אפי נוה
אפי נוהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נוה שיגר היום (שלישי) מכתב לנציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר עפרה קלינגר, נציבת שרות בתי הסוהר, שבו איים לעתור לבג"ץ אם תוגבל כניסת עורכי דין לבתי הכלא.

כזכור, בעקבות "מצעד המבקרים" אצל ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט המרצה עונש מאסר, החליט שב"ס על שינוי הנהלים: אסיר יזכה מעתה לשלושה ביקורי עורכי דין בשבוע, ולא יותר מביקור אחד ביום. כמו כן, יוגבל משך הביקור ל-45 דקות בלבד.

אפי נווה כתב לנציבת שירות בתי הסוהר, "אבקש להביע את מורת רוחי על כך ששירות בתי הסוהר לא מצא לנכון לשמוע את עמדתנו בטרם פרסם הודעה לתקשורת בדבר כוונתו לבצע את השינוי האמור, או לכל הפחות לעדכננו בצורה פורמאלית בעניין זה.

''אני סבור שבנסיבות העניין וככל שמדובר בנושא הנוגע במישרין לעבודת ציבור עורכי הדין ראוי היה ואף מתבקש לפנות ולקבל את עמדתנו וליתן זכות טיעון ותגובה בטרם קבלת ההחלטה".

יו"ר לשכת עורכי הדין ציין כי הוא רואה בחומרה את השימוש שעשו מספר אנשים ברישיון עריכת הדין שלהם כדי לבקר את אולמרט בכלא, אך יחד עם זאת ''אין כל ראיה המצדיקה פגיעה גורפת ובלתי מידתית, שיש בה להחשיד ולהכתים ציבור שלם של עורכי דין. ככל שיש ראיות מהימנות לעבירה משמעתית שביצע עורך דין פתוחה הדרך למצות עמו את הדין במסלול הפלילי המשמעתי".

"מצופה היה כי ככל שיש חשד כי אסיר כזה או אחר עשה שימוש לרעה בזכויות הביקור אצלו תוך שיתוף פעולה מצד עורכי דין, תבוצע אלינו פנייה על מנת שהנושא ייבדק ויינקטו צעדים משמעתיים כנגד אותם עורכי דין ככל שיימצא כי עשו שימוש לרעה בתעודת עורך הדין שלהם, אך למרבה הצער לא טרחתם כלל לפנות אלינו ולהעביר את פרטי עורכי הדין הנ"ל על מנת שתבוצע מולם בדיקה".

עו"ד נוה הדגיש כי קודם היה צריך לנקוט בצעדים נגד אותם עורכי דין ורק אז לדון בשינוי הנהלים, אם בכלל. " אתם בחרתם להעניש ציבור שלם של אסירים ועורכי דין ולנקוט בענישה קולקטיבית ובלתי מידתית לחלוטין תוך פגיעה בזכויות יסוד בסיסיות".

הוא הזהיר משינוי נהלי הביקורים של עורכי הדין במתקני הכליאה. ''התיקון המבוקש ייפגע אנושות בזכותם הבסיסית והחוקתית של כלל הכלואים והעצורים בישראל למפגש עם עורך דין ואף ייפגע בזכותם של עורכי הדין לחופש העיסוק כקבוע בחוק יסוד.

"יתרה מכך, אני רואה בדרישה לחשוף, לכאורה, את הסכם שכר הטרחה בין עורך הדין והאסיר כפגיעה קשה בפרטיות והתערבות בלתי לגיטימית לחלוטין של שירות בתי הסוהר בעניינים הפרטיים שבין עו"ד ללקוח.

"כך הדבר גם ביחס להחלטה להגביל את משך הביקור ל 45 דקות בלבד וזאת תוך פגיעה אנושה ביכולת לקיים ישיבת עבודה של ממש מול האסיר/לקוח" כתב נוה.

בסיום מכתבו הבהיר יו"ר לשכת עורכי הדין כי הוא מצפה משב"ס לחזור בו. "ככל שהחלטתכם החד צדדית לא תבוטל - בדעתי להמליץ לועד המרכזי של לשכת עורכי הדין לקבל החלטה בדבר הגשת עתירה לבג"צ לביטול המהלך בו נקטתם".