עזב את הטקס. הרב שמואל אליהו
עזב את הטקס. הרב שמואל אליהוצילום: עמנואל מימון

רבה הראשי של צפת, שמואל אליהו, עזב את הטקס הרשמי של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, מיד לאחר שסיים את נאומו, עקב שירת נשים, כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות".

כוונתו של הרב, ופנייתו לאנשי ציבור חרדיים שלא להגיע עקב כך לטקס, פורסמו כבר בשבוע שעבר.

הפרסום עורר סערה גדולה, ובעקבותיו כונסה בסוף השבוע ישיבה, בה נכחו הרב, נציגי 'יד לבנים' בעיר וכן נציגי המתנ"ס שאמונים על ארגון הטקס, במטרה לגבש נוסחה שתאפשר את הישארותו של הרב בטקס עד סופו.

שעות ספורות לפני פתיחת האירועים הושגה על פי הדיווח פשרה, במסגרתה הוחלט להצמיד לזמרת ליאור פרטוק זמר נוסף, זאת על מנת שלא רק קולה של הזמרת יישמע בטקס.

אורה עמר, מראשי 'יד לבנים בעיר' ואחות שכולה בעצמה, סיפרה כי "הנוסחה הנכונה הושגה ממש בסמוך לכניסת השבת ואני, באופן אישי, שמחתי מאוד כשהצלחנו להגיע לעמק השווה, באופן שהיה מקובל על כולם והבטיח שדווקא בערב הזה, תישמר האחדות, אלא שמאז צאת השבת ובמהלך יום ראשון, בעת ששני הזמרים ערכו חזרות, התברר כי הזמר הצעיר אינו מצליח להגיע לטונים של ליאור ולכן, בקטעים מסוימים של השיר, קולה גבר על קולו. אני עצמי בישרתי את העניין הזה לרב ולאחר שהסתיימה השיחה, הבנתי ששוב יש בעיה, אף שהוא לא אמר זאת מפורשות".

עמר הבינה נכון את המתרחש, ואכן הרב הגיע לטקס, עלה לבמה ונשא דברים, במהלכם התייחס לכאבן של המשפחות ולחוסנו של צה"ל, אך בסופם לא חזר למקומו ועזב את האולם. זמן קצר אחר כך עזבו את האולם גם שני חברי מועצה חרדיים, דבר שגרם לעמר לצאת החוצה ולפרוץ בבכי.

יו"ר מועצת הנשים העירונית, אתי גרינברג, הביעה כעס על החלטת הרב: "נדרשת עזות מצח של ממש, כדי להפנות גב לכ-700 אנשים שישבו באולם ובכו על אובדן היקר להם מכל. בכוונתי לכנס בשבועות הקרובים את מועצת הנשים ולדון שוב בתופעת הדרת הנשים שפוקדת את העיר בכל פעם מחדש".

הרב אליהו מסר בתגובה לערוץ 7, כי "יש משפחות שכולות דתיות ויש משפחות חילוניות, הופעת של זמרת ששרה בטקס יום הזיכרון לא מתאימה לחלק גדול מהמשפחות השכולות הדתיות, אני לא חושב שצריך להדיר אותם או לגרום להם אי נעימות".

לדבריו, "באנו בדברים עם הנהלת המתנ"ס וחיפשנו יחד דרך לנהל את הטקס באופן שיתאים לכלל המשפחות השכולות. גם לאלה שמבניהם שמקפידות על ההלכה. לא מצאנו, ואני מקווה שבשנים הבאות יחשבו גם עליהם מראש ולא נגיע למצבים כאלה. כולנו חייבים לזכור. אנחנו נלחמים ביחד. הבנים שנפלו קבורים יחד. צריך למצוא דרך לעשות טקס לזכרם יחד".