תוקפת. אורלי לוי אבוקסיס
תוקפת. אורלי לוי אבוקסיסצילום: רועי אלימה. פלאש 90

בועדת שרים אושרה אתמול (ראשון) הצעת החוק של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס למאבק בתופעת הכתות בישראל ולסיוע לבני משפחותיהם. בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת חברת הכנסת לוי אבקסיס על הצעת החוק המגיעה לאחר עשרות שנים של התעלמות מפעילות הכתות בישראל.

"לאורך השנים היו סיפורים בישראל שהציפו את העובדה שבמדינת ישראל אין בכלל חוק שמגדיר מהי כת פוגענית, מי הנפגעים, מי יטפל בהם, מה הטיפול ומה העונשים. האבסורד התחדד כשנפגשנו עם כת גואל רצון שלא עמד לדין בגלל היותו מנהיג כת פוגענית אלא מצאו כל מיני סעיפים אחרים, ואולי בגלל זה אדם יכול לצבור באין מפריע כוח במדינה שאין בה את ההגדרות הללו".

את הצעת החוק החדשה כתבה חברת הכנסת לוי אבקסיס יחד עם יריב לוין כשהיה ח"כ ואליה הצליחה לצרף חברי כנסת ממגוון סיעות הבית, כולל אלה החרדיות. בדבריה היא מציינת כי כבר בעבר נדרשה מדינת ישראל לתופעה, הוקמו ועדות שהציגו מסקנות אבל בפועל לא נעשה בהן דבר. אחת הועדות הוקמה על ידי יצחק הרצוג כאשר זה כיהן כשר רווחה ומסקנותיה של הועדה שלו היו דומות לאלו של קודמתה בשנת 87', אך שוב, בפועל לא התקדם דבר לקראת ביצוע.

כעת, מסבירה לוי אבקסיס נקבע במדויק מהי כת פוגענית הכוללת קבוצת אנשים המאוגדים סביב אדם ורעיון המקיים יחסי תלות או מרות ומצוקה נפשית של אחד או יותר מהחברים, תוך שימוש בשליטה בתהליכי חשיבה והתנהגות והתנהלות שיטתית ועבירה על החוק הישראלי.

סעיף נוסף בהצעת החוק שלה הוא היכולת לחלט רכוש של כת שכזו. לדבריה של לוי אבקסיס על מנת לנסח את פרטי הסעיף הזה הועתקו הסעיפים מההתמודדות הישראלית עם ארגוני טרור, וכעת יוכל שופט שהגדיר התארגנות כלשהי ככת פוגענית לחלט את רכושה. בנוסף לאלה קובעת הצעת החוק כי יש להזהיר את הציבור ולהתריע מפניו, פרט למאגר מידע שיוצג על ידי משרד הרווחה, שכן "אנשים נכנסים לכת בלי לדעת לאן הם נכנסים לאיזו חבורה הם נכנסים".

מוסיפה חברת הכנסת לוי אבקסיס ומציינת כי בסעיף האחרון של ההצעה נקבעת מחויבות המדינה לטיפול נפשי לנפגעי כתות ובני משפחותיהם. "השר חייב לצקת תוכן להחלטה", היא אומרת ומדגישה כי נפגעים רבים הם ילדים שהפגיעה בהם קשה ומחייבת היערכות מיוחדת.

בנוסף היא מזכירה את סוגיית החינוך הביתי, חינוך שאינו מפוקח ואנשי משרד החינוך אינם מודעים למתרחש בו, וממילא היעדר הביקורת שבו הופכת אותו לכר פורה עבור כתות מסוג זה.

"היום צריכים הנפגעים לכתת רגליים בין משרד למשרד ולחפש סעד כלשהו. כאן אנחנו אומרים שתהיה תכנית טיפול שתיקח בחשבון את ההשלכות הנפשיות והסביבתיות", אומרת לוי אבקסיס המברכת את שר הרווחה על תמיכתו בהצעה ואת השר יריב לוין שצעד איתה את צעדיה הראשונים של ההצעה.

כשנשאלה מדוע לא יושמו עד כה ההצעות והמסקנות של הוועדות שהוקמו בעבר אומרת לוי אבקסיס שאינה מבינה את הדבר לאשורו, אם כי יש הסבורים שבעבר כאשר הדברים לא היו מוגדרים ניתן היה להתבלבל בין כת פוגענית להתארגנות חוקית, בין השאר גם של ארגונים דתיים כאלה ואחרים, ואפילו התארגנויות פוליטיות עלולות היו להיחשב בעיני מישהו ככת.

"היה צריך לחדד את ההגדרה של כת פוגענית", היא אומרת וכשהיא נשאלת לגבי ההבדל בחוק בין כת פוגענית לחצר חסידית שיהיה מי שיטען כי גם בה הנאמנים לחצר כפופים למרותו של האדמו"ר ועושים את הוראותיו.

לדבריה אין להשוות בין הדברים שכן המדד הוא ביצוע עבירות כפעולה אוטומאטית בשיטות ובתבניות מאורגנות, והיא עצמה אינה מכירה מציאות בה בחצרות חסידיות נוקטים בשיטות שכאלה, אך אם תימצאנה תופעות שכאלה הרי שגם הן תיבחנה על פי הגדרות החוק והקריטריונים שייקבעו בו.

כאמור, לוי אבקסיס הצליחה ללכד תחת הצעת החוק שלה חברי כנסת מכל הסיעות, בין השאר היא זוכה גם לתמיכתו של חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס, ונראה כי הדברים מעידים על הגדרות מדויקות של חוק, הגדרות שמבטלות את החשש שהיה בעבר נחלת המגזר החרדי.