הרב טלבי ז"ל
הרב טלבי ז"להמשפחה

לאחר סאגה ארוכה ומפרכת הודיעה פרקליטות המדינה כי ניתן להגדיר באופן רשמי את הרב משה טלבי ז"ל כהרוג טרור ואת משפחתו כנפגעת פעולות איבה. זאת על אף שעד כה לא אותרו החשודים ברצח.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם גיסו, עו"ד שמואל לנקרי, עימו מלווה מערכת ערוץ 7 את הפרשה מראשיתה. כעת הוא מגדיר את ההחלטה שקיבל פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, כשמחת עניים של המשפחה שלאחר שלוש שנות מאבק מתמשך נגד הטלת הדופי באישיותו של הרב טלבי הגיע להכרעה.

לנקרי מזכיר כי האירוע התרחש בשעת צהרים כאשר הרב טלבי הגיע לשערי רבבה בדרכו לפגוש את בתו ונכדתו וגופתו נמצאה כשהיא ירויה ודלת רכבו פתוחה, שישה תרמילים לצד הרכב ובמצלמות האבטחה נראו דמויות שככל הנראה ארבו לו. על אף כל הנתונים הללו, מזכיר עו"ד לנקרי, ניסתה המשטרה לסגור את תיק החקירה כהתאבדות.

לנקרי מציין כי בעקבות המאבק הנחוש שאליו יצאה המשפחה ועבודתו המאומצת של עורך הדין שנשכר למאבק הודיעה אתמול סגנית פרקליט המדינה, עו"ד נחמה זוסמן, כי על דעת פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, התיק יישאר פתוח כבלתי מפוענח אך עם זאת נותן פרקליט המדינה למערכת הביטחון אור ירוק להכיר רשמית בבני משפחת טלבי כנפגעת טרור.

בדבריו משבח לנקרי את פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שנכנס לעובי הקורה והתערב באופן אישי, בחן את הנתונים לאור הערר שהגישה המשפחה נגד כוונת מחוז מרכז של פרקליטות לאמץ את מסקנותיה התמוהות של המשטרה, מסקנות שזכו לביקורת חריפה של מבקר המדינה.

בדבריו מזכיר שוב עו"ד לנקרי את עיקרי הממצאים שניצבו בפני עו"ד ניצן: DNA של אדם זר על פסי הדריכה, דו"ח של בוחן תנועה שקבע כי הרב טלבי עצר בפתאומיות את רכבו, ירי ממרחק של מטר מהגוף, יד ימנית נקייה ונתונים נוספים. "לאחר שהוא בדק את כל המכלול שלפניו היה ברור לו שלא מדובר כאן בהתאבדות ולכן הוא הורה להשאיר את התיק כחקירה פתוחה שלא נמצאו בה רוצחים ולתת אור ירוק למערכת הביטחון להכיר במשפחה כנפגעת טרור. ניצן קבע שנעשה עוול למשפחה", מספר עו"ד לנקרי.

האנדרטה לזכר הרב טלבי
האנדרטה לזכר הרב טלבימועצה אזורית שומרון

למשפחת טלבי הגיע גם מכתבה של לשכת ראש השב"כ ובה הבטחה להמשיך ולפעול נמרצות לאיתור הרוצחים. לנקרי מציין כי בשלב הראשוני חוקרי השב"כ אימצו גם הם את גרסת המשטרה ובעקבות הביקור, הדברים נחקרו והשב"כ בחן את עצמו על מנת למנוע תקלות דומות בעתיד.

את דבריו חותם לנקרי בדברי תודה לראש מועצת שומרון, גרשון מסיקה, וסגנו יוסי דגן, שתמכו במשפחה מראשית הדרך, הקימו אנדרטה בפתח הישוב רבבה והגיעו לאירועי הזיכרון. זאת בשעה שהתקשורת הפיצה את דברי ההכפשה כלפי הרב טלבי המנוח כמי שחלילה נטל את חייו בכפיו.

גרשון מסיקה, ראש מועצת שומרון התרגש עם קבלת הידיעה ואמר: "חבל מאוד שלקח כ"כ הרבה זמן לרשויות החוק להודות בטעותם, אולם טוב מאוחר מאשר לעולם לא. מדובר במשפחה שסבלה פעמיים. פעם אחת משום שאיבדו את היקר להם מכל, ופעם שנייה משום שבמקום למצוא זמן להתאבל נאלצה המשפחה לצאת למלחמה על טיהור שמו של יקירם. אני מקווה שעכשיו סוף סוף, תוכל המשפחה לנוח, ולהתחזק ואני מבטיח שמועצת שומרון תמשיך לתמוך ולחזק את המשפחה כפי שעשתה עד עכשיו".