תא"ל מוניר עמאר
תא"ל מוניר עמארצילום: המנהל האזרחי

ראש המנהל האזרחי תת-אלוף מוניר עמאר נהרג בצהריים (שישי) בהתרסקות מטוס קל סמוך למשגב במהלך טיסה אזרחית. הודעה נמסרה למשפחתו.

מחקירה ראשונית עלה כי עמאר המריא במטוסו מנמל חיפה, רבע שעה אחרי ההמראה אבד הקשר עמו. לאחר מספר דקות אותר המטוס המרוסק באזור נחל צלמון בין ראמה לכרמיאל. במקום החלו סריקות נרחבות עד איתור גופתו של הקצין הבכיר.

עמאר הוא בן העדה הדרוזית, בוגר תיכון מקיף ירכא, התגורר עם משפחתו בכפר ג’וליס. את שירותו הצבאי החל כלוחם בגדוד חרב, בהמשך שימש סגן מפקד חטיבת השומרון, קצין אג"ם של עוצבת הגליל וקצין מבצעים של פיקוד הצפון. בספטמבר 2009 מונה למפקד חטיבת החרמון שתחת פיקודו חזרה להיות חטיבה מרחבית.

ב-2012 יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי. באוגוסט 2013 מונה למפקד מחוז חיפה של פיקוד העורף, הוא מילא תפקיד זה עד הקיץ האחרון ובחודש האחרון מונה לראש המנהל האזרחי. הוא היה בעל תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל ותואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה.

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הביע צער כבד על מותו של עמאר, "בחודש וחצי האחרון, מאז מונה לתפקיד ראש המנהל האזרחי, פגשתי בכמה הזדמנויות את תת-אלוף מוניר עמאר ז"ל, שנהרג היום בהתרסקות המטוס הקל.

בכל פגישה שכזו התרשמתי עמוקות מאישיותו, מבקיאותו בחומר, מהבנתו את השטח ומשיקול הדעת שלו. תפקיד ראש המנהל האזרחי הוא מורכב ביותר, בוודאי במציאות הנוכחית, ובמעט הזמן שמילא אותו, מוניר עשה זאת על הצד הטוב ביותר, באופן מעורר הערכה", אמר יעלון. 

"מוניר היה מלח הארץ - לוחם ומפקד מעולה עם מסלול שירות מרשים, ששירת שנים ארוכות במקומות בהם לוקחים אחריות ומתמודדים עם האתגרים. סמל לברית החיים עם העדה הדרוזית ומופת לצעירי העדה המתגייסים לצה"ל. מאותם מובחרים ומובחרות אשר פורצים את הדרך לבני ובנות העדה בכל תחומי החיים. מותו של מוניר הוא בראש ובראשונה אבידה עצומה למשפחתו, לחבריו ולעדה הדרוזית. הוא גם אבידה גדולה לצה"ל ולמדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".

ח"כ (אלוף משנה במילואים) מוטי יוגב מהבית היהודי הביע צער ומסר, "משתתף בצערה הכבד של משפחת עמאר, צערו של צה״ל ועם ישראל, על מותו של תא״ל מוניר עמאר ז״ל בתאונת המטוס הקל בגליל. תא״ל מוניר שירת בצה״ל שנים ארוכות ושימש בתפקידי פיקוד ומטה, כמח״ט חרמון, קמב״ץ פיקוד הצפון ולאחרונה מונה ושימש כראש המינהל האזרחי ביהודה ושומרון. 

לא הכרתי אישית את מוניר, אך שמעתי מפקודיו שהיה קצין מוערך ואהוד על פיקודיו ומפקדיו בצה״ל ודמות להערכה רבה בעדה הדרוזית. יהי זכרו ברוך."

מועצת יש"ע הביעה צער ומסרה "מוניר היה קצין בכיר ומוערך וישר דרך, תרם רבות לבטחון ישראל ומותו ללא עת הוא אבידה קשה למדינה. רק לאחרונה החל מוניר את תפקידו כראש המנהל האזרחי, תפקיד משמעותי וחשוב להתיישבות, וכבר יצר קשרים טובים עם ראשי ההתיישבות. אנו מביעים את תנחומינו למשפחתו ולעדה הדרוזית כולה. יהי זכרו ברוך".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה "מוניר היה מפקד ולוחם, אציל רוח שידע להשרות על סביבתו תחושה של ביטחון. מוניר בשקט, בנועם ההליכות שלו, בשיקול הדעת גם במצבים קשים, ידע להוביל אחריו באימונים ובמבצעים חיילים ומפקדים שהאמינו בו אמונה שלמה. מוניר איש ישר דרך, עניו, שידע לדבר אל כל אדם בגובה העיניים, איש של סייפא וספרא. 

לא היה ראוי ממנו לקבל את התפקיד המיוחד של ראש המנהל האזרחי. הוא בן כפרו של מפקדי, מג״ד גדוד 12 סגן אלוף חוסיין עמאר שנהרג בלבנון גם הוא בפורים לפני 20 שנה. יהי זכרו ברוך".