המפקד ששורשיו היו בחברון ובעזה
המפקד ששורשיו היו בחברון ובעזהצילום: חגי הוברמן

השבוע הלך לעולמו תא"ל מיל' יוסף קסטל, מי שהיה מפקד רצועת עזה בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת. קסטל היה יליד חברון. סבו, נסים קסטל, כיהן בתפקיד מוכתר. בית קסטל בחברון היה שייך למשפחתו.

במלחמת השחרור לחם קסטל בשורות "ההגנה" ובצה"ל כמפקד כיתה. בהמשך עבר קורס קצינים ושימש כמדריך מחלקת צוערים בבה"ד 1. ב-1958 עבר לחטיבת גולני ושימש כמפקד פלוגה ומפקד סיירת גולני בשנים 1959 עד 1961.

קסטל פיקד על כוח חסימה מן הסיירת במבצע חרגול, המבצע של צה"ל על מוצבי תאופיק ממזרח לכנרת בפברואר 1960. על פועלו במבצע הוענק לו צל"ש אלוף מאת אלוף פיקוד הצפון.

בשנים 1961-1962 פיקד על סיירת מטכ"ל. במלחמת ששת הימים לחם קסטל בחזית הדרום כמפקד גדוד מילואים באוגדת אריאל שרון. בהמשך פיקד על בית הספר לקצינים ועל חטיבת כרמלי. במלחמת יום הכיפורים לחם כמפקד כוח משימתי ברמת הגולן.

ב-1974 מונה למפקד בית הספר לחי"ר (בה"ד 3) וב-1975 יצא לשליחות כנספח צה"ל בחמש מדינות בדרום אמריקה. ב-1977 מונה למושל רצועת עזה, בדרגת תא"ל. בשנים 2003-1993, אחרי שהשתחרר מצה"ל, כיהן כראש המועצה המקומית נוה מונוסון.

בשנים 2003-2006 הכין קסטל מחקר מקיף בנושא שורשי משפחת קסטל הענפה, משנת 1293 בספרד, דרך גירוש ספרד ועד לימינו אלה. קסטל איתר את שורשי משפחת קסטל בקסטיליה, ספרד, בעבר הירדן (לאחר חתימת הסכם השלום עם ממלכת ירדן) ליד קבר אהרון הכהן, בחברון – וגם בעזה – האיזור על פיקד לפני 35 שנים. המחקר פורסם כספר בשם "שבט קסטל לדורותיו" בשנת 2006.

במסגרת מחקרו גילה קסטל, כי האדם שחידש את הישוב היהודי בעזה בתחילת המאה הי"ח היה ככל הנראה ר' שמואל ב"ר משה קאשטיל, שיצא לנדוד ולאסוף כספים למען הקהילה. על פי ההערכות הדבר היה בשנת ה'ת"נ, 1690, ואולי אף קודם לכן.

מעט מאד ידוע לנו על אותו ר' שמואל קאשטיל. לפני כעשרים שנה, במהלך מחקר שערכתי על ההיסטוריה של ההתיישבות היהודית בעזה (בע"ה ייצא בעוד מספר חודשים כספר מקיף) נפגשתי עם יוסף קסטל ז"ל וקיבלתי מידיו ציור שער של ספר "שיר-השירים" שנכתב בידי שמואל קאשטיל ובו נאמר: "זהו ספר של שיר השירים תרגום עם ערבי הועתק מחדש כתבתי אותה פה בעזה תוב"ב בשנת התע"ה ליצירה בחודש שבט אני הצעיר שמואל לבן לאדוני אבי הישיש החכם ונעים זמירות כת"ר משה קשטיל יצ"ו השם יזכני לכתוב ספרים לאין חקר כי"ר".

שנת התע"ה היא שנת 1715, ומכאן שבאותה שנה שוב התחזקה הקהילה היהודית בעזה, בזכות פעילותו של משה קסטל.

השער של ספר שיר השירים עם הכיתוב המציין את שם מחברו, מארכיונו של יוסף קסטל

תא"ל קסטל (מימין) במדים, בהיותו מפקד רצועת עזה בשנת 1979, בעת כינון המועצה האזורית חבל עזה. לידו ראש המועצה הראשון ראובן רוזנבלט, משמאל שר הפנים דאז ד"ר יוסף בורג ולידו מזכ"ל איגוד מושבי הפועל המזרחי חיים נדיבי.

צילום: ראובן רוזנבלט