רבה של ליטא. הרב קערלין
רבה של ליטא. הרב קערליןצילום: יח"צ

לאחר תקופה ארוכה ללא רב, מונו רבנים ראשיים למדינת ליטא ולעיר וילנה. הרב כלב קרעלין נבחר כרב ראשי לליטא והרב שמשון דניאל איזקסון כרב ראשי לוילנה, בירתה של ליטא.

הרבנים נבחרו פה אחד על ידי ועד קהילת ליטא וועד קהילת וילנה והם ייכנסו לתפקידם בעוד כשבועיים.

ראש קהילת ליטא פאינא קוקלבסקי וראש קהילת וילנה שמואל לוין הדגישו כי כל המועמדים היו מוצלחים וראויים, אולם ההחלטה למנות את הרב קרעלין כרבה של ליטא והרב איזקסון כרבה של וילנה התקבלה בשל היכולת והעוצמה של הרבנים והיתרון המשמעותי שלהם בעבודת צוות משותפת לקומם מעפר את שארית הפליטה לגבש את הקהילות ברחבי המדינה ולייסד מוסדות תורה חינוך וחסד.

הרבנים יגיעו לישראל לקבל את ברכתם גדולי ישראל הליטאיים הרב שטיינמן והרב קנייבסקי.

הרב כלב קרעלין, נולד במוסקבה ולמד בכולל ישיבת הר"ן בירושלים. לאחר מכן כיהן כר"מ בישיבת קופנהגן בדנמרק וכיהן כרב קהילת היידלברג בגרמניה. שנים אחדות כיהן כר"מ בישיבת 'סיני' וכיהן כרב בית כנסת של 'ישראל הצעיר' בארה"ב.

לפני ארבע שנים נקרא לכהן כרב בקהילה בריגה, לטביה, שם גם ימשיך לכהן במקביל לליטא, והוא משמש כיום כנציג מערכת הכשרות של 'ועידת רבני אירופה' – ECK במדינות הבלטיות.

הרב שמשון דניאל איזקסון נולד בבלארוס. את לימודיו התורניים החל בישיבת 'תורת חיים' במוסקבה שם גם קיבל את הסמכתו לרבנות. לאחר מכן למד בישיבת 'עטרת ישראל' שם זכה לקרבה מיוחדת מראש הישיבה, הרב אזרחי שניבא לו עתיד כגדול בתורה. בכולל ישיבת הר"ן ובכולל לרבנים 'שבות עמי'. במשך כשלוש שנים עסק בהוראה ב'תולדות ישורון' בלימודי גמרא הלכה ומחשבה לדוברי רוסית ולמד במכון להכשרת רבנים הוראה קרוב ומנהיגות בחו"ל, 'נר לאלף'. בארבע השנים האחרונות כיהן כרבה של ויטבסק שבבאלרוס.