השר בנט: דו"ח האו"ם - עם דם על הידיים

דו"ח האו"ם קובע כי ישראל והפלסטינים ביצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע "צוק איתן" אשתקד. "הוועדה מצאה האשמות מבוססות לביצוע פשעי מלחמה הן על ידי ישראל, והן עלי ידי הארגונים הפלסטיניים", נכתב בדו"ח

הוועדה אמנם ציינה לחיוב מספר צעדים שעשתה ישראל כדי לחקור את עצמה, אך הבהירה גם כי עלו פגמים רבים בהתנהלות הישראלית תוך הפרת החוק הבינלאומי, וחבריה דורשים מישראל למצות את הדין עם "מפרי חוק מסוג זה".

עם זאת בדו"ח טוענים חברי הוועדה כי לדעתם, על מדינות העולם להעביר את העיסוק במתרחש במה שהגדירו "שטח פלסטיני כבוש", לטיפול בית הדין הפלילי בהאג.

"ההיקף הגדול של ההרס ושל הנפגעים יוצא דופן", טענה יושבת ראש הוועדה, מרי מקגוואן-דיוויס, והבהירה כי "על ישראל לתת על כך את הדעת".

הוועדה כמובן האשימה את ישראל בפגיעה בחפים מפשע, בהיקפים עצומים, ובעיקר טענה נגדה שהיא פועלת תוך שימוש בתחמושת שיש לה הדף רב, באיזורים צפופים בהם מתגוררים תושבים.

חבריה טוענים עוד כי ישראל היתה צריכה לקחת בחשבון שהתושבים אינם נשמעים לאזהרות החיילים לעזוב את בתיהם, ונותרים בהם. לטענת חברי הוועדה בדרך זה נהרגו מאות בני אדם "חפים מפשע".

במסמך נטען בין היתר, כי ישראל תקפה ב"צוק איתן" שבעה בתי ספר של האו"ם ברצועת עזה והביאה למותם של 44 פלסטינים שביקשו בהם מקלט.

נקודת האור לישראל במסמך היא האצבע המאשימה כלפי הפלסטינים שהיו, לדעת חברי הוועדה "אנמיים ולא התכוונו כלל לחקור את הפעילות של הארגונים החמושים שפעלו בעזה".

בנוגע לירי הרקטות נכתב בדו"ח כי "פעולות הטרור גרמו לפגיעה בשיגרת החיים של אזרחי ישראל. הארגונים פעלו במטרה לזרוע אימה ופחד, ואיתור מנהרות טרור גרם לטראומה בקרב אזרחים שחששו מפני אפשרות שיותקפו".

בשולי הדו"ח מואשם גם חמאס בפשעי מלחמה, בעיקר בשל הרג מי שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל.

כזכור, ישראל החרימה באופן רשמי את הוועדה, אך היו מי שהפרו את החרם והעידו בפניה, ביניהם ח"כ חיים ילין.

ישראל פירסמה בשבוע שעבר דו"ח נגדי שהבהיר כי נעשו כל הפעולות האפשריות, ואף יותר מהן, כדי להבטיח את שלומם של האזרחים והפלסטיניים, וצמצום למינימום של הפגיעה האפשרית בהם.

עוד נכתב כי חמאס נתבקש מספר פעמים במהלך הלחימה להסכים להפסקת אש, אך הפר אותה פעם אחר פעם.

בשבוע שעבר, עוד בטרם פרסום הדוח, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו "יהיה זה בזבוז זמן לקרוא אותו". נתניהו הסביר כי מסקנות הדוח נגד ישראל נוסחו מראש, עוד לפני שהבדיקה כלל החלה.

שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס בישיבת סיעת הבית היהודי לדו"ח ואמר כי מדובר בדו"ח "עם דם על הידיים שמתיר רצח יהודים. זה דו"ח עם דם על הידיים כי הוא מנסה להפוך דם יהודי למוצר הזול ביותר בעולם. זה דו"ח עם דם על הידיים כי הוא כובל את ידי החיילים שלנו מלהגן על תושבי המדינה, מנסים לקשור לנו על הידיים".

