בית הזכוכית
בית הזכוכיתצילום: בית העדות

בשבוע הבא יצוין יום השנה ה- 70 לשחרור יהודי בודפשט מהכיבוש הנאצי. לציון היום הכואב מחד והמשמח מאידך, יתקיים בבית העדות שבניר גלים, מוסד חינוכי ומוזיאון בנושא השואה, כנס ניצולים רחב-היקף שבו ישתתפו שרידי שואה מבודפשט שניצלו הודות למפעל ההצלה ב"בית הזכוכית".

ביקור "בבית הזכוכית" בניר גלים, מגלה לנו על מפעל ההצלה הגדול שפעל בבית זה בהונגריה, שהווייתו הוא מפעל לייצור זכוכית וסופו במקום ממנו ניצלו מאה אלף יהודים.

בית הזכוכית, לכאורה, בניין אפרורי וישן בלבה של בודפשט. בשנת 1944 עמד בניין משרדים זה בלבו של מפעל הצלה רחב-ממדים - ייתכן שאף הגדול ביותר בתקופת השואה – הצלתם של יהודי בודפשט.

במשך מרבית שנות מלחמת העולם השנייה נמשכה שגרת חייהם של יהודי הונגריה כמעט ללא הפרעה. רק במרץ 1944 פלשו הגרמנים להונגריה ואז - התהפך הגלגל. בשלב זה, כאשר מפלתה של גרמניה הייתה עניין של זמן בלבד, היה היטלר נחוש להספיק לרצוח גם את יהודי הונגריה, ולכן התרחשה השואה בהונגריה במהירות אדירה. זוהי תקופת השיא של השילוחים להשמדה באושוויץ-בירקנאו - בתוך כחודשיים נשלחו כ- 400,000 יהודים מהונגריה אל כבשני אושוויץ. אך בחודש יוני 1944, בעקבות לחץ בין-לאומי אדיר נעצרו השילוחים. רק קהילה אחת בהונגריה, קהילת בודפשט, נותרה בחיים.

על רקע התקופה הזו החל לפעול ב"בית הזכוכית" מפעל ההצלה הגדול שהתרחש בבודפשט. הודות לשיתוף פעולה בין המנהיג הציוני משה קראוס לבין הדיפלומט השווייצרי קרל לוץ, ובזכות אומץ לבם של צעירים מתנועות הנוער הציוניות, נוצר מנגנון הצלה מתוחכם שהתבסס על תעודות חסות שוויצריות, בתחילה חוקיות ולאחר מכן גם מזויפות.

בזכות התושייה, היוזמה ואומץ הלב של כל השותפים למפעל זה, ניצלו חייהם של כמאה אלף מיהודי בודפשט.

בית העדות

במהלך השנים האחרונות השקיע בית העדות מרץ רב באיתור הניצולים שעודם בחיים וכן ביצירת קשר עם בני המשפחות של אלה שכבר אינם אתנו.

אריאל בריח, מנהל המוזיאון, הצליח לגייס כספים וליצור את הקשר הנכון עם האנשים שהיו שם וכך, בחודשים האחרונים החל לפעול במוזיאון, מיצג אינטראקטיבי המספר את סיפור ההצלה בבית הזכוכית. המיצג נבנה בטכנולוגיה חדשנית ומתקדמת, והמבקרים בו הם שותפים פעילים ומביעים את דעתם בדילמות ולבטים העולים מן הסיפור, תוך שימוש במסכי מגע אישיים. בזכות המיצג יזכה סיפור ההצלה המיוחד להכרה הראויה בתודעה הציבורית.

בין הניצולים משה שקדי, אביו של מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף אליעזר שקדי, מאמן הכדורסל רלף קליין, עו"ד דניאל כרמלי, הצייר שמוליק כץ ועוד.

לצד ביקור במוזיאון, בו עשרות דגמים של בתי כנסת מיוחדים מהתקופה שלפני השואה, מוצגים וסרטים חשוב לזכור את המפעל החשוב הזה. 08-8568476

כדי ללמוד מעט יותר על הסיפור הגדול של יהודי הונגריה , חפשו את ספרה החדש של ד"ר אילה נדיבי 'בין קראוס לקסטנר', על המאבק להצלת יהודי הונגריה. ספר המתאר, בצורה מרתקת את סיפורם של בני הדור ההוא, לצד החיים העכשוויים.