לוחמי המליציה החות'ית - שיעית בתימן
לוחמי המליציה החות'ית - שיעית בתימןצילום: רויטרס

בתוככי הקלחת הרותחת של ההפיכה בתימן נמצאת הקהילה היהודית הזעירה שעוד נותרה שם.

על מצבה והסיכויים להעלאתה ארצה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הפרופ' יוסף יובל טובי, איש המחלקה לספרות עברית באוניברסיטת חיפה וחוקר יהדות תימן.

כבר בראשית הדברים מבהיר פרופ' טובי כי לא הרבה ידוע על המתרחש בקהילה היהודית התימנית אם כי ממכתבים שמגיעים לישראל עולה כי "הבעיה העיקרית היא ביהודי תימן עצמם. הם שרידי השרידים שנשארו ולא מתלהבים לצאת משם. הם רוצים אבל עדיין קשורים לרכוש שלהם. באחד המכתבים הם התבטאו שהגויים לא רוצים לרכוש מהם את הבתים כי בלאו הכי יעזבו. אם הם היו רוצים לצאת היו יכולים לעשות זאת לפני הרבה שנים, בתחילת שנות התשעים".

לנוכח הסירוב של יהודי הקהילה בתימן לעלות או לנטוש את ארצם אומר פרופ' טובי כי כעת "זו אינה בעיה של מדינת ישראל. הבעיה היא שלהם. לא נעים לומר זאת אבל זו הבעיה. הם יכלו לצאת ועד לאחרונה היו יכולים לצאת. לא הייתה להם בעיה לצאת. הם היו מגיעים לכאן או לארה"ב וחוזרים לשם".

לגבי המציאות הנוכחית מבהיר טובי כי אינו יודע אם בסערת ההפיכה עדיין קיימת אפשרות שכזו ו"כעת יתכן והם תקועים בגלל המצב הפוליטי, אבל כשיהיה אפשרי אם הם ירצו לצאת הם יוכלו לעשות זאת".

באשר לטענות כלפי חסידות סאטמר שיצרה עימם קשר בעבר והטמיעה בהם את הדחייה ממדינת ישראל, אומר טובי כי הדברים היו נכונים ללפני עשרים שנה כאשר חסידי סאטמר הביאו חלק מהם לארה"ב, למונסי, ולריכוזים חרדיים נוספים כמו בלונדון, אך כעת הדברים אינם רלוונטיים.

טובי חוזר ומבהיר כי ממכתביהם של אנשי הקהילה בתימן משתמע שסוגיית הרכוש היא המפריעה להם והיא המונעת מהם לעזוב את המקום. הוא מזכיר כי כבר בשנות החמישים והשישים כאשר יהודים עזבו את תימן כמו גם מדינות אחרות במזרח הבעיה הייתה קיימת כבר אז והם הותירו את רכושם מאחור ועלו ארצה.

"מדובר כאן מדובר בקומץ של כמה עשרות. כל נפש בישראל חשובה, אבל כשהנגאל אינו רוצה להיגאל יש לנו בעיה", אומר טובי המציין כי כל עוד תימן הייתה בידי הנשיא שהודח לא הייתה בעיה לעזוב את המדינה ולהגר, אך כעת, כאשר אנשי השבטים, החות'ים, משתלטים והאיראנים נכנסים לתמונה יתכן והדברים ישתנו. "כרגע אני לא חושב שנושא קומץ היהודים מעסיק את השלטונות שם, לא השלטון הקודם ולא הכוחות שהשתלטו כעת".