בנט ציין כי "הדו"ח מדלג על רצח הנערים כאילו הוא לא התרחש ולא נועד לחקירה. בחקירת האו"ם התשובות לא חשובות, חשובות השאלות הטבולות בצביעות ומתעלמות מדם יהודי. מי שמחליט מה לחקור, מחליט מראש מהן תוצאות החקירה".

"חטיפה של שלושה נערים שהוצאו להורג בטווח אפס לא ראוייה לחקירה, תלמידים שנמצאים בהכנה לבגרות - לא ראויים לחקירה, צבא ששולח הודעות SMS לאזורים שהוא הולך לתקוף הוא ראוי לחקירה' חיילים שמכבדים הפסקת אש ובנתיים חוטפים את חברם - ראויים לחקירה", הוסיף בנט, ""אנו אומרים בקול ברור העם היהודי ימשיך להגן על חייו אם תאהבו אותו או לא ולעולם אנו אומרם Shame on you".

שר החקלאות, אורי אריאל, אמר "כמו שאמר הזקן: או״ם שמום...".

שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, אומר בתגובה לדו״ח ועדת החקירה של האו״ם, "ישראל אינה מבצעת פשעי מלחמה. מועצת זכויות האדם של האו״ם והועדות המוטות שהיא מקימה מבצעות באופן קבוע פשעים נגד האנושות כשהן משכתבות את ההיסטוריה ומעוותות מציאות שבה יש מדינה שנלחמת בכדי להגן על ילדיה שמותקפים בטילים על-ידי ארגון טרור שפועל מתוך ריכוזי ילדים".

חברת הכנסת ציפי לבני תקפה היום בישיבת הסיעה של 'המחנה בציוני' את דו"ח האו"ם על 'צוק איתן' ואמרה כי הדו"ח נולד בחטא על ידי ועדה שתוקפת את ישראל באופן שיטתי ויזום.

"לא נקבל השוואה בין טרוריסטים לחיילי צה"ל, לא נסכים שידברו על חיילי צה"ל ועל טרוריסטים בנשימה אחת וזו אבחנה חשובה לכל מדינה שנלחמת בטרור. חיילי צה"ל נלחמים בטרור גם אם לפעמים נפגעים אזרחים. ארגוני הטרור אינם מבחינים והורגים גם אזרחים וגם חיילים. וזה לא משנה אם זה דניאל טרגרמן בן ה-5 או דני גונן שנרצח בשישי בדולב. זו מטרת הטרור".

לבני הדגישה, "לא נקבל שהעולם יחקור את חיילי צה"ל. ישראל היא דמוקרטיה שבודקת את עצמה עם מערכת משפט חזקה. העולם צריך לכבד את מה שאנחנו עושים בעצמנו ולא לחפש את ישראל בין אם על ידי ועדה באו״ם או בבית הדין בהאג".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר כי "מדובר בדו"ח שהוא לא יותר מחותמת גומי הנותן רוח גבית לארגוני הטרור בעולם להמשיך ולפעול כנגד חפים מפשע. מזכ"ל האו"ם שהורה לבנות ברצועת עזה מרפאות ובתי ספר שהפכו למבני טרור, נושא באחריות לטבח ולהרס באזור בהתקפותיו כנגד מדינת ישראל. הגיע העת שהעולם יסתכל על המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון בצורה אובייקטיבית".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב תקפה את הדו"ח ואמרה, "האו״ם כהרגלו מלבה את האש ומנציח עימותים. לצערי חברי הועדה בחרו להתעלם מכמה נתונים עובדתיים כמו, השימוש הציני והאכזרי שעשה החמאס באוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי, ומי היה זה שפתח במתקפת טילים על אזרחים חפים מפשע". 

רגב הוסיפה, "הייתי מצפה מהאו״ם לקרוא לחמאס להניח נשקו לטובת בני עמו אך לצערי זה לא קרה, באותה מידה שהאו״ם בוחר להתעלם מטבח העם בסוריה והגרעין האיראני. האו״ם קיבל החלטה אחת הגיונית ושפויה לפני 68 שנה בכ״ט בנובמבר 1947 ומאז הוא שוכח כי תפקידו לחתור לשלום ולא לעודד מלחמה. צה״ל הוא הצבא המוסרי בעולם ומדינת ישראל תמשיך לעשות הכל כדי להגן על אזרחיה למרות הדוחות המוטים של האו״ם".