מסתננים מדרום סודן
מסתננים מדרום סודןפלאש 90

17 אימהות, תושבות דרום תל אביב, פנו במכתב מרגש לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור והציגו בפניה את המציאות העגומה של אימהות לילדים בשכונות דרום תל אביב.

האימהות מצרות על אובדן הביטחון ועל חוסר יכולתן להגן על שלום ילדיהן. "איננו יכולות יותר להגן על חייהם, על ביטחונם ועל נפשם. הפחד השולט בחיינו, התחושה שהופקרנו וילדינו ננטשו, החרדה המתמדת, יום יום ושעה שעה, חזקים מאתנו", מציינות האימהות במכתב.

האימהות החליטו לשלוח מכתב לנשיאת בית המשפט העליון לאחר שאחד הילדים, כבן 8, הותקף על ידי מסתנן בדרכו חזרה מבית הספר.

"ניסינו הכול וחשבנו שאנו אפילו מצליחות. חסכנו מהאוכל של הילדים כדי לשלוח אותם למסגרות המתאימות. יצרנו בשכונה מערכת של תיאומים עם השכנים ובני המשפחה כדי לדאוג לאבטחה אישית לילדים לכל השעות, להגן עליהם ולעטוף אותם, כדי שיהיו להם חיים נורמליים והפחד לא ישתק אותם. החרדה המתמדת הפכה לשגרה עד כדי כך שאפילו לא שמנו לב עד כמה זו מציאות לא נורמלית, מטורפת", ציינו האימהות במכתב.

האריתראים: אנחנו מסתננים!
צילום: עמותת 'העיר העברית'

אורלי יוגיר, מנכ"לית המרכז למדיניות הגירה ישראלית שמלווה את האימהות בשנים האחרונות, אמרה כי ״מידי חודש מתקבלות במרכז פניות של אימהות חרדות החוששות לשלום ילדיהן. ההפרה הבוטה של זכויות האדם והיעדר הביטחון האישי בדרום תל אביב הביאו לאובדן אמון בין התושבים והרשויות, ולכן מרבית הנפגעים לא מתלוננים.

''חשוב שגם שופטי בג"ץ יבינו כי ביטול החוק למניעת הסתננות, שהגן על זכותם של התושבים לחיות במקום שבו נאכף הסדר הציבורי, ישלול את שארית התקווה שעוד נותרה לנשים האלה״, ציינה יוגיר.

האימהות פונות בסוף המכתב בנימה אישית לשופטת מרים נאור, שאמורה להכריע בשבועות הקרובים יחד עם שופטי בג"ץ בנוגע לתיקון החוק למניעת הסתננות. "גבירתי הנשיאה, אנו פונות אלייך בשם אימהות רבות נוספות שקולן לא נשמע,  לא בערוצי התקשורת, לא במשרדי הממשלה ולא בהיכלי בית המשפט.

''איננו יכולות להמשיך כך יותר, אל תיקחו מאתנו את שביב התקווה האחרון לראות את שיקום שכונותינו וחיינו. גם לילדים שלנו יש זכויות אדם. הזכות שלהם לחיים ללא פחד, לחיי קהילה, לתחושת ערך עצמי, היא זכות בסיסית ומולדת שאסור לגזול מהם".

האימהות קיבלו מכתב תשובה מלשכת הנשיאה שם נאמר כי מכתבן הועבר לעיון כבוד הנשיאה. "במכתבכן הנכן מתארות את אורח החיים של משפחותיכן בדרום ת"א ומבקשות  להדגיש את זכויות האדם של ילדיכם.

''בבית המשפט תלויה ועומדת עתירה על החוק למניעת הסתננות. מאחר שהנושא תלוי ועומד, אין זה ראוי שהנשיאה תתייחס לסוגיה לגופה", נכתב במכתב התשובה.