חייל דתי מתפלל
חייל דתי מתפללצילום: Yaakov Naumi/Flash90

מלחמת צה"ל בכיפות הסרוגות. פקודה חדשה של צה"ל שאמורה להכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב, שניים במרץ,  מעוררת זעם רב בקרב חיילים שומרי מצוות שמגדלים זקנים.

לפי הפקודה כל חייל המבקש לגדל זקן צריך לקבל אישור של הרב הצבאי, של מפקד היחידה ומעליהם של קצין השלישות הפיקודי.

לאיגוד ישיבות ההסדר הגיעו בימים האחרונים מאות תלונות מחיילים בני ישיבות שביקשו לגדל זקן וסורבו או שפשוט לא קיבלו כל תשובה. כלומר - הם יצטרכו להוריד את הזקנים עד ליום רביעי.

שמואל (מולי) יסלזון, ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר, פנה לאגף כח אדם בצה"ל בבקשה לדחות את מועד כניסת הפקודה לתוקף עד למתן תשובות ברורות לכלל פניות החיילים וסיום הטיפול בהליכי הערעור הנדרשים, כולל פירוט סיבות בכתב לסירוב הבקשה. 

חיילים שפנו לאיגוד סיפרו על אפליה במעמדם מול חיילים חרדים אשר אישרו את בקשתם באופן מיידי. בנוסף דווח על מג"ד שהורה לכלל חיילי הגדוד כולל שתי מחלקות של בני ישיבות להוריד את הזקנים. חייל אחר המשרת בבסיס עורפי אמר כי האישור שניתן לו נשלל מפני שלטענתו המפקד אמר לו כי יש הוראה מלשכת הרמטכ"ל לצמצם את מספר האישורים שניתנו לבעלי זקנים. בין החיילים שפנו היו שאמרו כי ילכו לכלא ולא יורידו את הזקן וכי לא האמינו שבמדינה יהודית לא יתאפשר לחייל דתי לשמור על אמונתו ולגדל זקן.

יסלזון אמר הבוקר, "בעיות הביטחון של מדינת ישראל והאתגרים העומדים לפני צה"ל כה גדולים ומשמעותיים שההחלטה להתאנות לחיילים שמגדלים זקן היא צעד לא ראוי ולא מקובל. יש מאות חיילים בני ישיבות הסדר, מכינות קדם צבאיות תורניות  ואחרות שרואים בשירות משמעותי כלוחמים בצה"ל מצווה, והפקודה להוריד את הזקן לא מתיישבת עם היות צה"ל צבא מדינתו של העם היהודי".

באיגוד ישיבות ההסדר אומרים כי יבחנו גם עתירה לבג"צ  בלית ברירה. היום (ראשון) תתכנס גם מועצת איגוד ישיבות ההסדר לדון בסוגיה ולשקול את צעדיה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות בנושא זה: "הפקודה בנושא גידול זקן בצה"ל עודכנה לפני מספר שבועות ולפיה נאסר לגדל זקן, כאשר בקשות חריגות לגידול זקן מטעמי דת או מטעמים אחרים ידונו על ידי הגורמים המוסמכים. הנושא אף נדון בבג"ץ והפקודה אושרה. כלל הבקשות להיתר חריג לגידול זקן נבחנות לעומק על ידי הגורמים המוסמכים בפיקודים, תוך התחשבות בהמלצות מפקדים ורבנים. נדגיש כי כל בקשה נבחנת באופן שוויוני ללא הקשר למסלול אליו משתייך החייל. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת".