ועדת המשנה לענייני יו"ש

ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון של ועדת חוץ וביטחון התכנסה אתמול (שני) לדיון על המצב הדמוגרפי ביהודה ושומרון.

בדיון השתתפו נציגי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נציגי מתאם הפעולות בשטחים, דמוגרפים ואנשי אקדמיה בהם פרופסור סרג'יו דלה-פרגולה, מומחה לדמוגרפיה מהאוניברסיטה העברית ויורם אטינגר, לשעבר ציר ישראל בארה"ב.

בדיון הוצגו נתונים מספריים שונים בפער של למעלה ממיליון נפש לגבי מספר הערבים החיים כיום ביהודה ושומרון.

כך לדוגמא, על פי מחקר של מחלקת המידע והמחקר של הכנסת, שהסתמך על הלמ"ס הפלסטיני, ישנם 2.38 יהודים ביהודה ושומרון.

פרופ' דלה-פרגולה העריך כי מספרם הוא 2.34 מיליון. גם הוא הסתמך בעיקר על הלמ''ס הפלסטיני והודה שחלק מהנתונים שיש ברשותו, אינם נכונים. לעומתו פרופ' יורם אטינר העריך כי ביהודה שומרון חיים 1.7 מיליון ערבים.

בדיון התברר כי למנהל האזרחי אין נתונים על מספר הערבים ביהודה ושומרון, וללשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש נתונים רק על הישראלים החיים ביהודה ושומרון, המסתכמים בכ-360 אלף לפי מועצת יש"ע מדובר ב-382 אלף ישראלים.

יו"ר הוועדה ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) דרש עבודת מטה מסודרת בנושא, וסיכם כי "לספירה המדויקת ולמרשם אוכלוסין מדויק של ערביי יהודה ושומרון יש חשיבות גדולה, לעצם הנתון, לתפיסת העולם הנולדת מנתונים אלו, לדאגה בטיפול לאוכלוסייה, לתכנון תשתיות, שירותים וכל דבר הנגזר מכמות האוכלוסיות".

יוגב הוסיף כי "נתוני הלמ"ס הפלשתיני עליהם מסתמכים גורמים שונים, שקריים ומגמתיים, לא בהרכב הגילאים, לא בנתוני הילודה ביו"ש הגדולים ב-2010 מהנרשמים לכיתה א', לא בנתוני פטירות ולא בנתוני הגירה שכלל לא שוקללו.

"המציאות בה מדינת ישראל 'אחראית על' ביטחונית והומניטרית גם על ערביי יהודה ושומרון, מחייבת את משרד רה"מ והלמ"ס לחזור ולהקים את היחידה לבדיקת נתוני האוכלוסייה הערבית בכל רחבי יו"ש. על המנהל האזרחי לבצע מפקד לרישום האוכלוסייה הערבית בשטחי C שבאחריות ישראל".

בסיכום הדיון הוחלט שוועדת חוץ וביטחון תישלח דרישה למנכ"ל משרד רה"מ וללמ"ס לחדש את המעקב אחר נתוני האוכלוסייה הערבית ביו"ש. כמו כן, הועדה תישלח דרישה לשר הביטחון ולמתאם הפעולות בשטחים לקיים מפקד ומרשם אוכלוסין בשטח C.