זירת הפיגוע
זירת הפיגועצילום: מד"א

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי לנוער בעיר כתב אישום נגד שלושה מחבלים בני 16 תושבי ג'אבל מוכאבר שביצעו פיגוע דקירה בטיילת ארמון הנציב בירושלים בתחילת חודש מאי.

השלושה מואשמים בעבירות סיוע לאויב בזמן מלחמה, ניסיון רצח, נשיאת סכין ושיבוש מהלכי משפט ועבירות נוספות.

מכתב האישום עולה כי במשך מספר חודשים תכננו המחבלים לבצע פיגוע דקירה רצחני, ממניעים אידיאולוגיים, ואף הוציאו פיגוע דקירה אל הפועל שבו נפצעו באורח בינוני שתי קשישות, בת 86 ובת 84. גם לאחר ביצוע הפיגוע, המשיכו הקטינים לתכנן פיגוע דקירה נוסף.

במהלך חודש פברואר 2016 גמלה בליבם של שניים מהמחבלים ההחלטה לבצע פיגוע דקירה כלפי יהודים או אנשי כוחות הביטחון במטרה לרצוח אותם ולהיות שהידים.

הם התכתבו בשיחה פרטית בפייסבוק וקשרו קשר לבצע יחד פיגוע התאבדות-דקירה, במטרה לרצוח יהודי ולמות "מות קדושים". הם סיכמו את מועד ומקום המפגש ביניהם, ממנו יצאו לבצע את הפיגוע. לצורך כך קבעו כי יצטיידו בסכין וגרזן.

ב-6 במאי הם שקלו יחד מספר מקומות אפשריים לביצוע הפיגוע, ולבסוף החליטו לבצע פיגוע דקירה בשכונת ארמון הנציב בירושלים. המחבלים קבעו להיפגש ב-10 במאי בשעה 7:00 בבוקר בג'בל מוכבר, על מנת לצאת משם לביצוע פיגוע הדקירה.

בבוקר יום הפיגוע, בדרכו למקום המפגש המתוכנן, פגש אחד המחבלים בבן דודו, המחבל סיפר לו כי הוא בדרכו לפיגוע, מסר לו את מכשיר הטלפון הנייד שלו וביקש ממנו כי במידה והוא ימות ידאג למסור את מכשיר הטלפון למשפחתו.

פיגוע דקירה בטיילת

אחד המחבלים הביא עימו סכין וגרזן, והשלושה החליטו שרק שניים מהם יטלו חלק בפיגוע ואילו הקטין השלישי ייצא לביצוע פיגוע דקירה רצחני באוטובוס במטרה לרצוח יהודי, לאחר שהשניים האחרים יהפכו לשהידים.

סמוך לשעה 8:00, הבחינו המחבלים בקבוצה של נשים מבוגרות בעלות חזות יהודית צועדות בשביל הסמוך לטיילת ארמון הנציב, כאשר שתיים מהן צועדות מקדימה, במרחק מה מאחוריהן צעדו שתי קשישות נוספת, ובמרחק נוסף מאחור קשישה נוספת.

המחבלים סיכמו ביניהם כי ידקרו את הקשישות אחת אחר השניה. הם שלפו כל אחד את הסכין והגרזן שהחביאו בתיקם והתקרבו במהירות לקשישה בת 84, אשר הלכה אחרונה בטור במרחק מה מאחור מיתר חברותיה, מאחורי גבה.

שני המחבלים תקפו אותה באמצעות הסכין והגרזן בכוונה לרצוח אותה וגרמו לה מספר דקירות בפלג גופה העליון וברגלה. אחר-כך המשיכו בריצה לעבר הקשישה בת ה-86 ותקפו אותה באמצעות הסכין והגרזן.

יתר הקשישות אשר שמעו את זעקות חברותיהן, נסו על נפשם, ושני המחבלים נמלטו מהמקום.

לאחר ביצוע הפיגוע פנה אליהם המחבל השלישי באמצעות הפייסבוק וביקש לתכנן פיגוע דקירה נוסף במטרה לרצוח יהודי. השניים קבעו לשוחח בעניין בימים הקרובים על מנת לקדם את תכנון הפיגוע.

בהמשך מחקו המחבלים את חשבונות הפייסבוק שלהם וכן כל התכתבות ביניהם בנושא, במטרה לשבש הליכי חקירה למנוע ולהכשיל הליך שיפוטי.