זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביבצילום: רויטרס

הותרו לפרסום פרטי חקירת הפיגוע בתל אביב שבו נרצחו אלון בקל ושמעון רוימי הי"ד. כתבי אישום הוגשו נגד שלושה ערבים שסייעו למחבל נשאת מלחם.

ממצאי החקירה העלו כי מיד לאחר הירי נמלט המחבל מזירת הפיגוע, וברחוב אבן גבירול הסמוך עלה למונית מזדמנת, עמה נסע לאזור הצפוני של חוף הים בתל-אביב, שם רצח את נהג המונית אמין שעבאן מלוד.

המחבל נטש את המונית בדרך נמיר, סמוך למכללת "לוינסקי", לאחר שנתקל בקושי בתפעולה, והמשיך לוואדי ערה בתחבורה ציבורית.

מלחם תכנן וביצע את הפיגוע לבדו, ובטלפון הנייד שלו אותו איבד ברמת-אביב בבוקר הפיגוע, אותרו סרטונים בהם צילם את עצמו מעיד על כך שהוא צורך סמים כגון חשיש ומריחואנה ושותה סוגי אלכוהול רבים.

סרטוני הטל' הסלולארי של המחבל

לצד סרטונים אלה התגלו בטלפון הנייד חומרים המעידים על כך שהמחבל צפה בתכנים דתיים המשמשים כהכנה נפשית טרם יציאה לפיגוע וכן עסק בתיעוד עצמי במסגרתו פירט את שנאתו העזה כלפי "אויבי האסלאם" - שיעים, נוצרים ויהודים תוך שימוש במונחים התואמים את האג'נדה של דאע"ש ושל ה"סלפיה ג'האדיה".

בשבוע שלאחר ביצוע הפיגוע ועד לאיתורו, הסתתר מלחם במספר מקומות בכפרו ובהם מכולה בבעלות קרוב משפחתו ומחסן בביתו של בן משפחה אשר שימש סייען מרכזי למלחם ועזר לו להסתתר, תוך שהוא מודע לכך כי זה היה מעורב בביצוע הפיגוע בתל אביב.

בן משפחה זה אף סייע בהמשך למחבל להתמקם בבית נטוש של קשישה תושבת הכפר, שם אותר לבסוף בידי כוחות ימ"מ ושב"כ. 

מהחקירה שבוצעה בידי השב"כ עלה כי מספר מצומצם של מקורבים למלחם היו מודעים להימצאותו בכפר וחלקם אף סייעו לו לאחר הפיגוע באספקת מזון ומצרכים נוספים, ואחד הסייענים אף היה מודע למקום המסתור בו שהה.

עוד עלה בחקירה כי החבל רכש סמים מיד עם חזרתו לכפר לאחר הפיגוע, ואף ביקש מסייעניו להשיג עבורו תחמושת נוספת, ככל הנראה לצורך ביצוע פיגועים נוספים. 

מידע נוסף שהתקבל במהלך החקירות והחיפושים אחר המחבל התריע על כך שבכוונתו של מלחם לבצע פיגוע נוסף בטווח הזמן המיידי בריכוז אוכלוסייה באחת הערים במדינת ישראל.

בצהרי יום שישי, ה-8 ינואר, תוך כדי ביצוע חיפושים ממוקדים בשכונת דאהראת בערערה אחר מלחם, התקבל בשב"כ מידע מוצק אשר הצביע על מקום המסתור המדויק של המחבל. 

עם הגעת כוחות ימ"מ ושב"כ למקום המחבוא, יצא מלחם מהמקום תוך שהוא פותח באש לעבר הכוח ומסכן את חייהם של הלוחמים. במהלך חילופי האש עמו, נורה מלחם וחוסל.