ח''כ שפיר בראשות ועדת השקיפות
ח''כ שפיר בראשות ועדת השקיפותצילום: דוברות הכנסת

ועדת השקיפות או בשמה המלא - ''הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו'', אישרה היום (שלישי) פה אחד את המלצת ועדת הכנסת לבחור בח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) לעמוד בראשות הוועדה.

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), אמר כי "אפשר להתייחס בשתי צורות לטקס הכמעט שגרתי של בחירת עוד יושב ראש ועדה ואפשר לראות בזה משהו אחר. בשנים האחרונות עשתה הכנסת צעדי ענק לשקיפות וחשיפה כמעט מלאה לציבור, ומי שלא השתכנע יכול לראות את המחקר של משרד המשפטים שהתפרסם לפני כמה שבועות והגדיר את הכנסת כמוסד הממשלתי השקוף ביותר.

''לכן אני מעדיף לראות את הקמת הוועדה כעוד צעד בכיוון הזה", הדגיש אדלשטיין, ''אנחנו פתוחים לציבור ויש לנו זכות מלאה לדרוש זאת מכל גוף ציבורי אחר במדינת ישראל".

יו"ר הכנסת פנה לח"כ שפיר ואמר לה כי "עם האנרגיות שלך והניסיון שלך תוכלי לדרוש שיתוף פעולה מכל גוף ממשלתי ומוסד ציבורי אחר".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) ביקש להודות לח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) שיזם את התהליך וקידם את המהלך להקמת ועדת השקיפות יחד עם יו"ר הכנסת. "העולם השתנה, זה התחיל במחאה החברתית שח"כ שפיר וח"כ איציק שמולי קנו את עולמם כשדרשו תשובות לציבור והיום אנחנו משלימים את המהלך כשהכנסת מקימה פונקציה שתדרוש תשובות מגורמי ממשל. הוועדה תדע בימים הרי גורל אלה לשאול שאלות ולמנוע תקלות ובעיות".

ח"כ סתיו שפיר הודתה כי מדובר ביום מרגש עבורה. ''אנחנו מציינים גם ארבע שנים למחאה החברתית, שהובילה אותי עם ח"כ שמולי למפלגת העבודה ולמאבק במסגרת הפוליטית. עברנו שינוי דרמטי מאז המחאה, הציבור הבין שיש לו זכות וחובה לקבוע מהלכים ולדעת לאן הולך הכסף''.

שפיר סיפרה כי ''בכנסת הקודמת התחלתי מאבק בוועדת הכספים שמטרתו שמירה על כספי ציבור, וגיליתי שחיתות ממוסדת על הקו האפור שהפכה למנהג בכנסת. הדרך להילחם בזה זו שקיפות.

"רק מעטים יודעים איך מחולקים תקציבי מדינה וזה לא מצב נורמלי", הדגישה. ''מטרת השקיפות היא להביא לחלוקת תקציבים באופן שוויוני וצודק ולחזק את האמון בכנסת ובממשלה ולבנות פוליטיקה נקייה. לא יהיה תיקון חברתי ומאבק בשחיתות ללא שקיפות וכדי שנוכל להשפיע צריך לקבל את המידע. הוועדה עצמה תפעל בשקיפות מלאה ותפרסם את כל החומרים שיוגשו לה, הלוביסטים ירשמו ויפרסמו כל מסמך שיעבירו וכך גם כל מבקר אחר".

ח"כ כבל בירך את ח"כ שפיר ואמר כי "זה רגע גדול שהחל בשיחה ביני לבין ח"כ שפיר". הוא הבהיר כי הוועדה לא תחליף את הטיפול בבעיית העובדים הזרים ואמר כי בקרוב תוקם ועדת משנה לעובדים זרים בראשות ח"כ דני עטר.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגדיר את ח"כ שפיר כ"חברה חרוצה מאוד, מוכשרת מאוד ורצינית מאוד שהייתה שותפה למאבקים באופוזיציה בוועדת הכספים בכנסת הקודמת. בפקולטות למדע המדינה עוד ילמדו אין כשרצו להוציא אותה מוועדת הכספים אני וח"כ יעקב ליצמן נלחמנו שתישאר.

''אחת הסיבות שלא רצינו להיכנס לקואליציה זה כי היא לא הייתה שם וח"כ הרצוג יכול לשנות את זה", גילה גפני.