נוה של צדק בתל אביב
נוה של צדק בתל אביב

לפני מאה  ושלוש שנים ,התכנסו בחולות הזהב של תל אביב, מול הים, 66 אנשים שרכשו לראשונה, מגרשים  מחוץ לעיר יפו. היתה זו שכונת נוה צדק. החלוצים הללו הקימו שכונה חדשה ומודרנית שהפכה לימים לעיר העברית הראשונה.

בית שלמה

מתרגשת עד מאוד, מלוה בנכדתה ניצן, מספרת  לאה מג'רו – מינץ נכדתו של שמעון רוקח, יוזם ומייסד בשכונה היהודית הראשונה מחוץ ליפו לפני 122  שנים "סבא הבין את מצוקת הדיור ביפו וראה לנכון למרות כל הסכנות הטמונות בדבר, את הצורך לפרוץ מחוץ לחומות ולהקים שכונה חדשה- נוה צדק שמה".

סיור בשכונת נוה צדק מגלה בכל פינה בית כנסת שהיה בעבר שכיית חמדה.  בעבר אמרנו, כי בתי הכנסת מוזנחים וחלקם נהרסים ונמכרים  למגדלים ההולכים ומתרוממים באזור.

ברחוב חברת ש"ס מס 7 שוכן בית המדרש ובית הכנסת שנוסד על ידי הרב זאב וולף גרינוולד זצ"ל ב1911 סבו הגדול של חוני המעגל שחיבר את הספר "ילקוט סיפורים". חצר בית הכנסת ובית המדרש נשקו לבית אחיו של הראי"ה, חונא קוק. בית הכנסת ובית המדרש היו פעילים עד שנת 1975.

נכדו של מייסד בית הכנסת, חוני המעגל איצקוביץ שרצה שהמקום יישאר כבית כנסת ובית מדרש, הפסיד אותו לטובת באי כוח ההקדש. שכנים פלשו למגרש מצד אחד. ה"הקדש" מכר את האדמה הצמודה למבנה מצדו השני.כיום מתגורר בתוך מתחם בית הכנסת אדם בשם דניאל שלקח על עצמו לשמור על בית הכנסת.

לא רחוק משם ברחוב עין יעקב נמצא בניין עלוב ומוזנח שבחצרו ישנם גללי כלבים, בדלי סיגריות וכתובות גרפיטי. זהו בית המדרש ובית הכנסת "אוהל יצחק"- חב"ד שנוסד בשנת 1903. את הקירות עיטרו ציורי קיר מעשי ידי האומן גרשון אינבונד. בית הכנסת ובית המדרש, היו מרכזם הרוחני של חסידי חב"ד ביפו, והוא צויר ע"י נחום גוטמן. מצבו כיום מחפיר ביותר. לא מזמן הודיעה העירייה שהיא שוקלת להקים בתוכו גן ילדים.

 

 

ולצידן של מקומות אוכל רבים שאינם כשרים, קונדיטוריה חלבית כשרה, שהינה  קפה- מסעדה "חטאים מתוקים"

 זה קורה בלב תל אביב הישנה. מטרים ספורים ממגדל שלום שהיה פעם המגדל הגבוהה במזרח התיכון, בחיבור עם שכונת נוה צדק הישנה והמיוחדת. בתוך סנדלריה ישנה, שסיפורו של בעל המקום שזור בה בכל פינה  ממוקם בית הקפה העונה לשם הכל כך לא אופייני "חטאים מתוקים". וכפי  שאומר רועי המנהל את המקום "אם כבר לחטוא באוכל אז שיהיה מתוק וטעים".

המקום משמש הן כקונדיטוריה וחנות קטנה ומטריפה  והן כבית הקפה המעוצב להפליא. השילוב בין האוכל המיוחד, הטרי והטעים עד להפליא עם החצר היפהפייה יוצרים אוירה נינוחה ונעימה. העוגיות כשרות למהדרין.

בין מבחר המתוקים המוצעים בתפריט עוגיות: ריבועי שוקולד פיסטוק, סוכר חום וציפורן, חמאה וקינמון ועוד, עוגיות ללא סוכר: נטיפי שקדים, מנדלברויט עוגיות עם פירות יבשים ושברי אגוזים ושקדים ועוד. מרנגים: מרנג לימון, מרנג קקאו וקפה ועוד. עוגיות מלוחות, עוגות: טריקולד , טרמיסו, מוס פסיפלורה ועוד. שוקולדים מיוחדים: טרפלס, רושר, ועוד ומבחר עוגות בחושות: גזר, קוקוס, בננה ועוד.

בנוסף לחגיגת המתוקים מציעה "חטאים מתוקים" בראנץ' שישי מפנק במיוחד. הבראנץ' מוגש בסגנון "בופה", אכול כפי יכולתך.

בתפריט מבחר סלטים כולל סלט בורגול אגוזים וצימוקים, סלט סלק, סלט תירס צרפתי, סלט ערבי, סלט פסטה ברוטב פסטו, חצילים קלויים בתנור ברוטב טחינה, אנטיפסטי, עלי גפן ממולאים המוגשים עם רוטב יוגורט, סלט עגבניות שרי, סלט חצילים (קפונאטה), עלי גפן ממולאים, מנות חמות ומסורתיות לבחירה עם לזניה, קישים מגבינות עיזים ואנטיפסטי, שקשוקה ישראלית, קציצות, מרקים, אגרול, סושי, דים סאם, פירה + בצל מטוגן, מבחר מגוון של לחמי הבית ושתייה קרה לבחירה, תפריט עשיר של מאפים נפלאים עם מאפים מלוחים, לחם עשוי חיטה מלאה באפייה ביתית, פלוטים צרפתיים, לחמניות מחמצת, מאפי בצק עלים, מאפינס תירס וגבינות צאן ופוקצ'ה ממולאת בגבינות, מבחר קונפיטורות הבית בתוספת חמה, קינוחים עוגת מוס, עוגת גבינה, כדורי שוקולד , מאפינס, מגוון עוגיות הבית ופודינג קייק, ותוספת של קפה או תה בסיום הארוחה - עם הפתעה של צלחת עוגיות היישר מגוש עציון.שבזי 67 תל אביב טלפון: 03-5162708

הבראנץ' בופה (אכול כפי יכולתך) מוגש באווירה פסטורלית האופיינית לשכונת נווה צדק בשילוב עם המטעמים המיוחדים של הקונדיטוריה, שיחד, יוצרים חוויה מרגיעה, נעימה ואנינה.

'חטאים מתוקים',  (כשרות רבנות ת"א), רחוב שבזי 67 פינת יהושע התלמי 8, נווה צדק, תל אביב טלפון: 03-5162708,