הפגנת המסתננים מול הכנסת
הפגנת המסתננים מול הכנסתחזקי עזרא

בג"ץ פסל אתמול (ב') שוב את חוק המסתננים בהכרעה דרמטית שגררה אחריה תגובות חריפות במערכת הפוליטית. פסיקת בג"ץ קובעת כי סעיפים מרכזיים בחוק החדש יבוטלו, מתקן חולות ייסגר תוך 90 יום והמסתננים ישוחררו. מחנה הימין הביע זעם רב על ההחלטה, כמו גם תושבי שכונות דרום תל אביב. נשיא בית המשפט העליון התנגד לפסיקה, אך היה בדעת מיעוט.

בדצמבר האחרון עבר בכנסת חוק המסתננים החדש. הצורך בחוק החדש נבע מעתירת ארגוני זכויות אדם נגד מדיניות הממשלה בסוגיית המסתננים. בעקבות העתירה הראשונה שונה החוק, אך ארגוני זכויות האדם עתרו פעם נוספת וכעת בג"ץ קיבל שוב את עמדתם.

ברוב של שבעה שופטים נגד שניים (השופטים גרוניס והנדל) נקבע כי מתקן חולות ייסגר בעוד כשלושה חודשים. בוטל גם הסעיף המאפשר להחזיק מסתננים במתקן שהייה למשך שנה. השופט עוזי פוגלמן, שכתב את חוות הדעת לפסק הדין, טען כי רוב המסתננים מגיעים מאריתריאה ומסודן וכי "לא ניתן לדחות כלאחר יד את הטענות בדבר הימלטות מן הסכנות שנשקפו להם בארצם". זאת לאחר שאמר כי רבים מהמסתננים מגיעים גם ממניעים כלכליים טהורים.

פוגלמן ביקר גם את התנהלות משרד הפנים, שעדיין לא מיין את בקשותיהם של מבקשי המקלט שלא נכחו במתקנים. פוגלמן טען עוד כי מספר המסתננים ירד בשנים האחרונות ורבים מהם היגרו מישראל, ולכן לדבריו יש לשנות את המדיניות של משרד הפנים. התומכים במדיניות משרד הפנים זעמו על טענה זו, באומרם כי מספר המסתננים ירד דווקא בזכות המדיניות הקשוחה כלפיהם ולכן יש להמשיך בדרך זו ולא לבטלה.

בין מבקרי הפסיקה היו השר אורי אריאל וח"כ איילת שקד. "השופטים שברו היום שיא חדש בהפניית עורף למדינת ישראל", אמר אריאל. "קשה להאמין שבג"ץ במו ידיו פוגע ביכולתה של ישראל להגן על עצמה מתופעת ההסתננות. איזה ערך יש לגדר הגבול כאשר כל מסתנן יודע שבג"ץ כובל את ידי המדינה והיא לא תוכל לעשות כלום? זהו יום שחור לשלטון החוק בישראל".

יו"ר סיעת הבית היהודי ויו"ר השדולה להחזרת המסתננים לארצם, ח"כ איילת שקד, אמרה כי פסיקת בג"ץ "החריבה את עולמם של מאות אלפי אזרחים במדינת ישראל. בג"ץ קרא לכל תושבי אפריקה להגיע לישראל. הוא פגע בביטחון המדינה ובביטחון תושבי דרום תל אביב ורמס את הרשות המחוקקת", אמרה שקד והוסיפה: "הגיע הזמן לשינוי שיטת בחירת השופטים, לעבור משיבוט שופטי עליון ושיטת 'חבר מביא חבר' לאיזון בין אקטיביזם לשמרנות. הכנסת היא הריבון במדינת ישראל ובכוונתי לפעול להגשת הצעת חוק דומה והוספת פסקת התגברות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

אורלי יוגיר, מנכ"לית המרכז למדיניות הגירה ישראלית, ביקרה אף היא את הפסק: "פסק הדין מנותק לחלוטין מהמציאות בשטח, מהדמוקרטיה הישראלית ומהשכבות החלשות ביותר במדינת ישראל. מתקני השהייה הוכיחו את עצמם כאפקטיביים ביותר בעצירת זרם ההסתננות, וכגורם המכריע לחזרה העצמאית של אלפי מסתנני עבודה לארצות מוצאם בחודשים האחרונים".

ארגוני זכויות האדם מסרו עם קבלת פסק הדין: "בית המשפט הבהיר היום פעם נוספת, באופן חד משמעי וחריף, כי המדיניות כלפי מבקשי מקלט לא יכולה להסתכם בכליאה המונית של אנשים חפים מפשע או הזנחה מוחלטת של הנושא. אנו קוראים לממשלה: זה הזמן לפעול באופן אמיתי למען תושבי דרום תל אביב ומבקשי המקלט גם יחד – על ידי השקעת כספים בשיפור שירותי הרווחה, הבריאות והדיור במקומות המאכלסים מבקשי מקלט, ויצירת פיזור טבעי של הקהילות על ידי הענקת רישיונות עבודה מוסדרים ותמריצים לבעלי עסקים ברחבי הארץ".