בדלתיים סגורות. הדיון בעניין עצורי דומא בבית המשפט בפ"ת
בדלתיים סגורות. הדיון בעניין עצורי דומא בבית המשפט בפ"תצילום: יוני קמפינסקי

פרטים חדשים נחשפים על ההתעללות במרפי השב"כ. במהלך הדיונים היום (ראשון) נודע לסנגורים ולמשפחה כי אחד הנערים העצורים שעבר עינויים בידי חוקרי השב"כ ניסה להתאבד וחתך את ורידיו בשל הלחץ הפיזי והנפשי שהופעל עליו.

הנער הציג את הסימנים בדיון בפני בית המשפט. בעקבות הדברים נבדק הנער בידי הפסיכיאטר המחוזי אשר הורה להציב השגחה צמודה עליו וקבע כי הוא נמצא בלחץ נפשי כתוצאה מהחקירה. עוד התברר כי הוא מטופל בכדורים בידי רופא בית המעצר בשל קושי בשינה כתוצאה מהחקירות והעינויים.

בנוסף התברר כי במהלך כל הדיונים במשך תקופת מעצרו העלה הנער טענות קשות בפני השופט ארז נוריאלי תוך שהוא בוכה ומתחנן בפניו כי יתערב בחקירה ויורה על הפסקת העינויים.

"אני מתחנן כבוד השופט, אני לא יכול יותר", אמר הנער על פי התיעוד שנחשף בפני המשפחה. "האם לבית המשפט יש דרך לשלוט על החקירה? עושים ממני קשת מהידיים ושמים אותי הפוך עד שנשרפות לי הידיים. אני מרגיש כאילו שורפים אותי עם מצית. כל יום זה עולה רמה ואני לא יודע מה יהיה מחר".

על פי מה שהתברר היום בדיון, בימים הראשונים היה מדובר על אלימות "קלה" יחסית. כך התלונן הנער כי כאשר ישב אזוק עם הידיים מאחורי הגב והראש שמוט, תפס אחד החוקרים את הראש והידיים שלו ו"הביא לי בעיטה לחזה. כתוצאה מכך נעצרה לי הנשימה לכמה דקות".

בנוסף סיפר כי חוקר בעט ברגליו מספר פעמים. בשלב זה ביקש הנער גם להתייעץ עם עו"ד וסיפר שהוא נחקר בשבת תוך כדי שהחוקרים משמיעים לו מוזיקה.

אולם כעבור כמה ימים של לחץ נפשי ופיזי "קל" יחסית החלו העינויים המשמעותיים יותר, והנער התחנן בפני השופט כי הוא אינו יכול לסבול יותר ומעדיף למות.

"לא ישנתי הלילה ואני לא ישן גם בלילה הבא אלא אם משהו הולך להשתנות", אמר הנער לשופט לדברי גורמים המעורים בפרשה, כאשר זה שאל אותו למצבו. "חוקרים אותי באלימות על משהו שאני לא יכול לעזור להם כי אני לא יודע. הם מפרקים אותי, מעקמים לי את כל הגב, צוחקים מסתכלים עלי בזלזול, קיבינימט מה אני אמור לעשות? איך אני יכול להגן על עצמי? מאשימים אותי במשהו, מראים לי שמות, חושבים שאני קשור אבל אני לא יודע, ואני לא יכול להגיד שמות כי אני לא יודע גם אם יהרגו אותי.

"לילה שלם התעללו בי ולא התקדמנו כלום כי אני לא יכול לעזור להם, עכשיו ההתעללות רק תגבר ותגבר. אני צורח כמו מפגר בוכה כמו תינוק, והם צוחקים רוצח רוצח. איפה יש לי מפלט? משהו? איפה הספק שלהם אולי אני כן צודק? זה העוול הכי גדול שמדינת ישראל עשתה לבן אדם".

השופט שאל את הקטין האם ניתנה לו זריקה רפואית אותה הוא צריך לקבל. הנער ענה "אני מעדיף לא לקבל שום תרופה, שלא יביאו לי את כל המכות האלה, אני מוכן להודות בהכל אבל לא יודע להסביר איך, רק תעזבו אותי קיבינימט".

הנער המשיך וביקש טיפול רפואי לגב בשל המתיחות והעינויים, ופרץ בבכי תוך שהוא אומר "אני לא יכול יותר".

השופט אמר שישמע בדיון את טענות עורך דינו, אך הנער שעדיין היה תחת איסור מפגש עם עורך דין ענה כי "העורך דין לא יודע מה עושים לי. זה לילה שלם של התעללות. אמרתי להם 'תהרגו אותי, תביאו לי רעל', אני מתחנן כבוד השופט, אני לא יכול יותר.

"האם לבית המשפט יש דרך לשלוט על החקירה? עושים ממני קשת מהידיים ושמים אותי הפוך עד שנשרפות לי הידיים. אני מרגיש כאילו שורפים אותי עם מצית. כל יום זה עולה רמה ואני לא יודע מה יהיה מחר".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המייצג את הקטין מסר בתגובה כי "הצגנו היום בפני בית המשפט את ידיו של הקטין כאשר נראה בבירור כי נעשה נסיון אובדני והכל בעקבות אותם עינויים שהוא עבר בחקירות השב"כ", אומר עו"ד קידר.

"בנוסף היום נחשפנו להמשכה של הפרשה הנוראית שבה הובהר לנו היום שכל מה שהחשוד טען בפנינו, הוא טען כבר בזמן מניעת המפגש בפני בתי המשפט. הוא תיאר את כל אותם תיאורים מזעזעים ואין פוצה פה ומצפצף. זה דבר מזעזע שצריך להדאיג אותנו שמערכת המשפט היא שלובת זרועות עם הפרקליטות המשטרה והשב"כ".

משירות הביטחון הכללי נמסר כי הארגון הינו ממלכתי וכל פעולותיו מבוצעות על פי דין. "חקירות השב״כ מתנהלות בהתאם להוראות החוק והפסיקה, ונתונות לפיקוח היועמ״ש לממשלה, פרקליטות המדינה ובתי המשפט. הטענה כאילו אחד מהעצורים ניסה להתאבד-משוללת כל יסוד!".