הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

שמועות ראי"ה.

שיחות לפרשת השבוע ולמועדים מאת הרב ר' אברהם יצחק הכהן קוק.

עיבוד: הרב חיים ישעיה הדרי. בראשית-שמות. ירושלים, ספריית אלינר, תשע"ד. 445 עמ'

(6202137‑02)

הרב קלמן אליעזר פרנקל היה משומעי לקחו של הראי"ה. במשך שנים רבות השתתף בסעודות השלישית המפורסמות בבית הרב, ובמוצאי שבת היה כותב לעצמו את עיקרי הדברים ששפעו מפיו כמעיין המתגבר. אמנם הרב זצ"ל דיבר בדרך כלל ביידיש, שילב אגדה והלכה, נגלה ונסתר, ולא תמיד היה קל להשיג את עומק דבריו. כשהרב פרנקל פרסם את שמועות הראי"ה על ספר בראשית לסירוגין משנת תרצ"ט, ניכר היה שהדברים צריכים עוד עיבוד.

לפני שנים רבות ייפה הרב צבי יהודה זצ"ל את כוחו של הרב הדרי שליט"א, ראש ישיבת הכותל, להוציא את הדברים כולם במהדורה מתוקנת, והרבה מכשולים וקשיים עמדו בדרכו במשך השנים. עתה אנו זוכים סוף סוף למהדורה מחודשת ומתוקנת על בראשית ול'שמועות הראי"ה' על שמות, והמלאכה כולה כבר מתקרבת לגומרה. הדברים מסודרים לפי סדר הפרשיות והשנים, מתוקנים ומבוארים ומצוינים ומוערים, וכמעט שניתן להרגיש בהם את הרגשת גן העדן שחשו שומעי לקחו של הראי"ה בעת דרשת הסעודה השלישית, כפי שתיאר זאת למשל רש"ז אוירבך זצ"ל. נספחים חשובים נוספו בסוף הכרך.

פירור לדוגמה: הראי"ה מעיר בדרשת שבת חנוכה מדוע עשה ה' נס כדי שהשמן יהיה מהודר וכשר לכתחילה, ולא עשה נס דומה כדי שהמנורה תהיה מנורה ראויה, והרי הדליקו לדעה אחת על שיפודי מתכת, ולדעה אחרת על מנורה עשויה מעץ! והוא משיב: ללמדנו שגם כאשר גלי צרות פוגעים בצד החומרי שבישראל – הצד הרוחני חייב להישאר שלם ומהודר...

תודת הרבים נתונה לרב הדרי שליט"א ולמסייעים לו על הנגשת הפנינים הללו לציבור לומדי תורת הראי"ה.

***

אורות התורה

מאת הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל,

מראי מקום למקורותיו על ידי בנו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, נתפרשו והורחבו על ידי צפניה דרורי. קריית שמונה, תשע"ד. 552 עמ'

(6942616‑04)

הקובץ הקטן 'אורות התורה' יצא לאור לראשונה בשנת ת"ש, בצל מלחמת העולם ההולכת ומתפשטת, והוא היה מיועד לבודדים יחסית נוטרי תורת הראי"ה באותו זמן. לאחר עשרים שנה, כשהחל לצמוח הגרעין המפורסם של ישיבת מרכז הרב המתחדשת, הוציא לאור התלמיד צפניה דרורי מהדורה חדשה בברכת רבו הרצי"ה זצ"ל, ומאז יצאו לאור מהדורות רבות נוספות. הישיבה הלכה וגדלה וזכתה לגדל דורות של אנשי תורה צמאי תורת הראי"ה, והגיעה העת למהדורה מחודשת ומתוקנת.

בינתיים הרב צפניה דרורי שליט"א עלה צפונה ומונה לרבה של קריית שמונה ואף ייסד בה ישיבה חשובה, ומצודתו פרוסה על פני מפעלים תורניים וחינוכיים רבים. בכל השנים הללו המשיך ללמוד וללמד את הספר היקר הזה עם הערותיו ומקורותיו של הרצי"ה. עתה הגיע עתו לצאת לאור מהודר ומושלם, עם ביאור מפורט ומעמיק על כל שורה בדברי האב ועל הערותיו של הבן, בתוספת הבהרות והשלמות ומפתח מפורט.

דברי ההקדמה המתארים בתמצות את צמיחת בית מדרשו של הראי"ה בדורנו מרגשים ביותר, וראויים למי שאמרם.

[email protected]