הגרעינים התורניים והקהילות משלבים כוחות

אירוע פתיחת השדולה לקבוצות ולקהילות המשימתיות בישראל התקיים היום בכנסת בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בראש השדולה עומדים חברי הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) ויפעת קריב (יש עתיד), והיוזמה לפתיחתה נעשתה בשיתוף קרן שח"ף ומועצת הקהילות.

בכנס ישתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הכלכלה נפתלי בנט, שר החינוך שי פירון, השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, שר השיכון אורי אריאל, יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי, יו"ר ועדת היחנוך עמרם מצנע, סגני השרים אבי וורצמן ואלי בן דהן, חברי הכנסת שמעון סולומון, זבולון כלפה, פנינה טמנו-שאטה ואורית סטרוק, יו"ר קרן שח"ף אבי נאור, הרב ד"ר דני טרופר יו"ר קרן קהילות ובכירים נוספים וחברי מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות מכל רחבי הארץ.

"אנו במדינת ישראל עושים עבודה ענקית כדי לבטל את הפריפריה הגיאוגרפית", אמר ראש הממשלה, "זה פשוט אבסורד שבמדינה כל כך קטנה תהיה כזו פריפריה. יש פה גרעינים שנובטים, אם אתה משקה את הגרעין הוא נובט". בסיום דבריו, הזמין את ראשי השדולה לפגישה עם מנכ"ל משרדו.

ח"כ מוטי יוגב אמר כי "בשלושים השנים האחרונות מתרחשת בפריפריה החברתית מהפכה. במפגש הזה באנו להוקיר את פועלכם למען החברה בישראל, לומר לכם תודה ולראות מה עוד ביכולתנו לסייע ולהיות שותפים בהשפעתכם במקום מגוריכם. דווקא שם, בשכונה, בפריפריה, בחרתם לגור ולהיות מעורבים במשימות העם, החברה, החינוך והרווחה מתוך אכפתיות ואחריות לחברה הישראלית. כנסת ישראל, ממשלת ישראל ועם ישראל אתכם".

ח"כ יפעת קריב אמרה כי "השדולה לקבוצות והקהילות המשימתיות הן התוצאה של שיתוף הפעולה ביני ובין ח"כ מוטי יוגב, מועצות הקבוצות והקהילות המשימתיות וקרן שח"ף. הקבוצות והקהילות הן הכלי לשינוי מהמדרגה הראשונה בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל וזאת על אף השונות הגדולה ביניהן והזרמים השונים המצליחים לפעול יחד. על הממשלה "לנצל" כלי זה למען המדינה ולדאוג להגדלת הפעילות והרחבתה מתוך חשיבות הצדק החברתי והאחריות על החברה בישראל. זוהי ציונות מודרנית".

אורי אריאל, שר הבינוי והשיכון והאחראי על מנהלת הגרעינים התורניים והחברתיים אמר כי "הממשלה הבינה שיש פה שינוי מדיניות. היא הבינה שהיא צריכה להיות ראש וראשון לפעילות החשובה הזאת ולהביא תקציבים ונתנה 70 מיליון שקלים לטובת עשייה ציבורית וחינוכית כדי שלא ירוצו הגרעינים ובמקום לפעול יחפשו איך לגמור את החודש. לקראת תקציב 2015 צריך לפעול כדי להכפיל את התקציב בהבנת גודל המפעל החברתי, זה צודק וזה ראוי וזה סכום שניתן לעמוד בו תקציבית. כמו שנוכל להגדיל את התקציב ניתן יהיה להכפיל את מספר הגרעינים". בעקבות דברי השר נקבעה פגישה עם ראשי השדולה לצורך הגדלת התקציב.

