כריכת הספר
כריכת הספרסטודיו מים

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם החוקר ואיש ארץ ישראל, אלידע בר שאול, על ספרו החדש 'ימים כתיקונן' שנערך בידי אביחי בוארון ובו הוא מגולל את סיפורן של 26 נשים שמסרו את נפשן למען עם ישראל וסיפורן לא נודע ולא נחרת בהיסטוריה הישראלית והיהודית כפי שראוי היה להן.

"הרעיון נולד במהלך סיורים הרצאות ומחקרים בהם מוצאים את הדמויות שעליהן פסחו בכוונת מכוון", אומר בר שאול ומציין כי במציאות שבה ההיסטוריה נכתבה על ידי גברים פועלן של נשים רבות ומשמעותיו באופן דרמטי להתפתחותו והתקדמות תחייתו של עם ישראל הועלם.

"כל אדם צריך לדעת מה תפקידה של האישה", הוא אומר ומזכיר את תרומתה של יהודית מונטיפיורי לעם, כאשר גם הכסף וגם הרצון לפעילותו של בעלה, משה מונטיפיורי, הגיעו ממנה אך "במקרה הטוב, אם היא מוזכרת, היא מוזכרת רק כאשתו של. זו כתיבה גברית טיפוסית", אומר בר שאול.

דמות נוספת שלא נכנסה לספר ועם זאת הועלמה בכוונת מכוון היא דמותה של רחה פרייר שהקימה את עליית הנוער אך הפוקוס הציבורי הועבר ממנה להנרייטה סולד משום שסולד הגיעה מארה"ב ושם היה מקור הכסף... בר שאול מציין שבימי עריכת הספר נשקלה הכללתה של פרייר אך מאחר וקיים עליה ערך בויקיפדיה והעלמתה מההיסטוריה אינה גורפת לחלוטין הוחלט שלא לכלול אותה בו.

בדבריו מספר בר שאול על עוד ועוד מחלוקות בתוך הציבור היהודי ובתוך הישוב, מחלוקות שתוצאתן האחת היא העלמת פועלן של נשים ממקומות שונים וממגזרים שונים. בין השאר מדובר במחלוקות בין מפא"י לאחדות העבודה, בין האצ"ל והלח"י לבין מוסדות הישוב, מחלוקות בין עדות שונות כדוגמת סילוקם של התימנים מהמושבה כינרת והכחשת קיומם במקום במשך שנים רבות ועוד.

בספרו כולל בר שאול לצד לוחמות שניהלו קרבות הרואיים בהם מסרו את נפשן, גם רבניות, עושות חסד, סופרת ונשים אחרות שפעילותן הייתה באפיקים אחרים לחלוטין, אפיקים שאליהם יכולות גם נשים ונערות להתחבר ועימן להזדהות גם בימינו אלה.

על שמו של הספר 'ימים כתיקונן' מסביר בר שאול כי כוונתו היא ל"ימים כפי שתיקנו אותם אותן נשים – ימים שנשים תיקנו אותן".

על איסוף החומר להכנת ועריכת הספר מספר בר שאול כי "החומר נאסף בטיפי טיפין. בארכיונים ובמשפחות". חומר זה כולל עדויות, קטעי ארכיון ועיתונות, תצלומים דהויים ישנים ונדירים שנאגרו במגרותיו, וכעת כבר מצוי באמתחתו די חומר ארכיוני נדיר לעוד חצי ספר.