תעודת כשרות מזוייפת
תעודת כשרות מזוייפתהרבנות הראשית לישראל

בחודש ניסן עוסקים רבות בנושא הכשרות. בתחילת החודש מבררים מה כשר לפסח, מה מכיל קטניות ואיזה אוכל הוא ללא שרויה, ולאחר החג בודקים מה נאפה לאחר הפסח.

בספר חדש 'אכול בשמחה' שכתב רב המועצה המקומית מיתר, הרב משה ביגל, הוא מפרט על מערך הכשרות הארצית.

את הספר פותח הרב ביגל ברקע על הכשרות בישראל באופן כללי, על ה'פוליטיקות' של גופי הכשרות, הכוללות לא אחת החרמה של גוף כשרות כזה או אחר ועל האידיאל של כשרות לאומית.

לאורך הספר, הכולל 285 עמודים, סוקר המחבר בפירוט רב (אך לא מדי) את כללי ההלכה - מתי ראוי להחמיר ומתי הדבר הנכון הוא דווקא להקל.

בשנה האחרונה התפרסם הרב ביגל כמי שמתיר את השימוש בחומר 'סטרילי' במטרה לנקות את העלים הירוקים. מוצר זה עורר פולמוס הלכתי ובספר הוא מסביר כיצד בדקו את החומר ומה הסיבה שהביאה אותו להחליט כי החומר פועל כמצופה וכי לאחר שימוש בו ניתן להשתמש בעלי הירק. בצורה חד משמעית מבהיר הרב ביגל – השימוש ב'סטרילי' לכתחילה.

בין הנושאים הנוספים בהם עוסק הספר ניתן למצוא: פת נוכרים, בישולי נוכרים, טבילת כלים, דגים וביצים ועל כשרויות העופות והבשר. כמו כן עוסק הספר בכשרויות מוצרי מזון מעובדים, פירות וירקות וגם בעניין השמיטה וכל הכלול בה – אוצר בית דין, יבול נכרים, היתר מכירה ועוד.

הספר קיבל את הסכמת גדולי הרבנים בהם הרב דב ליאור, הרב נחמיה גולדברג, הראשון לציון – הרב בקשי דורון והרב יעקב אריאל.

לסיכום, לימוד בספר נותן רקע נרחב וחשוב על מערך הכשרות בישראל ועל ענייני הכשרות בכלל ובעידן התעשייה וזיופי הכשרות הקיימים הרקע הזה חשוב מאוד.