לזכרו של דן שומרון
לזכרו של דן שומרוןצילום: אלכס רוגובסקוי

למעלה מ-500 איש השתתפו אמש, באירוע "חברים מספרים על דן שומרון", שארגן מכון כנרת ע"ש דן שומרון.

באירוע שהתקיים בקיבוץ אשדות יעקב איחוד, שחוגג השנה 90 שנה להיווסדו, ושהיה מקום הולדתו וביתו של דן שומרון, השתתפו בכירי צבא בדימוס, ביניהם ח"כ עמרם מצנע, ח"כ שאול מופז, איציק מרדכי ואורי שגיא, ששירתו יחד עם רא"ל (מיל') דן שומרון, רמטכ"ל האינתיפאדה הראשונה, בשלבים שונים בקריירה הצבאית הארוכה שלו, כמו גם בני משפחה וחברים מהקיבוץ.

ח"כ עמרם מצנע סיפר על גישתו המתונה של שומרון, כרמטכ"ל בתקופת האינתיפאדה הראשונה, וכיצד מנע שומרון את פיטוריו של מצנע והעניק לו גיבוי בנושא איפוק הכוח הצבאי. באותם ימים, מצנע שימש כאלוף פיקוד המרכז תחת שומרון, והכריז בממשלה כי לא ניתן לחסל את האינתיפאדה רק על ידי הפעלת כוח צבאי. אריאל שרון קרא אז לפטר את מצנע בעקבות ההתבטאות, אלא שאז שומרון קם ואמר לנוכחים: "זו גם דעתי. אם אתם רוצים תפטרו גם אותי". שומרון בלט, לדברי מצנע, ביכולת להפעיל מוסר וערכים גם בתוך פעילות מבצעית. "דן היה מנהיג שקט", אומר מצנע, "דיבר בשקט, וחשב בשקט". סמכותו הייתה מעצם אישיותו".

עוד נכח באירוע, ח"כ שאול מופז, שסיפר על כך ששומרון, שהיה המג"ד של מופז כחייל, המליץ להוציאו לקורס קצינים לאחר שלא אושר לו. "כששמעתי שלא אוכל להיות קצין, זה כאב לי יותר ממפלגה עם שני מנדטים", אמר. בזכות ההמלצה של שומרון, המשיך מופז במסלול הצבאי, ולימים פיקד על כל צה"ל. על תפקודו של שומרון כרמטכ"ל באינתיפאדה הראשונה, אמר: "הוא ידע להוביל מבלי לפגוע ברוח צה"ל". בהקשר של הלחימה בטרור, מופז הזכיר גם את הנאום המרגש שנשא שומרון בפניו ובפני הלוחמים האחרים במבצע יונתן, כשאמר: "אתם נושאים על הכתף שלכם לא רק את משקל החגור אלא גם את האחריות לגורלה של ישראל בכל מה שקשור ללחימה בטרור". על דרכו של צה"ל היום, הוסיף מופז ואמר: "הרבה מאד דברים שקורים היום בצה"ל – היכולות, הרוח, הדרך – אלו דברים שנבנו והוטמעו ע"י רא"ל דן שומרון".

מופז התייחס גם למקום הולדתו וילדותו של שומרון בעמק הירדן, ואמר: "אני מביט על המנהיגות היום של מדינת ישראל – גם חברי הכנסת, השרים - בני ההתיישבות בני הקיבוצים חסרים שם. האיכות, הרצינות ההומאניות, האנושיות חסרים. אתם שמובילים את ההתיישבות דעו - מדינת ישראל זקוקה לאיכויות כמו של דן שומרון."

מנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, אל"מ (במיל') ד"ר זאב דרורי, פתח את הערב  ודיבר על השילוב בין חשיבות ההתיישבות וחשיבותו של צה"ל "דווקא בימים של מתיחות ביטחונית, הם הבסיס למורשתו האדירה של שומרון. נמשיך להנציח את מורשתו בדרכים שונות, כדי שהערכים שהנחיל לנו, צניעות, עוצמה ורגישות, יתפסו אחיזה בחיי כולנו".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי, אמר, "דן שומרון היה והינו דמות ומופת לכולנו – לתרומה לאומית ושירות למען המדינה. כבן לקיבוץ אשדות יעקב, יישם דן בדמותו, הלכה למעשה, את ערכי העשייה הצבאית, החברתית והלאומית אותם אנו מנחילים לדורות הבאים גם היום".