מפכ"ל המשטרה בכרמיאל

חמישה ימים לאחר הפיגוע בתל אביב, הגיע הבוקר (שלישי) מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך לנחם את בני משפחתו של אלון בקל הי"ד, תושב כרמיאל שנרצח בפיגוע ברחוב דיזינגוף.

ביציאה מבית האבלים אמר המפכ"ל, "אני אנצל את הבמה הזאת להתייחס לחלק מהביקורת על המדיניות של משטרת ישראל, היא המדיניות שלי יחד עם הספק הארצי של משטרת ישראל בנושא התקשורת ואני רוצה לומר שאנחנו ממוקדים במשימה אחת, שהיא אחת ויחידה, לשים את היד על הרוצח, זה התפקיד שלנו. וכל מה שמשרת את זה - נעשה וכל מה שמפריע לזה, מעכב את זה, ויכול לפגוע בזה או להאריך את המרדף - לא נעשה.

ולכן המדיניות שגיבשנו היא מדיניות להפסיק לדברר את החקירה, להפסיק להוציא פרטים מהחקירה מפני שכל פרט כזה יש לו שני נזקים מרכזיים: הנזק הראשון הוא פגיעה ביכולת להביא לתוצאה ולהביא לתוצאה מהירה", אמר אלשיך.

"אנחנו עושים מרדף משולב עם השב״כ, עם הרבה מאוד כוחות, עם כוחות ייחודיים של משטרת ישראל והמטרה שלנו שזה יהיה מהר ללא הפרעה. המטרה השנייה היא לא לפגוע בביטחון כוחותינו, ובסופו של דבר אני צריך להביט בעיניים של הנשים, של הילדים, של האחים, של ההורים אם חס וחלילה בגלל יחסי ציבור סיכנתי לוחמים בצורה שאיננה נדרשת.

זו משימה שהיא על הכתפיים שלי בסופו של דבר ולכן אני חייב לשקול מה אני אומר ומה אני לא אומר ולפעמים לא כל כך מובן מדוע פרט נראה שולי, למה את זה מפרסמים, לא מפרסמים עצם ההסבר הוא עושה נזק בדיעבד אפשר יהיה לשאול את כל השאלות, ככל שהם לא יעשו נזק נוכל לענות וייתכן שיש דברים שגם אחר כך לא נוכל לפרסם כדי לשמור על הכלים שלנו למבצעים עתידיים, למשימות עתידיות, הכלים שלנו אינם חד פעמיים, לא הכלים שלנו ולא הכלים של שירות הביטחון הכללי ובסופו של דבר אנחנו צריכים איתם לצערנו במצב שנוצר לרדוף אחרי עוד ועוד רוצחים.

לכן לעת הזו מה שאנחנו עושים הוא דבר אחד ויחיד לעדכן את הציבור מה ההנחיות ואת זה עשינו ונעשה. בהזדמנות הזאת אנחנו יכולים לעדכן מהבוקר שאפשר להוריד בצורה משמעותית את המתח בגוש דן. אני לא אפרט מעבר לכך כדי לא לעשות נזקים אבל אפשר להוריד באופן משמעותי את המתח בגוש דן".

על ההנחיות לתושבים הבהיר המפכ"ל, "הנחיותינו לא השתנו, שמירה על שגרה היא חלק מהחוסן, חלק מהעוצמה שלנו וערנות היא חלק מהאחריות שלנו בעידן המורכב הזה, אנחנו ערוכים לעירנות. אני אפילו מעריץ את הציבור על ההתנהגות שלו, התנהגות אחראית מאוד עם גילוי ערנות, אנחנו מתייחסים לכל הצבעה גם אם היא לא מתאימה לתמונת המודל שיש לנו, אנחנו לכל הצבעה נותנים מענה, אולי במקרה הצבעה כזאת תוליד איזה דוקר, תוליד מחבל אחר. היכן שצריך יראו שוטרים היכן שפחות צריך יראו פחות שוטרים, אנחנו צריכים להתנהל על לי הערכת המצב. אני לא אתן תשובות שממקדות מה אנחנו יודעים ומה לא, קבלו את זה בהבנה ותיהיו אחראים כמו הציבור".

בתוך כך, כוחות הביטחון עצרו הבוקר את אביו של המחבל נשאת מלחם שביצע את הפיגוע הרצחני בתל אביב. יחד עמו נעצרו חמישה בני אדם נוספים.

אתמול קרא אביו של המחבל לבנו להסגיר את עצמו. "תפנה אליי, אני אעזור לך", אמר האב, שהתנדב בעבר במשטרה. "בוא נגמור את הסאגה הזאת. עוברים על המשפחה ימים קשים".

האב אף התייחס למעצר שני אחיו של המחבל וטען כי אין להם קשר לפיגוע הירי וכי מעצרם הוא אמצעי לחץ בלבד. "אני מכבד את הפעולות של השב"כ והמשטרה, אבל לא עד כדי כך שיפגעו במשפחה שאין לה קשר למעשה. אני מגנה את האירוע, משתתף בצער המשפחות השכולות ומאחל החלמה לפצועים", אמר.