ד''ר זקס
ד''ר זקסצילום: פיוטר פליטר

יולי 2014, בדיוק לפני שנה. כל המדינה עקבה בדריכות אחר המתרחש בגבול הדרום עם תחילתו של המבצע הצבאי "צוק איתן" וכניסת צה"ל לרצועת עזה.

בין כל החיילים שלקחו חלק במבצע, היה גם ד"ר עופר זקס, רופא קרבי במילואים, המשמש, בין היתר, כרופא במערך האורתופדי בבית החולים רמב"ם בחיפה.

במהלך הלחימה טיפל ד"ר זקס בחיילים רבים, אשר סבלו מפציעות קשות, חלקן מסכנות חיים. בתום המבצע, החליט הרופא-לוחם כי ינצל את ניסיונו כדי לסייע לחיילי היחידות הלוחמות גם מחוץ למערכה, כאשר הרעיון מגיע מכיוון קצת פחות צפוי: עולם רפואת הספורט.

ד"ר זקס, אשר מתפקד גם כרופאה של מכבי חיפה בכדורסל, אחת הקבוצות הבכירות בארץ, מספר כי רבים מהחיילים סובלים מפציעות הדומות לאלו שהוא מטפל בהם בקרב הספורטאים. "לאורך שנות השירות הצבאי שלי נתקלתי לא אחת בחיילים שנפצעים כתוצאה מעומס גדול של נשיאת משקלים גבוהים ומאמצים, תוך כדי לחימה", הוא משחזר.

"כאשר בדקנו אותם נמצא שהפציעות שלהם דומות לאלו של ספורטאים מקבוצות עילית. חשבתי לעצמי שלא הגיוני שלוחמים עם מוטיבציה גדולה לחזור לשרת במסלול או בלחימה, לא יקבלו שירות שמתאים ותפור לצרכי העומס שבו הם מתפקדים". 

עם חזרתו של ד"ר זקס אל האזרחות, הוא החל לגלגל את הרעיון לכדי ביצוע - שירות של מרפאת יחידות לוחמות, הפועל בבית חולים מספטמבר האחרון ומטרתו לתת מענה איכותי, מקצועי ומהיר ללוחמי היחידות הלוחמות של צה"ל. מאז הוקם השירות ברמב"ם, נבדקים במסגרתו כ- 60 חיילים בכל חודש.

מטופלי השירות אף זכאים לניתוחים, בדיקות הדמיה וטיפולים שנלקחו מעולם רפואת ספורטאי העילית, ונועדו להחזיר את הכוכבים הגדולים לפעילות תקינה אחרי פציעות.

כאמור, המרפאה הייחודית היא פרי יוזמתו של ד"ר זקס אשר מנהל אותה, והיא פועלת תחת מרפאת הספורט ברמב"ם, בראשות ד"ר בצלאל פסקין והמערך האורתופדי בניהולו של פרופ' מ.קליני דורון נורמן.

בתום עשרה חודשי פעילות, ושנה אחרי מבצע "צוק איתן" שהיה הטריגר לפתיחת השירות, התקיים לפני מספר ימים ברמב"ם יום עיון ייחודי מסוגו, המיועד רק לצוותים רפואיים ביחידות הלוחמות.

במהלך יום העיון העבירו רופאי המערך האורתופדי בביה"ח, ד"ר זקס, פרופ' מ. קליני נורמן, ד"ר פסקין, ד"ר ניר הוס וד"ר ברק סגל, הרצאות אודות הפציעות השכיחות בהם ייתקל הרופא ביחידה מובחרת ואפשרויות האבחון והטיפול המתקדמות ביותר.

 ביום העיון לקחו חלק אנשי צוות רפואי (רופאים ופיזיותרפיסטים) רבים, אשר הגיעו מכלל היחידות הלוחמות בצה"ל, ובייחוד מן היחידות המובחרות. כמו כן נכחו ביום העיון ד"ר ארנון גם, ראש תחום אורתופדיה בצה"ל ואוריה מורן, ראש תחום פיזיותרפיה בצה"ל. בעקבות הצלחת האירוע, מתוכננים להתקיים ימי עיון נוספים בתחומים שונים.