פירות
פירותצילום: רויטרס

ראש המדור למצוות התלויות בארץ ברבנות הראשית לישראל, הרב מרדכי בידרמן, פרסם היום (חמישי) מכתב בו פירט את מצוות ביעור מעשרות ואת צורת הביעור.

נזכיר כי בפסח של השנה השלישית והשביעית למניין השמיטה מקיימים מצווה זו ומבערים את כל התרומות והמעשרות שהאדם הפריש ועדיין נותרו בידו. 

את התרומה ותרומת מעשר נותנים לכהן, מעשר ראשון - ללוי, מעשר עני - לעניים. את פירות מעשר שני או נטע רבעי, או מעות פדיונם - מבערים מהעולם.

"כידוע, שהשנה הנוכחית התשע"ה הינה שנת שמיטה ובחג הפסח הבעל"ט השנה חל חיוב ביעור מעשרות לגבי הפירות מגידולי ארץ ישראל", כתב הרב בידרמן במכתבו, "זמן הביעור הינו בערב יום טוב האחרון של פסח ויש אומרים בערב יום טוב הראשון ונהגו לחשוש גם לדעה זו".

הרב בידרמן ציין כי מצוות הביעור כוללת בתוכה ג' פרטים עיקריים:

1. להפריש תרומות ומעשרות מן הטבל שברשותנו.

2. לתת המתנות לכהן, ללוי ולעני כל אחד כדינו.

3. לאבד מעשר שני ורבעי (או לחלל) וכן המטבעות שחילל עליהם מעשר שני ורבעי.

עוד ציין הרב בידרמן כי יש לשים לב למספר נקודות:

א. במקום שקיימת תוצרת טבל, יש להפריש ממנה תרומות ומעשרות עד ערב חג הפסח (אלו שיש אצלם הסדר של נתינת מעשר עני, יש לעשות את ההקנאה כרגיל לאחר אמירת נוסח ההפרשה) במקרים שאין אפשרות להפריש בפועל את תוצרת הטבל, יש להתייעץ עם צוות המדור למצוות התלויות בארץ ברה"ר לפיתרונות אפשריים.

ב. להלן רשימת המינים שבהם בעיקר ייתכן וקיים מלאי החייב בהפרשה: אבוקדו, אגוזים, אגסים, בוטנים, גרעיני חמניות, דלעת, זיתים, חומוס, פרי הדר, קיווי, שקדים, תמרים, תפוחים.

ג. משגיחים המחזיקים ברשותם מטבעות לצורך חילול המעשר שני ונטע רבעי, יש לאבד את המטבע, או לחללו על מטבע קטן (לפחות של 10 אגו') ולאבדו. 

למכתב המלא לחצו כאן