איילת שקד
איילת שקדצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) סופית ברוב של 57 תומכים מול 16 מתנגדים את חוק הטרור של שרת המשפטים איילת שקד, ובתוך כך בוטלו התקנות לשעת חירום שהופעלו בישראל מקום המדינה.

על פי החוק, הענישה על חברי ארגון הטרור תהיה באופן הבא: העומד בראש הארגון, במישרין או בעקיפין, יהיה צפוי למאסר של 25 שנה. אם במסגרת פעילות ארגון הטרור, דין העומד בראש הארגון יהיה מאסר עולם כעונש חובה. מאסר עולם יהיה גם העונש של מבצע עבירת טרור תוך שימוש בנשק כימי, ביולוגי או רדיואקטיבי. אם נגזר מאסר עולם על האסיר, לא ניתן יהיה לקצוב את העונש, אלא לאחר שריצה 15 שנה לפחות.

המבצע פעולה או עסקה בנשק, בחומר מזיק או במתקן רגיש למטרות טרור יהיה צפוי לענישה של 20 שנות מאסר או קנס בגובה של פי עשרה מהקנס הקבוע בחוק. המבצע תפקיד ניהולי או פיקודי בארגון יהיה צפוי לעונש של 10 שנות מאסר, ואם הפעילות היא פלילית הענישה תוחמר לעד 15 שנות מאסר. מי שעושה עבירת רכוש הקשורה לטרור יהיה צפוי לעונש של 10 שנות מאסר או קנס בגובה של פי 20 מהקנס הקבוע בחוק.

המאמן טרוריסטים יהיה צפוי לעונש של 9 שנות מאסר, ואילו המקבל אימון שכזה, המגייס חברים לארגון או המבצע פעילות בעבור הארגון, וכן המאיים לבצע מעשה טרור, יהיה צפו לעונש של 7 שנים. ואילו כל חבר אחר בארגון, מי שמפרסם קריאה ישירה או עידוד למעשה טרור, או יעמיד אמצעים (כמו הסעה, מזון, בגדים וכסף) לרשות ארגון טרור, יהיה צפוי לעונש של 5 שנות מאסר. עונש דומה יחול על מי שייתן שירות או יעמיד אמצעים לרשות ארגון הטרור, אלא אם הוכיח שלא היה מודע לכך שהארגון הוא ארגון טרור.

ענישה קלה יותר, של 3 שנות מאסר, תחול על מי שעושה מעשה פומבי של הזדהות עם הארגון, כולל פרסום דברי שבח, תמיכה או אהדה, הנפת דגל, הצתה או פרסום של סמל, או הצגה, השמעה או פרסום של סיסמה או המנון. ענישה דומה תחול על מי שלא מנע מעשה טרור. מי שיחזיק פרסום או ייתן שירות שקשור בפרסום חומרי הזדהות עם ארגון טרור יהיה צפוי לעונש של שנתיים מאסר.

הכנה לביצוע עבירת טרור תגרור ענישה של מחצית העונש הקבוע לאותה עבירה, ואם העבירה היתה מאסר עולם, יהיה 15 שנה.

עוד נקבע, כי העובר עבירת טרור שדינה מאסר עולם ולא נקבע לה עונש חובה – דינו יהיה 30 שנות מאסר.

על פי החוק החדש, שר הביטחון או הממשלה, לפי העניין, רשאים להכריז בצו על ארגון טרור, על בסיס בקשה מראש השב"כ ולאחר חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה. במקביל, הקבינט המדיני-ביטחוני יוכל להכריז על ארגון טרור שהתארגן בחו"ל, אם הכריז על כך ארגון מוסמך או מועצת הביטחון של האו"ם.

חוק הטרור מהווה חוליה נוספת בפעולותיה של השרה שקד נגד הטרור. בימים אלו, פועלת שקד לשיתוף פעולה בינלאומי בהסרת תכני הסתה ברשת. כזכור, גם המועמדת לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון קראה השבוע להסרת תכנים של דאע"ש מהרשת. " הטרוריסט מאורלנדו אולי מת, אבל הוירוס המסוכן שהרעיל את מוחו עדיין חי ובועט. ואנחנו חייבים לתקוף אותו", כפי שצוטטה קלינטון.

שקד אמרה אחר הצהריים, "הפיגועים באורלנדו ובתל אביב מראים יותר מתמיד שאין סיבה לטרור. יש תירוצים. רק בענישה הולמת ובהרתעה אפשר לנצח אותו. היום הכנסת ומדינת ישראל הפכו לחוד החנית העולמית של המלחמה בטרור. טרור מודל 2016 קיבל היום מענה מודל 2016. אני מודה לוועדת החוקה, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, על דחיפת החוק. אני מודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי ולעו"ד נעמה פויכטונגר ממחלקת ייעוץ וחקיקה (פלילי) על העבודה הרבה בהכנת החוק".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, הוסיף "היום אושר חוק הטרור אשר עוכב למעלה מ-6 שנים. החוק מוסיף ומחזק את סמכויות כוחות הביטחון להיאבק בטרור. כמו כן הוא מבטל כ-60 תקנות חירום מתקופת המנדט הבריטי והוא עוצב מהניסיון העצום, שלצערנו יש למדינת ישראל במלחמה בטרור. נפגשתי עם נציגים רבים מרחבי העולם שמתמודדים גם הם עם מכת הטרור. הם שמחו ללמוד מהחוק שעבר סופית היום במליאה על איך אפשר להיאבק ללא פשרות בטרור, ובד בבד לשמור על זכויות אדם".