אבי נאור, יו"ר קרן שח"ף הבהיר "אנו מחויבים לשיתוף פעולה בין כל המגזרים עבור התופעה הזו של קהילות משימתיות. זו התופעה המשמעותית ביותר גם בנתינה, בפעילות ובהשפעה על הפריפריה וגם כי אנו רואים אלפי צעירים שמביאים לידי ביטוי את הרצון שלהם להגשמה עצמית ולמחויבות כלפי הקהילה. התופעה גדלה בעשר השנים האחרונות פי 10 והמטרה היא לגדול פי שתיים בעשר השנים האחרונות. אנחנו החברה הישראלית די טובים בהגדרות. אני חושב שכל החברה הבוגרת במדינת ישראל יכולה להסתכל על הקהילות ולראות שיעור מאלף בפלורליזם אמיתי".

יו"ר קרן קהילות, הרב ד"ר דני טרופר, אמר כי "לתוך המפה הישראלית פורצת תנועת התיישבות חדשה – התיישבות חברתית. מכל הפלגים, דתיים וחילוניים, צעירים וצעירות, יוצאים מן המרכז לפריפריה במטרה להוביל שינוי חברתי וחינוכי משמעותי. העבודה המשותפת של קבוצות מגוונות אלה צריכה להיות דגם לחברה הישראלית כולה".

נפתלי בנט שר הכלכלה אמר כי "מדינה לצערי לא יכולה להגיע לכל בנאדם ולטפל בכל אחד בצורה המיטבית. אם אנחנו נסתפק בזה שיש מדינה ויש פרט והמדינה צריכה לדאוג לפרט זה לא עובד. תמיד יש מישהו שלא עומד בקריטריונים וחייבים בתווך בין המדינה והפרט שיהיו עוד שני מעגלים – המשפחה והקהילה. המהפכה שהתחילה יותר מעשור היא אחת הגדולות במדינת ישראל בדור הזה – מהפכה של ערבות הדדית וסולידריות ואני רוצה להגיד לכם תודה על הבחירה שעשיתם לתרום לאחר.

שר החינוך שי פירון אמר כי "המטרה הראשונה היא להגדיל באופן משמעותי את הקהילות, אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם קרן שח"ף כדי שהתופעה הזו תגדל באופן דרמטי ומשמעותי. אנחנו מדברים היום על רצף חינוכי – מחנך של בוקר ומחנך של אחרי הצהריים. המדריך של תנועות הנוער בקשר עם המחנך בכיתה, הם מסייעים אחד לשני למען התלמידים. צריך להשתמש במודל הזה ולייצר זהות ישראלית משותפת ועמוקה שלוקחת את זהות קהילת הצעירים ויחד עם זהות התושבים יוצרים זהות חדשה לא של תן קח אלא יש יחד, ואת זה נעשה יחד".

השר סילבן שלום אמר כי "אנחנו הולכים להגשים את החזון והוא אפשרי – עוד 300 אלף תושבים לנגב ועוד 300 אלף תושבים בגליל. אנחנו מסייעים לחמישים גרעיני התיישבות בנגב ובגליל. אנחנו הולכים לדיור להשכרה – התחלנו במעלות ובחצור הגלילית דיור שנבנה בעשרות אלפי יחידות דיור בנגב ובגליל, גם מבנים נטושים. יש אלפי יחידות נטושות של עמידר, לקחנו אותם ואנחנו משפצים אותם כדי שצעירים ייכנסו לגור שם".

מטרת השדולה החדשה, להעצים ולסייע לקהילות המשימתיות בישראל. קהילות אלו, מורכבות מקבוצות של צעירים בגילאי 21 ומעלה שיצאו מאזור הנוחות שלהם ובחרו להעתיק את חייהם לאזורי הפריפריה, על מנת להיות שותפים בקידום היישובים בחינוך, בערכים, בכלכלה ובתרבות. מטרתם של צעירים אלו, להוביל שינוי בחברה הישראלית ולצמצם את הפערים בין תושבי המרכז לתושבי הפריפריה, מתוך הפריפריה ודרך עשייה אמיתית.

כיום פועלות בישראל כ-180 קהילות צעירים המשתייכים לכל רבדיה של החברה הישראלית: חילונים, דתיים, יוצאי אתיופיה, קווקזים, דרוזים, עולים, ותיקים ועוד.