לימוד תורה בעידן הרשת
לימוד תורה בעידן הרשתפלאש 90

ה-TED התורני הראשון יתקיים מחר בערב בישיבת ההסדר 'ניר' בקרית ארבע: הרצאות קצרות ורהוטות סביב סוגיות שיוצגו על ידי אברכים ותלמידי ישיבות מאזור גוש עציון ודרום הר חברון.

לקראת האירוע שוחחנו עם עוז מורנו, מתלמידי ישיבת 'ניר' ומארגני האירוע כולו שמבהיר כי היעד המרכזי שהוביל לקיומו של הכנס הוא יצירת שיח משותף של תלמידי ישיבות ואברכים מבתי מדרש שונים ומתוך כך גם שונים גם הדגשים ודרכי הלימוד שלהם. "אני בטוח שהאירוע יעשיר את המשתתפים", הוא אומר.

על מנת ליצור את השיח התורני המגוון הזה, מספר מורנו, יעלו במהלך האירוע נציגים מכל בית מדרש והוצאה לאור באזור הר חברון, מגוש עציון ועד בית חגי ועתניאל. "כל אחד יציג את היצירה שלו ואת המיוחדות שבה במשך עשר דקות".

כידוע הרצאות TED המפורסמות מוגבלות באורך של עשרים דקות. מורנו מבהיר כי מגבלת הזמן נועדה גם על מנת לפתח בדוברים יכולת התנסחות ובהירות קצרה וקולחת וגם על מנת לייצר עניין במהלך הערב שאליו מתקבצים לומדי תורה מבתי מדרש שונים המבקשים להיפגש עם עושר נרחב באופן מקיף.

עוד מוסיף מורנו ומציין כי אם בעבר הרחוק למדו תלמידי החכמים גמרא בלשון הקודש בעוד זו לא הייתה שפת הדיבור המקובלת והשגורה בפיהם, ומאידך גם הביאורים והפירושים שכתבו לא תמיד היו נהירים, הרי שכעת, כאשר שפת הלימוד היא גם שפת הדיבור חשוב לחזק את יכולת ההתנסחות של לומדי התורה והמרצים.

בהמשך הדברים נשאל מורנו אם אין באופן לימוד שכזה כדי לדחוק את הלמדנים שכוחם אינו בעמידה מול קהל אלא בלימוד מעמיק המתכנס פנימה אל עולמו של בית המדרש, ולעיתים יש בהם אף אימת העמידה מול ציבור. מורנו מבהיר כי האירוע "לא נועד להתנגד לתלמידי חכמים חשובים שאינם מסוגלים להציג את הדברים. תמיד היו כאלה שיודעים לעמוד מול הקהל הרחב ואחרים שעסקו בבית המדרש פנימה ועסקו בדיינות ופחות בהסברה תורנית". עם זאת הוא סבור ש"בדור הזה חשוב שידברו בצורה בהירה וקולחת, בעיקר מול הדור שלנו שמדבר עברית קולחת"

באשר לצורך ללמד תלמידי ישיבות ולומדי תורה לעמוד מול קהל, להתנסח כראוי ולהציג סוגיות הלכתיות ותורניות באופן קולח וברור, אומר מורנו כי הדבר כבר קיים בעולם הישיבות, אם כי לא מספיק. "הנושא לא מספיק מודגש בבתי המדרש", הוא אומר, אך עם זאת מציין מניסיונו האישי כתלמיד בעבר בישיבה במצפה יריחו וכיום בישיבת 'ניר' כי הדברים תופסים תאוצה גם בעולם בית המדרש. "במצפה יריחו הייתה סדרת שיעורים שעסקה באופן של איך להעביר דרשה בצורה טובה נוחה ומעבירה את המסר. בתי המדרש עוסקים בכך ור"מים דוחפים את התלמידים לקום ולשאת דברים. אצלנו בישיבת 'ניר' יש מלגה למעבירי 'חבורה'", הוא אומר ומוסיף כי אם מהאירוע כולו תצא קריאה לעיסוק בדידקטיקה הרי שהוא יברך על כך.

ומה לגבי החשש שהרצון להנגיש את החומר הנלמד, להפוך אותו לחביב יותר על השומעים, עלולה להיווצר זילות של החומר התורני? מורנו מכיר את החשש הזה אך סבור כי דווקא לימוד תורה בנוי ומושתת על סקרנות שעשויה ויכולה להתעורר בעקבות שיח שכזה, שיח שמוצג באופן קולח בהיר וורבאלי. לטעמו הסקרנות שתתעורר בעקבות הדברים תניב בעקבותיה ניתוחים בהירים יותר של החומר הנלמד.