שרת המשפטים איילת שקד
שרת המשפטים איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

1. כולם מדברים על השאלה מי יהיה היועץ המשפטי לממשלה הבא. אביחי מנדלבליט, אולי רז נזרי, יתכן שהילה גרסטל, ויש גם עוד אפשרות או שתיים ריאליות. נתניהו מושך מכאן, שקד משם, ובוועדת האיתור המלאכה רק בראשיתה.

למרות זאת, תרשו לי להיות קצת קיצוני לרגע אחד, ולטעון בפניכם שזה לא באמת המינוי הכי חשוב העומד בימים אלו על הפרק.

2. אני מניח שלרובכם השם אורית קורן לא אומר כלום. סביר להניח שגם את שמו של ארז קמיניץ חלק ניכר מכם לא שמעתם, ולא ברור לי כמה מכם יודעים מה תפקידו של אבי ליכט. על דינה זילבר בטח שמעתם לאחרונה, אם כי לא בטוח שכולכם זוכרים בדיוק למה, ועל רז נזרי גם שמעתם כנראה, בטח אם אתם דתיים, יען כי המגזר הדתי מאוד אובססיבי בכל הנוגע לעצמו, ונזרי, מה לעשות, חובש כיפה סרוגה ובולטת על ראשו.

מה שמשותף לכל החמישה הוא העובדה שהם מכהנים כמשנים ליועץ המשפטי לממשלה.

3. "משנה ליועץ המשפטי לממשלה" נשמע תואר פקידותי, אפרורי, אולם למעשה חמשת האנשים הללו מחזיקים בידיהם כוח עצום, במובנים מסוימים כמעט בלתי מוגבל.

היועץ המשפטי לממשלה מחזיק כידוע במדינת ישראל בסמכויות נרחבות מאוד, אולם בפועל הסמכויות הללו לא מוחזקות בידיו לבדו. מי שמקבל חלק ניכר מההחלטות, למעשה את רובן, הם המשנים ליועמ"ש שמופקדים על התחומים השונים.

נניח לרגע בצד, לצורך הדיון, את רז ניזרי מהתחום הפלילי, שעוסק בתחום עיסוק שהוא ללא כל ספק נחלה לגיטימית של אנשי היועץ המשפטי לממשלה, ונניח לרגע גם לאבי ליכט מהתחום הכלכלי-פיסקאלי, שזהו גם כן תחום בעל מאפיינים מאוד ספציפיים ושונים מיתר תחומי עיסוקו של היועמ"ש.

בפועל, מרבית ההחלטות של היועץ המשפטי לממשלה שמגיעות לידיעת הציבור, הן למעשה החלטותיהם של דינה זילבר, אורית קורן וארז קמיניץ, המשנים לענייני יעוץ, חקיקה ועניינים אזרחיים (בהתאמה).

4. מי שקצת מכיר את הדרך בה עובדים הדברים במערכת היעוץ המשפטי במדינת ישראל, יודע ששלושת המשנים הללו מחזיקים בידם כוח עצום. למעשה הם מהווים "תקרת זכוכית" בלתי חדירה, לכל יוזמה ממשלתית שלא נראית סבירה בעיניהם.

ב-90 אחוז מהמקרים המשנים הם אלו שמקיימים את הדיונים, הם אלו שבפניהם משמיעים הצדדים בעלי העניין את טיעוניהם, והם אלו שמקבלים את ההחלטות, גם אם אלו מוגדרות רק כ"המלצות" הזקוקות לאישורו של היועמ"ש עצמו.

5. כולם יודעים שבקרוב מתחלף יועץ משפטי לממשלה. כמעט אף אחד שאיננו מאנשי הברנז'ה לא יודע שבקרוב מסיימת את תפקידה גם המשנה ליועמ"ש אורית קורן.

החלפתה של קורן, אחת הנציגות המובהקות של גישת האימפריאליזם היעוצי המתערב בכל התחומים, במשפטן בעל עמדות מסוג שונה, תוכל לפרוץ לראשונה את תקרת הזכוכית של המשנים ליועמ"ש. אם ימונו לתפקיד בן או בת דמותה האידיאולוגית של קורן, ספק אם החלפת היועץ המשפטי לממשלה תוכל באמת לשנות את התמונה.