יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברת הוועדה ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) סיירו אתמול (שני) בכפר השיקומי "עלה נגב - נחלת ערן" הסמוך לאופקים.

במסגרת הסיור שנערך בהשתתפות יו"ר הכפר האלוף במיל' דורון אלמוג והמנכ"ל אבי וורצמן, קיבלו חברי הכנסת סקירה על התפתחות הכפר השיקומי, שמסייע ומטפל בשיקום של אנשים לאחר פגיעות נרכשות כגון שבץ, תאונות דרכים, ונקלעו לבעיות רפואיות מורכבות.

בעתיד הקרוב תחל בשטח הקמת בית החולים השיקומי הראשון באזור הדרום. בנוסף צפויים לקום בשטח הכפר בתי מגורים לטובת הרופאים, האחיות ובנות השירות הלאומי, על מנת שיהיו בזמינות מלאה לטיפול בדיירי הכפר השיקומי.

ח"כ אלאלוף, שבעצמו היה שותף להקמת "עלה נגב" כמנהל קרן רש"י, פגש במהלך הסיור תושב ירוחם שנפגע לפני חמש שנים בתאונה, ומגיע מאז מדי שבוע לטיפול שיקומי.

יש לציין כי בעוד זמן קצר יסתיים התקצוב מטעם קופת החולים ואם לא יתחדש התקצוב, לא יוכל המטופל להמשיך ולקבל את שירותי השיקום . לפיכך, ב"עלה נגב" בודקים מול גורמי הרווחה כיצד ניתן להמשיך ולהעניק את הטיפול לו הוא זקוק.

לאחר מכן פגש ח"כ אלאלוף את שלום מחפוד ממושב פדויים אשר ניהל את בית הספר במועצה אזורית מרחבים, איש חינוך אשר עבד בצמוד לאלאלוף. מחפוד היה מעורב בתאונת דרכים יחד עם אשתו יהודית אשר נפטרה כשבועיים לאחר התאונה. מחפוד היה מאושפז בביה"ח סורוקה וכיום משוקם ב"עלה נגב". מצבו השתפר והוא בשלב מתקדם בשיקום.

"כאשר יש רעיון טוב ורצון אמיתי לעזור לקהילה אפשר למצוא את הכסף והתקציב", סיכם אלאלוף. ''כאן ישנו רעיון חשוב ביותר ובזכות כך השגנו כספים למקום. אני אביא את דברכם לוועדה שבראשה אני עומד כדי שכלל חברי הכנסת יכירו את עשייתכם הברוכה ואת הנושאים שמעסיקים אתכם".

"אני מסמן שתי מטרות", הוסיף יו"ר ועדת העבודה והרווחה. ''האחת, שתוכלו להמשיך ולתת למטופלים פה את המקסימום, כדי שיקבלו את העזרה האופטימלית שניתן להעניק כאשר המטרה השנייה היא לפתח את הפריפריה עם השירותים המקצועיים ביותר; אין סיבה לקפח את הפריפריה לעומת המרכז וכבר היום בתי חולים בארץ יכולים להתקנא במה שהקמתם פה".

ח''כ אלאלוף הדגיש כי "עלה נגב הוא מקום שחוסך למדינת ישראל כסף בטווח הארוך ולכן הוא בעל חשיבות רבה מבחינה כלכלית. האפשרות שהמטופל יקבל כאן את כל אשר הוא זקוק לו, לצד שילוב המערכות חוסך כסף ומקל על מתן שירות אופטימלי לדיירים ולאנשים מבחוץ שבאים לפה לשיקום".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם אמרה בסיור כי "עלה נגב - נחלת ערן הוא מפעל חיים של אנשי החזון והמעש ובראשם דורון ודידי אלמוג. עלה נגב רואה אנשים כבני אדם ופועל לשרת אנשים עם צרכים מיוחדים תוך שילובם בקהילה.

"הפעילות תתרחב עם בניית בית החולים השיקומי שאת הקמתו הובלתי בכנסת הקודמת. המודל של שיקום קהילתי הוא מודל שיש להעתיק אותו למוקדים נוספים בארץ. אני מברכת את חברי אבי וורצמן על הצטרפותו להובלה, טיפוח וקידום מוסד זה".

יו"ר "עלה נגב - נחלת ערן" האלוף במיל' דורון אלמוג, שבנו ערן סבל מפיגור שכלי ואף התגורר בכפר בעצמו בשנותיו האחרונות, מדגיש כי לכפר ישנה שאיפה להטמיע את קבלת השונה לתלמידי ישראל. "הכפר יוזם ומוביל היום מודל חדשני של שילוב השונה והחריג בחברה, ילדים כמו ערן בני ז"ל העטופים בחומות גבוהות של דעות קדומות. מודל 'מרכז קהילתי משלב' מפעיל בתוך הכפר גני ילדים רגילים המשלבים בתוכם ילדים פגועים ללא הבדל דת גזע ומין עם ילדים רגילים תושבי האזור.

''בכפר מעניקים שירותי שיקום, רפואה ותעסוקה לכל אוכלוסיית הנגב. תמיכת המודל במאות מתנדבים מסייעת להפצתו והרחבתו. תוכנית חדשה הקרויה - תיקון עולם, מכוונת להפצת בשורת קבלת האחר לכ-20,000 תלמידי תיכון בישראל ובכך להשפיע באופן דרמטי על חינוך בני נוער למופת של ערבות הדדית ואהבת אדם באשר הוא".

מנכ"ל הכפר, סגן שר החינוך לשעבר אבי וורצמן אמר "הכפר הוא מעצמה שתלך ותגדל. הכפר משלב אנשים בעלי צרכים מיוחדים עם אנשים רבים מהקהילה ונותן להם תקווה לחיים בכבוד. יש לנו היום יותר מ-300 מתנדבים ו-270 עובדים ואנחנו נכפיל את זה תוך כמה שנים, כדי להעניק את החום והאהבה של המקום הזה לכל מי שצריך".