זו הזדמנות פז. למדתי את השיר והקלטתי אותו עוד באותו היום". השיר בביצועו של ריבו חותם את אלבומו האחרון של רייכל 'רבע לשש', שהפך לרב מכר ונמכר ביותר מ‑100 אלף עותקים. "זה היה נורא מרגש. זכיתי לחשיפה מקצועית מכובדת ונדירה שקידמה אותי בעוד צעד אל תוככי עולם המוזיקה".

רייכל, שאהב את ביצועיו של ריבו, הזמין אותו להופיע עם שירו 'תוכו רצוף אהבה' בהופעה של הפרויקט בבנייני האומה בירושלים. במהלך השיר ליווה אותו רייכל באקורדיון. רייכל אף פנה לקהל והביע את התרשמותו מהזמר הצעיר: "ישי ריבו מייצג את הישראליות הכי יפה שיש. גיליתי בחור שהוא מלח הארץ. מראה את היהדות היפה", אמר רייכל לקול תשואות הקהל.

משם התקדמה הקריירה המוזיקלית של ריבו בקצב מהיר. הוא חתום על להיטים שונים, כמו השיר 'כבתחילה' שכתב והלחין לגד אלבז. "פגשתי את גד אלבז באולפן הקלטות והצגתי לו את השיר. מדובר בשיר שכתבתי בגיל 17 והולחן לפני שנה וחצי ממש בקלות. תוך שעה כל הלחן היה סגור, זה פשוט יצא ממני". אלבז התלהב וביצע את השיר, שזכה להצלחה רבה.

ריבו שותף גם בפרויקט מיוחד של 'הלב והמעיין' שבו מבוצעים שירים וניגונים שהולחנו במהלך השואה. "הקלטתי שני שירים לאלבום הזה. גם אהוד בנאי, אביתר בנאי, אודי דוידי, שי גבסו וירמי קפלן הקליטו איתם". האלבום מתוכנן לצאת לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. פרויקט נוסף שבו נטל חלק היה אלבום משיריו של הרב גינזבורג, בו מבצע ריבו את השיר 'חדש ששוני' לצד ארז לב ארי, דניאל זמיר ועוד.

לפני חודשיים הוציא ריבו את הסינגל השלישי שלו, 'קול דודי', שיר נוסף מתוך אלבומו החדש. תחילתו של השיר לפני כמה שנים, כשעוד היה תלמיד בישיבה. "בליל שבת, תוך כדי קריאת שיר השירים, התחברו להם פתאום המילים והלחן לשיר. זה היה נס, אין לי הסבר אחר לזה".

ריבו מגדיר את עצמו כיוצר דתי, אך קהל היעד מבחינתו הוא לאו דווקא כזה. "יש לי קהל מגוון. אני שר לכולם. זו מוזיקה עם טקסטים יהודיים ותכנים דתיים, אבל הם נגישים לכולם".

מורה לספרות בתיכון יצרה קשר עם ריבו, וסיפרה שבאחד משיעוריה לימדה את שירו 'תוכו רצוף אהבה'. "זו הייתה בשבילי מחמאה גדולה. זה לא ייאמן שלומדים בבית ספר שיר שלי, עולה מצרפת", הוא אומר. 

אחת ההופעות המרגשות במיוחד התקיימה לאחרונה באירוע השנתי לזכר שמונת נרצחי הפיגוע בישיבת מרכז הרב. "עמדתי מול ההורים, המשפחות והחברים ושרתי את 'תוכו רצוף אהבה', שמבטא את האהבה והרחמים של הקב"ה, גם אם לפעמים בני האדם לא מבינים זאת. זה היה רגע נורא מצמרר, פתאום השיר קיבל משמעות חזקה אפילו יותר".

רגע פחות נעים לאמן אירע לריבו בהופעה בצפת. "מישהו כנראה נגע בגיטרה שלי והיא לא הייתה מכוונת. עלינו לבמה, אני מתחיל לנגן ולשיר ואני לא מבין מה למען ה' קורה לצלילים. אני שר ומנסה לשמור על פאסון, אבל מרגיש איום ונורא". בסופו של דבר נאלץ ריבו לעצור את ההופעה ולכוון את הגיטרה מחדש. "זה היה מאוד מביך, אבל לקחתי את זה בהומור והקהל זרם איתי. כולנו בני אדם, לא?", הוא צוחק.

המסר שחשוב לריבו להעביר הוא הדבקות במטרה. "לאורך השנים היו כל מיני דברים ודיבורים של אנשים סביבי שריפו ידיים. אבל אני ידעתי שזה מה שנכון לי לעשות והתעקשתי על זה, וברוך ה' אני היום עם אלבום ראשון ושמח בו. אנחנו חייבים לא לוותר על האמונה שלנו. למדתי ש'בדרך בה רוצה האדם לילך - מוליכים אותו'", אומר ריבו ומוסיף: "עדיין לא נפל לי האסימון שהחלום באמת מתגשם. זה מסוג החלומות שלא קולטים והנה זה קורה. זו חוויה אדירה בשבילי. אני מודה לה' על כל רגע ועל כל הופעה והופעה, אלו רגעים לא מובנים מאליהם בכלל. זה הרבה מעבר להגשמת חלום, זה הייעוד שלי לגמרי".